• ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
  • کد خبر: 67439
طلا

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد تحلیلگران وال استریت بر این باورند که قیمت طلا هفته جاری هنگامی که بانک مرکزی آمریکا تسریع روند تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه را اعلام کند، بعید است کاهش پیدا کند.

به گزارش «کالاخبر»؛ در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند و از میان آنها ۴۶ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند و به همین تعداد نظر خنثی داشتند؛ هشت درصد هم به کاهش قیمت طلا رای دادند.

در این بین، ۱۰۳۹ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۵۳.۶ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۳.۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۲۲.۵ درصد نظری نداشتند.

رویداد مهم هفته جاری نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا خواهد بود. بازارها پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو تا حدودی روی تسریع روند تعدیل تدابیر محرک مالی بانک مرکزی آمریکا حساب باز کرده اند. پاول هفته گذشته لحن جدی در خصوص تحکیم سیاست پولی داشت و گفت زمان آن رسیده که واژه موقتی را در توصیف تورم حذف کنیم.

در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا با هشت دلار و ۱۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۷۸۴ دلار و ۸۰ سنت بسته شد و در مقایسه با قیمت نهایی ۱۷۸۳ دلار و ۹۰ سنت هفته پیش،  اندکی افزایش داشت.

سرمایه گذاران هفته گذشته منتظر جدیدترین آمار تورم آمریکا بودند که عامل تعیین کننده در آستانه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا به شمار می رفت. آمار نوامبر نشان داد قیمت مصرف کننده آمریکا با سریع‌ترین روند سالانه در حدود ۴۰ سال اخیر افزایش پیدا کرده و ۶.۸ درصد رشد کرده است. با این حال این تغییر ماهانه کمتر از اکتبر بود و با ۰.۸ درصد رشدی که داشت به بازارها این امیدواری را داد که فشارهای قیمت به اوج خود رسیده است.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "بلو لاین فیوچرز" در گفت‌وگو با کیتکونیوز اظهار کرد: من نسبت به قیمت طلا خوش بین هستم. همه می‌دانند بانک مرکزی آمریکا چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد و انتظارات تورمی تعدیل خواهد شد. بازده اوراق قرضه پایین‌تر می رود و شاخص دلار ملایم‌تر می‌شود. طلا در مقطع فعلی در موقعیت بهتری قرار داد. همین وضعیت مشابه برای نقره دیده می شود.

آدریان دی، رئیس شرکت مدیریت دارایی "آدریان دی" به کیتکونیوز گفت: تورم به بالاترین حد از سال ۱۹۸۲ رسیده و سرمایه‌گذاران در آستانه بازگشت به سمت طلا برای حفظ دارایی قرار دارند. سرمایه‌گذاران  بیشتری درمی یابند تورم واقعی است و مدت طولانی‌تری از تصور قبلی استمرار خواهد داشت و بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی اروپا و بانکهای مرکزی بزرگ دیگر در مبارزه با این پدیده که باور ندارند وجود دارد، عقب هستند.

دنیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالای شرکت "آر جی او فیوچرز" اظهار کرد: در نهایت بانک مرکزی آمریکا نمی‌تواند اقدامی کند و پیش از افزایش نرخهای بهره، باید اجازه دهد اقتصاد داغ شود. اقتصاد آمریکا همچنان پول بیشتری چاپ خواهد کرد و تورم بالاتر می رود. اما بانک مرکزی آمریکا نمی‌خواهد کاری کند که بازار سهام آمریکا متلاطم شود. بنابراین برای افزایش نرخهای بهره در سال آینده مردد خواهد بود.

دارین نیوسام، رئیس شرکت "دارین نیوسام آنلایز" به کیتکونیوز گفت: مقاومت اولیه طلا هفته جاری در سطح ۱۷۹۴ دلار دیده می شود. به محض شکسته شدن این سطح، مقاومت بعدی در ۱۸۰۸ دلار قرار دارد.

مارک چندلر، مدیر کل شرکت "بانوک برن گلوبال فارکس" یکی از تحلیلگرانی بود که به افزایش قیمت طلا بدبین بود و دلیل آن را مواضع موافق تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها