بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عناوینی چون " امکان حراج اموال مازاد بانک ها در بورس کالا تا پایان آذر فراهم می شود"، "بورس کالا آماده میزبانی از فروش اموال مازاد بانک ها"، "کاهش مهاجرت روستایی با عرضه محصولات کشاورزی در بورس"، "لزوم شفاف سازی قیمت سیمان از طریق بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.

۱۷هزارمیلیارد تومان اموال مازاد بانک‌ها آماده واگذاری/ امکان حراج با همکاری بورس وجود دارد

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ۱۷ هزار میلیارد تومان اموال بانک‌ها در سامانه اموال مازاد بانک‌ها برای واگذاری اطلاع رسانی شده که امکان حراج این اموال با همکاری بورس نیز وجود دارد.

فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی از سامانه اموال مازاد بانک‌ها که با حضور مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، گفت: ​این اقدام، گامی برای آزادسازی منابع بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش تولید و ایجاد اشتغال بیشتر در اقتصاد است.

امکان حراج اموال مازاد بانک ها در بورس کالا تا پایان آذر فراهم می شود

معاون امور بانکی وزیر اقتصاد نیز با بیان اینکه این اموال می‌تواند از انواع زمین، ساختمان، کارخانه، باغ و یا کارگاه‌ها باشد، گفت: تا پایان ماه جاری امکان حراج الکترونیکی این اموال در بازار فرعی بورس کالا نیز فراهم می‌شود.

عباس معمار نژاد گفت: راه اندازی این سامانه در راستای اصلاح نظام بانکی صورت می‌گیرد که یکی از عوامل ناترازی بانک‌ها، مطالبات غیر جاری و اموال مازاد بانک‌ها است.

بورس کالا آماده میزبانی از فروش اموال مازاد بانک ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس کالای ایران آمادگی خود را برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها اعلام کرده است، گفت: مزیت همزمان فروش املاک مازاد بانک ها در بورس کالا آن است که علاوه بر آزاد شدن منابع بانک‌ها به شکلی شفاف و رقابتی، یک گزینه جدید برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز به میزبانی بورس کالا اضافه می‌شود.

شاپور محمدی افزود: در بورس کالا، دستورالعمل و مقررات لازم برای میزبانی از املاک مازاد بانک‌ها وجود دارد تا از یک سو، سرمایه‌گذاران برای خرید املاک بانک‌ها به مکانی رسمی، شناخته شده و رقابتی همچون بورس کالا مراجعه کنند و از سوی دیگر این امکان برای بانک‌ها نیز فراهم می‌کند تا املاک خود را به صورت کاملا شفاف به فروش برسانند.

وی گفت: این رویداد، فرصتی مناسب برای بانک‌ها و بازار سرمایه است تا افرادی که می‌خواهند در املاک سرمایه‌گذاری کنند به بازاری رسمی و شفاف یعنی بورس کالا مراجعه کنند. 

کاهش مهاجرت روستایی با عرضه محصولات کشاورزی در بورس

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: پس از عرضه موفق چند محصول کشاورزی همچون زعفران، زیره و پسته در بورس کالا، فعالان حوزه کشاورزی و باغداری در انتظار ورود محصولات دیگری از جمله خشکبار و محصولات فرآوری شده به بورس کالا هستند تا به جای فروش محصول ارزان به دلالان، کالاهایشان را با قیمتی واقعی در بورس به فروش برسانند؛ این اتفاق به مرور در کاهش مهاجرت روستایی اثرگذار است.

عبداله حاتمیان اظهار کرد: بورس کالا محل مناسبی برای عرضه محصولات کشاورزی و باغی است؛ ولی موفقیت این بازار در عرضه محصولات کشاورزی و باغی، در گرو دو شرط مهم است. نخست، حمایت وزارت جهاد کشاورزی از بورس و فراهم کردن حضور کشاورزان در معاملات و دوم ، امکان دسترسی خریداران خارجی به محصولات عرضه شده در بورس کالا.

او افزود: سازوکار منظم بورسی برای خرید و فروش محصول کشاورزان می‌تواند از مهاجرت جلوگیری کند چراکه با عرضه محصولات در بورس، کالاها براساس کیفیت قیمت می خورند و سود اصلی به جای واسطه ها به کشاورز می رسد.

لزوم شفاف سازی قیمت سیمان از طریق بورس کالا

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است: مازاد تولید سیمان امروز به عنوان یک پدیده در این صنعت باعث مشکلات زیادی شده است از این رو برای تنظیم بازار راهی به جزء شفاف سازی قیمت این محصول از طریق بورس کالا نیست و با ورود سیمان به رینگ صادراتی می‌توانیم قیمت‌ها را به مرز رقابتی برسانیم تا دست سودجویان از این بازار کوتاه شود.

عبدالرضا شیخان گفت:ظرفیت بالای تولید این محصول با توجه به برخی مشکلات صادراتی در حال تضعیف است اما ورود سیمان به بورس کالا می تواند تا حد زیادی اتلاف این محصول را کاهش دهد و در نتیجه باعث ارزآوری بیشتر برای کشور باشد .

وی با تاکید بر اینکه با فعال شدن تالار بورس صادراتی عرضه سیمان بسیاری از مشکلات تولید کنندگان قابل حل می شود ادامه داد: برای دستیابی به قیمت واقعی و شفاف، عرضه سیمان در بورس کالا می تواند ایران را به هاب سیمان منطقه تبدیل کند و این شرایط را برای بازار این محصول حفظ کند.

برنامه سایپا برای عرضه اوراق بهادار و خودرو در بازار سرمایه و بورس کالا

معاون تامین مالی شرکت تامین‌ سرمایه لوتوس‌ پارسیان و مسئول بازارگردانی اوراق مرابحه منتشره ایران‌خودرو سایپا در بازار سرمایه ، به وضعیت انتشار اوراق بهادار ازجمله مرابحه و مشارکت از سوی ایران‌خودرو و سایپا اشاره کرد: با ‌توجه به این‌که درحال‌حاضر این دو شرکت مشغول افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستند و مقدمات اجرای آن در حال فراهم شدن است، آن‌ها ابتدا باید مبادرت به این امر کرده و بعد از آن نسبت به تامین مالی خود از بازار سهام اقدام کنند.

ابوالفضل شهرآبادی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: سایپا در دو سال گذشته با عرضه سراتو در بورس کالا توانست ۵۰۰میلیاردتومان از طریق اوراق سلف موازی اقدام به تامین مالی کند. در این مورد نیز مذاکراتی انجام شده است و احتمالا در سال آینده دوباره عرضه خودرو در بورس کالا توسط ایران‌خودرو و سایپا از سر گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که عرضه دوباره خودرو در بورس کالا،  چه نتایجی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟ گفت: اولین موضوع این است که قیمت خودرو به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد. دوم این‌که در زمینه قیمت‌گذاری شفافیت حاکم خواهد شد و سومین مورد آنکه با وقتی پس از مدتی عرضه خودرو به‌صورت فیزیکی جا افتاد، در ادامه با انتشار اوراق خریدوفروش خواهد شد و این بستر به‌خوبی می‌تواند موضوع تامین مالی خودروسازان را به‌صورت پایدار پیش ببرد.

افزایش اعتماد خارجی ها به دلیل استاندارد بالای زعفران بورسی

کارشناس ارشد و فعال بازار زعفران گفت: آغاز معاملات زعفران در بورس کالا علاوه بر شفاف سازی قیمت ها در بازار داخل در امر صادرات اثرات مناسبی داشته است به شکلی که بحث استانداردها و انجام آزمایش‌های محصول در بورس‌کالا، اعتماد خریداران خارجی را افزایش داده است.

بهروز روشن ‌ضمیر در خصوص اینکه بورس‌کالا تا چه میزانی می‌تواند در امر صادرات زعفران کمک کننده باشد، گفت: در بسیاری از مواقع فعالان بازار در حوزه زعفران می‌توانند حساب ویژه‌ای روی کارآیی بورس باز کنند؛ برای مثال تاکنون در بحث استانداردها و انجام آزمایش‌های محصول در بورس‌کالا، اعتماد خریداران خارجی با توجه به مرغوبیت محموله های بورسی، افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر صادرکنندگان در برخی مواقع که نسبت به شرایط بازار و تأمین درخواست و سفارش طرف خارجی تردید داشته باشند، می توانند روی انبارهای زعفران تحت نظارت بورس‌کالا حساب باز کنند و با اطمینان خاطر تأمین سفارش را از این بخش، انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها