تامین مالی

معاون تامین مالی گروه مالی کارآمد گفت: تامین مالی تولیدکنندگان با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا باعث می شود تا واحدها قادر به برنامه ریزی برای تولید کالاهای استاندارد در طول زمان بوده و چشم‌انداز روشنی از تداوم فعالیت خود داشته باشند و به عبارتی، بورس کالا میانبری برای تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی به شمار می رود.

منصور شاکریان معاون تامین مالی گروه مالی کارآمد در گفت و گو با کالاخبر با بیان اینکه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد و تامین مالی از مسیر بورس کالا یکی از روش‌های سریع تامین مالی کوتاه مدت برای کسب‌وکارهای تولیدی است، گفت: انتشار این اوراق سبب می شود این واحدها قادر به تولید کالاهای استاندارد بوده و چشم‌انداز روشنی از تداوم فعالیت خود داشته باشند؛ ضمن اینکه امکان کشف عادلانه قیمت برای آنها فراهم باشد و مشمول محدودیت‌هایی از جمله قیمت گذاری دستوری و انحصار در عرضه یا تقاضا نباشند.

وی افزود: برای صنایعی که محصولات تولیدی آن‌ها دارای این ویژگی‌ها باشد، بورس کالا مسیری بسیار سریع برای تامین سرمایه در گردش و تامین مالی بنگاه‌های تولیدی است.

شاکریان ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اصلی این اوراق این است که دارایی پایه ای مبنای انتشار اوراق است که می‌تواند یکی از اصلی‌ترین محصولات بنگاه تولیدی باشد و به دلیل کنترل‌های بورس کالا بر دارایی پایه در زمان پذیرش اوراق، تامین ضمانت‌های لازم برای انتشار نسبت به سایر اوراق بدهی در دسترس‌تر است.

وی با تاکید بر این نکته که بازار سرمایه بستر گسترده‌ای برای حضور طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران از یکسو و متقاضیان منابع از سوی دیگر است اظهار کرد: برخلاف بانک‌ها که صرفا پذیرای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و دوستداران سپرده است، بازار سرمایه برای انواع سرمایه‌گذاران با سلایق و سطح ریسک‌پذیری مختلف، ابزار سرمایه‌گذاری دارد. همین امر باعث‌ شده تا تنوع بی‌نظیری از فرصت‌های تامین مالی برای انواع شرکت‌ها و کسب‌وکارها در بازار سرمایه پدید آید. از مدل‌های مشارکتی مثل عرضه عمومی و پذیره‌نویسی سهام و صندوق پروژه‌ها گرفته تا انواع صکوک با پرداخت‌های دوره‌ای منظم مشابه سپرده بانکی ازجمله این روش ها محسوب می شود.

به گفته شاکریان این ظرفیت‌ها باعث‌ شده تا تنوعی از ابزارهای تامین مالی بلندمدت و کوتاه مدت در بازار سرمایه ایجاد شود که تقریبا به تمام نیازهای مالی کوچک و بزرگ صنایع پاسخ می‌دهد و سطح منابع در دسترس این بازار را به طور بالقوه تا سطوحی‌ بسیار فراتر نسبت به نظام بانکی بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: در اقتصادهای توسعه یافته، تقسیم وظیفه‌ای نانوشته بین سیستم‌های بانکی (بازار پول) و بازار سرمایه وجود دارد. شرکت‌های بزرگ با توجه به امکان ارائه ضمانت‌های شرکتی و دارا بودن اعتماد عمومی، با استفاده از بازار سرمایه و با نرخ‌هایی کمتر تامین مالی می‌کنند. از طرف دیگر شرکت‌های کوچک و ناشناخته که امکان حضور در بازار سرمایه را ندارند از خدمات سیستم بانکی با نرخ‌های بالاتر استفاده می‌کنند.

معاون تامین مالی گروه مالی کارآمد افزود: در اقتصاد ایران به دلیل سرکوب نرخ‌های بهره بانکی، این چرخه معکوس است و بانک‌ها ترجیح می‌دهند به شرکت‌های بزرگ و شناخته شده تسهیلات ارائه دهند. از آنجایی‌که تسهیلات سیستم بانکی محدود است، بازار سرمایه به عنوان یک منبع مطمئن که به صورت بلندمدت به تامین مالی شرکت‌ها کمک می‌کند، مورد توجه شرکت‌هاست. علاوه بر آن، تسهیلات نظام بانکی کوتاه‌مدت است و دغدغه بنگاه را به طور کامل جهت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بر طرف نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درخصوص تامین مالی کرمان موتور از مسیر بورس کالا و با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد گفت: شرکت کرمان موتور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بخش خصوصی خودروساز، در سال‌های گذشته از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه بیشترین بهره‌برداری را داشته؛ به‌گونه‌ای که امروز سهم اوراق بدهی از بازار سرمایه بیش از دو برابر تسهیلات بانکی این مجموعه است.

شاکریان اظهار کرد: بزرگترین طرح‌ توسعه‌ای شرکت کرمان موتور در سال جاری (احداث سالن رنگ کاملا اتوماتیک) با حمایت بازار سرمایه تامین مالی شده است. همچنین رشد تولید خودروهای کرمان موتور به بیش از دو برابر سال گذشته میسر شده که به دلیل تامین سرمایه درگردش با استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه به طور کلی رویکرد شرکت کرمان موتور در راستای استفاده از ظرفیت‌های اعتباری و مشارکتی قابل بهره‌برداری‌های آتی در بازار سرمایه است، گفت: در سال‌های گذشته برخی از محصولات شرکت کرمان موتور در بورس کالا پذیرش و عرضه شده است، لذا امکان استفاده از ابزارهای تامین مالی بورس کالا برای این شرکت فراهم شده است.

معاون تامین مالی گروه مالی کارآمد در بخش پایانی گفت: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خودروی KMC T۸ کرمان موتور توسط گروه مالی کارآمد، اولین تجربه تامین مالی شرکت کرمان موتور از طریق بورس کالاست که در بهمن‌ماه امسال انجام شده است. انتشار این اوراق در مدت زمان بسیار کوتاه، نکته بسیار مهمی برای این بنگاه تولیدی بوده که تاثیر بسزایی در فرآیند تولید داشته است.

*مائده صالح

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها