اوراق سلف استاندارد پی وی سی شرکت پتروشیمی آبادان برای تامین سرمایه در گردش این شرکت از شنبه هفته آینده از طریق بورس کالای ایران منتشر می شود که به اعتقاد کارشناسان با توجه به بازدهی این اوراق در سررسید، یکی از جذاب ترین اوراق های بازار سرمایه در آستانه انتشار قرار دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» در سال گذشته برای نخستین بار ابزار تامین مالی را به صنعتگران و تولیدکنندگان معرفی کرد که می تواند جایگزین مناسبی برای تامین مالی بنگاه ها از سیستم بانکی باشد؛ موضوعی که در راس خواسته های مسوولان اقتصادی کشور از بازار سرمایه قرار دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز بارها از تامین مالی بنگاه ها از بازار سرمایه تاکید داشته که به نظر می رسد با توجه به برنامه های بورس کالا در راستای توسعه ابزارهای نوین مالی، تامین مالی بلند مدت تولیدکنندگان از طریق این بورس در آینده ای نزدیک سرعت بگیرد.

البته ناگفته نماند بورس کالا از زمان راه اندازی تاکنون از طریق معاملات سلف به خصوص در رینگ صنعتی و معدنی و پتروشیمی به تامین مالی یک تا سه ماهه تولیدکنندگان کمک ویژه ای کرده است اما براساس اوراق سلف موازی استاندارد، امکان تامین مالی بلندمدت یک و حتی چندساله نیز وجود دارد. به این ترتیب شرکت بورس کالای ایران در راستای اهداف خود برای تقویت و توسعه ابزارهای مالی، شنبه هفته آینده نخستین تامین مالی بلند مدت در حوزه پتروشیمی را آغاز می کند.

براساس اطلاعیه شرکت بورس کالای ایران، شرکت پتروشیمی آبادان با انتشار اوراق استاندارد پی وی سی در دو مرحله، به میزان ۵۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش خود را تامین می کند. همچنین این اوراق با نام و معاف از مالیات بوده و بازدهی در سررسید این اوراق ۲۴ الی ۲۷.۵ درصد و همچنین بازدهی روز شمار این اوراق ۲۳ درصد قبل از سررسید خواهد بود. انتشار اوراق سلف استاندارد پی وی سی در دو مرحله و در روزهای ۹ و۲۳ آبان انجام می شود.

علیرضا کدیور کارشناس ارشد بازار سرمایه در این باره به ایرنا گفت: اوراق سلف موازی استاندارد، ابزاری برای تامین مالی شرکت های تولیدی به شمار می رود همان طور که سال گذشته نیز شرکت گل گهر با انتشار این اوراق از طریق بورس کالا به میزان ۸۳ میلیارد تومان برای یکسال تامین مالی کرد.

معاون اقتصادی شرکت تأمین سرمایه ی نوین افزود: با توجه به بازدهی ۲۴ الی ۲۷.۵ درصدی این اوراق در سررسید و همچنین ارزش ۵۰ میلیاردی تومانی آن، پیش بینی می شود که سرمایه گذاران استقبال خوبی از این اوراق داشته باشند.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: حسن و مزیت بزرگی که اوراق سلف استاندارد پی وی سی برای ناشر آن یعنی شرکت پتروشیمی آبادان دارد این است که در سایر اوراق های موجود در بورس و فرابورس، ناشر باید برای پرداخت سود میانه دوره در هر سه ماه یکبار اقدام کند اما در این اوراق با توجه به اینکه پرداخت میان دوره ای در کار نیست، کل منابع جذب شده تا یکسال در اختیار پتروشیمی آبادان قرار می گیرد.

کدیور اظهار داشت: تنها عیبی که می توان به اوراق سلف استاندارد پی وی سی گرفت که البته این موضوع قابل حل بوده، سررسید یکساله آن است. چراکه در سایر اوراق های بورس و فرابورس، سررسید اوراق ها سه تا پنج ساله است اما با توجه به یکساله بودن این سررسید، به نظر می رسد که پتروشیمی آبادان بیشتر اقدام به تامین سرمایه در گردش و هزینه های جاری می کند؛ البته برای حل این موضوع، پتروشیمی آبادان می تواند برای مثال یک ماه مانده به سررسید این اوراق، اوراق دیگری را منتشر کند.

** اوراق سلف استاندارد مسیر هموار برای تامین مالی

بیژن نیک صفت کارشناس اقتصادی نیز در این باره گفت: یکی از دغدغه های بزرگ امروز اقتصاد ما، تامین مالی تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی است که اوراق سلف موازی استاندارد تاحدودی می تواند این دغدغه را رفع کند.

وی به مزیت این طرح نسبت اخذ تسهیلات از سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات سیستم بانکی کشور ما برای ارائه تسهیلات این است که مردم، کارآفرینان و بنگاه های اقتصادی همگی برای تسهیلات باید در یک صف قرار گیرند در شرایطی که باید تامین مالی و سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی با برنامه ریزی مناسب از طریق بازار پول و سرمایه به شیوه کارآمدتری صورت گیرد.

وی افزود: تامین مالی بنگاه های تولیدی از طریق معاملات اوراق سلف موازی استاندارد از بورس کالا به مراتب راحت تر از گرفتن تسهیلات از مسیر پر پیچ و خم سیستم بانکی است در این بین اگر تولیدکنندگان در صنایع مختلف از ویژگی های این اوراق مطلع شوند، به زودی این راه را برای تامین مالی انتخاب خواهند کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی از مزیت های این اوراق این است که دست تولیدکننده در تحویل کالا باز است، اگر بخواهد می تواند تسویه نقدی کند یا این که کالای خود را به صورت مستقیم و با قیمت روز بازار به خریداران تحویل دهد. سرمایه گذاران نیز به عنوان دارندگان اوراق در معاملات ثانویه می توانند اوراق را براساس شرایط بازار با قیمت مناسبی بفروشند و سود کسب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها