نفت

وزیر انرژی عربستان سعودی هشدار داد بازارهای نفت ممکن است با دوره خطرناکی روبرو شوند زیرا کاهش سرمایه‌گذاری‌ در اکتشاف و حفاری، تولید نفت را به میزان ۳۰ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ کاهش می دهد.

به گزارش «کالاخبر»؛شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی که در کنفرانس بودجه در ریاض صحبت می کرد، گفت: عربستان سعودی یکی از معدود کشورهایی خواهد بود که ظرفیت تولید نفت را در سال ۲۰۲۲ افزایش می دهد. ما در آستانه دوره‌ای هستیم که می تواند خطرناک باشد. اگر هزینه بیشتری برای سرمایه‌گذاری‌ به منظور حفظ و افزایش ظرفیت تولید انجام نگیرد، بحران انرژی وقوع پیدا می کند. من به نوعی پیش بینی نمی کنم اما هشدار می دهم که ظرفیت مازاد تولید از میان خواهد رفت.

ظرفیت مازاد تولید سپر مهمی برای بازار نفت است زیرا به تولیدکنندگان اجازه می دهد در برابر اختلالات برنامه‌ریزی نشده تولید که می تواند باعث کمبود عرضه در بازار و نوسان شدید قیمتها شود، به سرعت واکنش نشان دهند.

مصرف کنندگان در آسیا به دلیل کاهش تولید، امسال با کمبود گاز طبیعی، زغال سنگ و نیرو روبرو شده‌اند که قیمتها را به بالاترین رکورد چند ساله رسانده است. تولیدکنندگان نفت بر تداوم اهمیت هیدروکربن‌ها برای امنیت انرژی در فرآیند عبور از سوختهای فسیلی به سوی منابع انرژی تجدیدپذیر که برای مقابله با تغییرات اقلیمی صورت می گیرد، تاکید کرده‌اند.

عربستان سعودی قصد دارد ۳۸۰ میلیارد ریال (۱۰۱.۳۰ میلیارد دلار) در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر و ۱۴۲ میلیارد ریال در توزیع انرژی تا سال ۲۰۳۰ سرمایه‌گذاری‌ کند.

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی هم در اظهاراتی مشابه گفت: گذار انرژی و عبور به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر باید کاملا محتاطانه مدیریت شود تا از افزایش قیمت‌های نفت جلوگیری کند زیرا تقاضا برای انرژی همچنان رو به رشد است.

وی اظهار کرد: ما نگرانیهای بسیار جدی داریم که در صورت محتاط نبودن در مدیریت گذار انرژی، جهان با کمبود انرژی روبرو شود. ما همچنین نگرانیم تقاضا برای انرژی افزایش پیدا کند و جایگزینی برای پر کردن خلا نباشد و نمی خواهیم قیمت‌های نفت بیش از حد افزایش پیدا کنند.

امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو هفته گذشته در کنفرانس نفت جهان در هیوستون گفته بود: گذار شتابزده به سمت انرژی تجدیدپذیر باعث جهش تورم و ناآرامی اجتماعی می شود. سرمایه‌گذاری‌ در نفت و گاز هم باید برای اجتناب از چنین سناریوهایی ادامه پیدا کند.

مدیران صنعت نفت و تحلیلگران در هفته‌های اخیر هشدار داده اند سرمایه‌گذاری‌های نفت و گاز پساکرونایی همچنان کمتر از سطح پیش از پاندمی هستند.

مجمع بین المللی انرژی (IEF) مستقر در عربستان سعودی و شرکت آی اچ اس مارکیت هفته گذشته در گزارشی اعلام کردند سرمایه‌گذاری‌های نفت و گاز بالادستی تا پایان دهه جاری باید به حدود ۵۲۵ میلیارد دلار در سال افزایش پیدا کنند تا این صنعت بتواند توازن عرضه و تقاضا را تضمین کند. سرمایه‌گذاری‌های بالادستی امسال برای دومین سال پایین ماندند و حدود ۳۴۱ میلیارد دلار برآورد می شوند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هفته گذشته در کنفرانس نفت جهان هشدار داد کاهش سرمایه‌گذاری‌ در تولید نفت و گاز به شکل نادرستی هدایت شده است. سرمایه‌گذاری‌ ناکافی در عرضه نفت  گاز، به کمبود انرژی و همچنین عدم توازن بازار و قیمت‌های بالاتر منجر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها