آقابزرگی

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: درحالی‌که در بازارهای سنتی، هیچ خبری از اطلاعات دقیق و به هنگام از معاملات نیست، اما در بورس کالا، می‌توان به‌صورت لحظه‌ای تمام اطلاعات معاملات را دریافت و مورد تحلیل قرارداد که این روند در سلامت بازار و اقتصاد تأثیر بسیار زیادی داشته است. 

به گزارش «کالاخبر»، فردین آقابزرگی با اشاره به عملکرد موفق بورس کالا طی ۱۸ سال اخیر به ایلنا گفت: بورس کالا از زمان تأسیس که با راه اندازی بورس فلزات در سال ۸۲ آغاز بکار کرد، از جنبه‌های مختلف به اقتصاد ایران و به خصوص به بخش تولید کمک کرده است که افزایش شفافیت در مبادلات و قیمت کالاها و رشد انگیزه تولید به دلیل کشف واقعی قیمت کالاها، یکی از این اقدامات مهم در این حوزه بوده است.
وی افزود: بررسی بازار کالاهایی که در تالارهای بورس کالا پذیرش‌شده‌اند، نشان می‌دهد که تا حدود زیادی رانت و فسادهای که سال ها در بازار سنتی این محصولات وجود داشت به دلیل سازوکار شفاف بورس کالا از بین رفته و همه این بازارها با رشد تولید و سرمایه گذاری مواجه شد اند.
آقابزرگی ادامه داد: درحالی‌که در بازارهای سنتی، هیچ خبری از اطلاعات دقیق و به هنگام از معاملات نیست، اما در بورس کالا، می‌توان به‌صورت لحظه‌ای تمام اطلاعات معاملات را دریافت و مورد تحلیل قرارداد که این روند در سلامت بازار نیز تأثیر بسیار زیادی داشته است.
مدیرعامل سبدگردان نیکان با اشاره به سایر مزیت‌های بورس کالا، تأکید کرد: بورس کالا به‌عنوان یکی از بخش‌های بازار سرمایه ایران، طی سال‌هایی که از فعالیت آن می‌گذرد، با راه‌اندازی ابزارهای نوین مالی، علاوه بر متنوع کردن روش‌های معاملات در زمینه تأمین مالی تولیدکنندگان نیز گام برداشته است.
وی اضافه کرد: با ابزارهای مختلفی که برای محصولات کشاورزی در بورس کالا تعریف شده است، کشاورزان بدون حضور واسطه‌ها می‌توانند محصول خود را به‌صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده برسانند و بدین ترتیب سود حاصل از قیمت واقعی محصول به‌جای دلال به تولیدکننده می‌رسد.
آقابزرگی همچنین گفت: طی چهاردهه اخیر یکی از مشکلات اقتصاد ایران قیمت‌گذاری دستوری کالاهای اساسی است اما با ارتقای جایگاه بورس کالا و افزایش کالاهای پذیرش‌شده در این بازار می‌توان امیدوار بود که در آینده ای نزدیک به‌جای مداخله دولت در قیمت، کشف قیمت کالاهای مهم و مواد اولیه به طور کامل به مکانیسم عرضه و تقاضا در رینگ‌های معاملاتی بورس کالا سپرده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها