• ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
  • کد خبر: 66950
چین

شاخص‌های مهم بورسی در جهان ریزش بالایی را به ثبت رساندند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بلومبرگ، بالا رفتن شدید تورم بخش انرژی پس از صعود کم سابقه بهای نفت بار دیگر معامله گران را نگران کرده است. در حالی که افزایش قیمت بنزین و در نتیجه آن افزایش تورم در بخش حمل و نقل باعث اختلال در زنجیره تامین شده، به نظر نمی رسد این روند در کوتاه مدت حل شود. در فنلاند بهای هر مگاوات برق به بالای ۴۰۰ یورو رسیده که یک رکورد تاریخی بوده است. این رقم پنج برابر بیشتر از رقم  سال قبل بوده و اوضاع در دیگر کشورهای اروپایی نیز خیلی بهتر از فنلاند نیست.

گونه جهش یافته جدید کرونا تمامی جهان را در شوک جدیدی فرو برده است. این سویه که گفته می شود قدرت سرایت بسیار بالا دارد حتی ممکن است افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند نیز گرفتار کند. صندوق بین المللی پول در واکنش به این اتفاق با انتقاد از کشورهای توسعه یافته اعلام کرد در حالی که کشورهای توسعه یافته در حال برنامه ریزی برای تزریق دوز سوم به شهروندان خود هستند، در منطقه صحرای آفریقا هنوز حتی ۱۰ درصد جمعیت هم واکسینه نشده اند.

مدیران بانکی سعی دارند بازارها را آرام نگه دارند اما به وخیم بودن اوضاع نیز اشاره دارند. رافائل بوستیک- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در آتلانتا- گفته نرخ بهره‌ می‌تواند تا پیش از پایان یافتن سال جاری میلادی افزایش پیدا کنند. جان ویلیامز- مدیر دفتر منطقه ای نیویورک- گفته نرخ تورم در سطحی قرار دارد که مقابله با آن نیازمند زمان و حوصله خواهد بود. گری رایس- سخنگوی صندوق بین المللی پول- نیز در رابطه با افزایش تورم گفت تورم بالا، کوتاه مدت نخواهد بود.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۸۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۴۸۳.۶۸ واحد بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۵۹.۴۵ واحد بسته شد. 

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۱.۱۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۰۰.۱۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۸۱ درصدی در سطح ۶۷۲۱.۱۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۷۸ درصد پایین رفت و به ۸۳۰۵.۱۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۶۳ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۸۲۱.۶۷ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۵۸ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۴۷۵.۲۶ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" کاهش ۰.۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۳۲.۰۳ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۲۵۵.۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها