سهامدار

طبق آمارهای موجود درآمد حاصل از فروش شرکت های بورس در نیمه نخست امسال ۲ برابر شده است. این موضوع نشان می دهد؛ رویکرد سهامداران برای فروش سهام که به افت قابل توجه شاخص ها منجر شده، فاقد مبانی اقتصادی است.

به گزارش «کالاخبر»؛ مهم‌ترین مولفه سرمایه گذاری در بازارهای سهام محاسبه میزان رشد یا کاهش درآمد و همین طور سود خالص شرکت هاست. در ادبیات مالی رشد درآمد یک شرکت به این معناست که آن شرکت از پتانسیل سود آوری برخودار است، همین موضوع عموما به افزایش تقاضا برای خرید سهام آن شرکت منجر می شود. با این حال و در شرایطی که آمارها حاکی است درآمد شرکت‌های بورس به سرعت در حال افزایش است سهامداران بدون توجه به میزان ارزندگی سهام شرکت ها در صف های فروش قرار می گیرند و این موضوع به افت سنگین شاخص های بورس منجر شده است. در طول چند ماه گذشته حتی شدت خروج نقدینگی از بورس افزایش یافته و سهامداران حقیقی، بدون توجه به واقعیت‌های بنیادی بازار،  ده‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی را از بورس خارج کرده اند. اطلاعات آماری موجود رفتار سهامداران برای فروش سهام شرکت ها را تایید نمی کند و نشان می دهد رویداد های چند ماه گذشته از مبانی بنیادی و اقتصادی کافی برخودار نیست.

رشد درآمد شرکت های بورس

آمارهای موجود از میزان درآمد ناخالص یا در آمد حاصل از فروش صنایع مهم و اثر گذار بورس نشان می دهد در نیمه نخست امسال درآمد شرکت‌های بورس به طور میانگین ۲ برابر شده است. این اطلاعات نشان می دهد درآمد ناخالص ۱۲ صنعت مهم بازار سرمایه، که راهبری بازار را در اختیار دارند، با ۳۸۲ هزار میلیارد تومان افزایش به ۷۶۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. طبق آمار جمع کل درآمد این شرکت ها به طور میانگین ۱۰۱ درصد افزایش یافته است. بیشترین رشد فروش در نیمه نخست امسال متعلق به گروه استخراج کانی های فلزی، یعنی شرکت های معدنی است که مواد اولیه تولید شرکت های بزرگ فولاد سازی را تامین می کنند. طبق اطلاعات موجود جمع کل فروش این شرکت ها در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵۳ درصد افزایش یافته و به ۵۲.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. بعد از این صنعت در آمد گروه فرآورده های نفتی که عمدتا شامل پالایشگاه ها هستند در رتبه دوم قرار گرفته اند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد؛ درآمد این شرکت ها در نیمه نخست امسال در مقایسه با پارسال با ۱۳۹ درصد افزایش به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پس از این ۲ صنعت، شرکت های تولید کننده محصولات پتروشیمی که بخش مهمی از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند در رتبه سوم قرارگرفته اند. درآمد حاصل از فروش این شرکت ها بدون محاسبه هزینه‌ها، در نیمه نخست امسال با ۱۲۱ درصد افزایش به ۲۰۲ هزارو ۶۴۰ میلیارد تومان رسیده است. بخشی از دلایل رشد ۱۱۱ هزار میلیارد تومانی فروش این شرکت افزایش قیمت جهانی محصولات این شرکت هاست که به رشد درآمدهای ارزی این شرکت ها نیز منجر شده است.

چهارمین صنعتی که امسال درآمد هایش به شکل محسوسی افزایش یافته شرکت‌های تولید کننده محصولات فلزی از جمله تولیدکننده‌های فولاد هستند. آمارها نشان می‌دهد ارزش کل فروش این شرکت در نیمه نخست امسال در مقایسه با پارسال ۱۰۲ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان معادل ۱۰۷ درصد افزایش یافته و به ۱۹۷.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. از دیگر صنایعی که در نیمه نخست سال جاری با رشد درآمدهایشان در نیمه نخست سال مواجه شده اند می توان به گروه خودرو سازی، ماشین آلات و تجهیزات، دارو سازی و محصولات غذایی اشاره کرد. حجم فروش این صنایع در ۶ ماه اول سال بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد رشد کرده است.

رشد سود خالص

آمار ها نشان می‌دهد ۴ صنعت نخست بورس که بیشترین میزان فروش را در نیمه نخست سال داشته اند با بیشترین میزان رشد سود خالص هم مواجه بوده اند به طوری که جمع کل سود خالص این صنایع به طور میانگین ۱۱۲ درصد رشد کرده است. بیشترین رشد سود خالص مربوط به گروه فلزات اساسی است. سود خالص این صنعت در نیمه نخست امسال با ۱۴۷ درصد افزایش به ۸۴.۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. سود خالص این گروه فقط در ۶ ماه نخست سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. دومین صنعتی که با بیشترین میزان رشد سود مواجه شده گروه استخراج کانی‌های فلزی است که طبق اطلاعات موجود سود خالص این گروه در نیمه نخست سال  با ۱۲۴ درصد افزایش به ۲۷ هزار و ۶۲۳ میلیارد تومان رسیده است. آمار ها حاکی از آن است که سود خالص پالایشگاه‌ها هم که در گروه فرآورده های نفتی دسته بندی می شوند با ۸۹ درصد رشد به ۲۵ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان رسیده تا این صنعت از نظر میزان رشد سود خالص در رتبه سوم بورس قرار بگیرد.

سود خالص شرکت های تولید کننده محصولات پتروشیمی نیز به عنوان یکی از مهمترین صنایع بورس با ۸۰ درصد افزایش  از مرز ۶۰ هزار میلیارد تومان در نیمه نخست سال عبور کرده است به نظر می رسد با افزایش قیمت جهانی مواد پتروشیمی در سطح جهان، درآمد و سود خالص این شرکت‌ها نیز در نیمه دوم سال با رشد بیشتری هم مواجه شود.

منبع: همشهری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها