آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی ذرت خوزستان از امروز و با دادوستد بیش از ۳۷۰ تن ذرت دانه ای، بسیار امیدوارکننده بود.

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران»گفت: معامله ۳۷۶ هزار و ۶۶۴ کیلو گرم ذرت دانه ای متعلق به ۲۱ کشاورز درنخستین روز اجرای قیمت تضمینی ذرت خوزستان در قالب گواهی سپرده کالایی در حالی رقم خورد که کل معاملات گواهی سپرده جو کرمانشاه ۳۲۰ تن بود.

حسن رضایی پور افزود: پس از اینکه هیات دولت در اردیبهشت ماه سال جاری اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در قالب طرح قیمت تضمینی بر روی ذرت و جوی استان های خوزستان و کرمانشاه از طریق بورس کالای ایران را ابلاغ کرد، سازمان های مربوطه مقدمات اجرای کار را فراهم کردند به طوریکه پس از اتمام معاملات جو کرمانشاه در مرداد ماه ، از امروز نوبت به ذرت خوزستان رسیده است.

رضایی پور اظهار داشت: طی ماه های اخیر سازمان های مرتبط با هماهنگی یکدیگر مزایای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی ذرت خوزستان را به فعالان این بازار معرفی کردند و اطلاع رسانی مناسبی برای کشاورزان، اتحادیه ها و تشکل های مرتبط با این کار انجام شد.

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: درصورتیکه این اطلاع رسانی در طرف تقاضا و برای اتحادیه های تولیدی مصرف کننده ذرت هم به خوبی انجام شود، آماری قابل توجه در معاملات گواهی سپرده کالایی ذرت ثبت می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کل ذرت برداشتی استان خوزستان چه میزان برآورد می شود؟ گفت: براساس آخرین برآورد ها، بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تن تولید ذرت استان خوزستان است که بخشی از آن به ذرت علوفه ای مربوط می شود. با این تفاسیر به نظر می رسد تولید ذرت دانه ای استان خوزستان حدود ۲۵۰ هزار تن باشد.

براساس این گزارش، در فرآیند اجرایی سیاست قیمت تضمینی، پس از تحویل ذرت از سوی کشاورز به یکی از انبارهای پذیرش شده از سوی بورس کالای ایران، گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) از سوی انباردار، صادر شده و در اختیار کشاورز قرار می گیرد. کشاورز می تواند با مراجعه به یکی از کارگزاران دارای مجوز معاملات در بورس کالای ایران و ارائه گواهی سپرده کالایی، درخواست فروش محصول خود را در بورس کالای ایران ارائه نماید. در اینجا اگر قیمت کشف شده ذرت در بورس کالا کمتر از قیمت اعلامی دولت بود، دولت ظرف دو هفته مابه التفاوت قیمت را به کشاورزان پرداخت می کند؛ همچنین وجه معامله نیز ظرف دو روز کاری از روز معامله مستقیم به حساب کشاورزان فروشنده واریز می شود.

گفتنی است اگر قیمت معامله ذرت در بورس کالا نیز بیشتر از قیمت اعلامی دولت باشد که بازهم کل وجه معامله ظرف دو روز کاری به حساب کشاورز واریز می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها