بورس کالا

در هفته گذشته شاهد اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آنها "فروش اموال و املاک مازاد دولت از طریق بورس کالا"،"ثبات و آرامش بازار سیمان نتیجه ورود کل تولید به بورس کالاست"، "خرید سیمان از بورس کالا آسان شده است"، "بورس کالا از ابزارهای کلیدی پشتیبانی از تولید" و "بهترین ابزار رقابتی کردن بازار، بورس کالاست" بود.

فروش اموال و املاک مازاد دولت از طریق بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته گذشته محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور بخشنامه اجرایی تامین منابع مالی دولت از طریق فروش اموال و املاک مازاد را به دستگاه‌های اجرایی شمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد که در بند دوم این بخشنامه بر استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش اموال مازاد دولت تاکید شده است.

در این بخشنامه عنوان شده است که استانداران موظفند با تشکیل کارگروه شناسایی و مولدسازی در استان‌ها به صورت مستمر نسبت به شناسایی اموال و املاک مازاد در اختیار دستگاه های اجرایی اقدام و پس از صدور مجوز توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، مراتب را پیگیری نمایند تا منجر به مولدسازی این اموال و املاک مازاد یا فروش از طریق عرضه در بورس کالای ایران یا مزایده عمومی و واریز منابع حاصل از مولدسازی یا فروش به ردیف درآمدی مربوط شود.

ثبات و آرامش بازار سیمان نتیجه ورود کل تولید به بورس کالاست

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: خوشبختانه دیدیم که عرضه سیمان در بورس کالا نتیجه مطلوب داشت و در حال حاضر سیمان به قیمت پیش از قطعی‌های برق رسیده و مشکلات حل شده است. همچنین می‌توان گفت که دلال‌بازی‌ها تقریبا از بین رفته است و دیگر کسی نمی‌تواند اقدام به خرید و انبار سیمان کرده و زمینه افزایش قیمت را فراهم کند.

اسدالله کشاورز گفت: قطعی‌های برق سبب شد که قیمت سیمان به شدت افزایش یابد و در نتیجه تنها راهی که می‌توانستیم بازار را کنترل و بساط دلال‌بازی‌ها را جمع کنیم، این بود که تمامی زنجیره از تولیدکننده تا مصرف‌کنندگان خرد را به سمت بورس کالا سوق دهیم. خوشبختانه دیدیم که نتیجه مطلوب هم داشت و در حال حاضر سیمان به قیمت پیش از قطعی‌های برق رسیده و مشکلات حل شده است.

خرید سیمان از بورس کالا آسان شده است

عبدالرضا شیخان گفت: با عرضه کامل سیمان در بورس کالا طی چند ماه گذشته، رفته رفته شرایط برای خریداران آسان تر شده و فرهنگ خرید از بورس نیز در میان خریداران در حال ارتقا است به طوریکه با آگاهی عاملین توزیع سیمان در زمینه بورس کالا و برشمردن مزایای خرید از این مکانیزم شفاف و رقابتی، شاهد افزایش شمار خریداران سیمان از مسیر بورس هستیم که با این رویه قطعا صنعت سیمان به اهداف خود دست خواهد یافت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: در حال حاضر شاهد تعیین کف عرضه هایی از سوی وزارت صمت و ابلاغ آن به بورس کالا هستیم درحالی که به عقیده بنده باید بر روی این کف عرضه ها با توجه به شرایط اقلیمی و فاصله کارخانجات تا مقاصد مصرف تجدیدنظرهایی صورت گیرد. 

بهترین ابزار رقابتی کردن بازار، بورس کالاست

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص توقف سهمیه بندی محصولات پتروشیمی گفت: این طرح با نام مدیریت بازار تعریف شده و هدف آن حذف قیمت‌گذاری دستوری و رقابتی کردن بازار است؛ با توجه به اینکه قرار است از قیمت‌های دستوری پرهیز کنیم، تنها راه اجرای این موضوع رقابتی کردن بازار و بهترین ابزار رقابتی کردن بازار، بورس کالا است چراکه قیمتی که در بورس کشف می شود قیمت منطقی و واقعی است.

محمدصادق مفتح در این خصوص توضیح داد: ساز و کار اجرایی حذف سهمیه ها در دست برنامه ریزی است و با تکمیل این ساز و کار جزئیات آن هفته آینده از طریق بورس کالا اعلام می شود. بر مبنای این طرح از این پس عرضه محصولات پتروشیمی و فولاد بر اساس نظامات بورس انجام می شود.

بورس کالا از ابزارهای کلیدی پشتیبانی از تولید

سیدمحمد هاشمی‌نژاد کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس کالا می تواند به عنوان یکی از ابزار های کلیدی در پشتیبانی از تولید، شناخته شود و سیاست گذار با استفاده از سیاست های مناسب، از پتانسیل های این بازار جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۰ بهره ببرد اظهار داشت: بورس کالا باعث نظم بازار کالا می شود، به طوریکه با تمرکز مبادلات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای در بورس، شاهد شفافیت و عدالت در حوزه بازار و تولید هستیم از این رو بورس کالا از ابزارهای کلیدی پشتیبانی از تولید به شمار می رود. شفافیت و کشف عادلانه قیمت از دیگر مزیت های بورس کالا برای اقتصاد کشور است.

عصر جدید توسعه بازار سرمایه و حمایت از تولید

همایون دارابی از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه می گوید: با توجه به این که امسال در سال تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها هستیم، بحث ابزارهای بورس کالا و بورس انرژی در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد و هیات مدیره جدید سازمان بورس نیز به لحاظ سابقه بورس کالایی می‌تواند در تحقق شعار امسال نقش‌آفرین باشند؛ چرا که در کمک به تولید و رفع موانع بنگاه‌ها باید در دو بخش فعالیت کنیم؛ یکی تامین مالی بنگاه‌ها و دیگری سهولت تامین مواد اولیه و فروش محصولات. بنابراین هر دو این موارد در محدوده فعالیت بورس کالا و انرژی قرار می‌گیرند که با توجه به سابقه و اشراف هیات مدیره جدید سازمان بورس به بورس کالا این موضوع نیز به عنوان یک مزیت در این رابطه مطرح می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها