• ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
  • کد خبر: 65967
آتی

تازه‌ترین برآوردها حاکی از کاهش قیمت سنگ‌آهن در جهان طی سال‌های آینده دارد، روندی که به دنبال آن قیمت فولاد نیز در بازارهای جهانی، رو به کاهش می‌گذارد و بدین ترتیب، شاهد تحولی بزرگ در بازار کالاهای اساسی خواهیم بود.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس گزارش مرکز مطالعاتی «فیچ»، در ماه‌های باقی‌مانده، امسال قیمت سنگ‌آهن در دنیا کاهش خواهد یافت که دلیل آن تصمیم چین برای کاهش تولید فولاد است که بستر را برای کاهش تقاضای این محصول صنعتی فراهم کرده است.

طبق پیش‌بینی اخیر این مرکز در سال ۲۰۲۱ متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن در بازار جهانی برابر با ۱۵۵ دلار خواهد بود، درحالی‌که در گزارش‌های قبلی متوسط قیمت هر تن از این محصول برابر با ۱۷۰ دلار پیش‌بینی شده بود.

کاهش قیمت تا سال ۲۰۳۰

براساس پیش‌بینی‌های مرکز مطالعاتی «فیچ»، در سال ۲۰۲۲ هر تن از این محصول به‌طور متوسط با قیمت ۱۱۰ دلار مبادله خواهد شد که بازهم نسبت به برآوردهای قبلی ۲۰ دلار پایین‌تر خواهد بود. افت قیمت سنگ‌آهن در سال بعد در نتیجه افزایش حجم تولید این محصول در دنیا و فروکش کردن چالش‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کروناست که می‌تواند تحولات زیادی را برای بازارهای صنعتی از قبیل بازار فولاد دنیا به همراه آورد.

در این گزارش پیش‌بینی‌شده است تا سال ۲۰۳۰ روند کاهش قیمت سنگ‌آهن در دنیا ادامه داشته باشد که دلیل آن افزایش سرمایه‌گذاری در تولید سنگ‌آهن در کشورهای برزیل و استرالیا و انتظار افزایش عرضه این ماده معدنی به بازار در سال‌های آتی است.

پیش‌بینی می‌شود، هر تن سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۵ میلادی با قیمت ۶۵ دلار و در سال ۲۰۳۰ با قیمت ۵۲ دلار به بازار، عرضه شود.

فولاد هم ارزان می‌شود

سنگ‌آهن ماده اولیه مورد استفاده در تولید فولاد است و تغییر قیمت آن می‌تواند روی قیمت تمام‌شده فولاد در دنیا تأثیر زیادی بگذارد. مرکز مطالعاتی فیچ پیش‌بینی کرده از ابتدای سال بعد قیمت فولاد هم همپای قیمت سنگ‌آهن در دنیا کاهش پیدا کند و دلیل این پیش‌بینی افزایش تولید در دیگر کشورهای دنیا به‌استثنای چین و افزایش سرمایه‌گذاری در تولید فولاد سبز در چین ذکر شده است.

دلیل رشد بهای فولاد در نیمه اول امسال

مرکز مطالعاتی «فیچ» در مورد دلیل رشد قیمت فولاد در نیمه اول امسال، گزارش داد: «سیاست چین برای افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی سبب شد تا تقاضا برای فولاد در دنیا به‌شدت افزایش یابد. رشد تقاضا برای فولاد رشد تقاضا برای سنگ‌آهن را نیز به همراه آورد. با افزایش قیمت منابع انرژی و تصمیم چین به کاهش تولید به‌منظور کاهش انتشار کربن، در نیمه دوم امسال تولید این محصول صنعتی کم شد که افت تقاضا برای سنگ‌آهن را نیز به همراه آورد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها