کامودیتی

دسترسی به‌هنگام به اطلاعات دقیق و قابل اطمینان یکی از ارکان مهم در هر بازار رسمی است. معامله‌گران با تکیه بر همین اطلاعات به دادوستد کالا یا خرید و فروش سهام و خدمات می‌پردازند؛ به همین دلیل است که می‌گویند، اطلاعات گرانبهاترین دارایی هر معامله‌گر است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، از این دیدگاه، بورس‌های کالای جهان را باید در زمره شفاف‌ترین بازارها از نظر ارائه و انتشار اطلاعات دانست. تجربه بیش از یک قرن فعالیت بازارهای مدرن نشان می‌دهد که انتشار اطلاعات درست در زمان مناسب نقش مهمی در رشد و توسعه این بازارها داشته است. در این میان، در بورس‌های کالای کشورهای پیشرفته نه تنها آمار مربوط به قیمت‌ها، حجم معاملات، میزان تقاضا و عرضه و دیگر اطلاعات مرتبط با فعالیت‌های بازار منتشر می‌شود، بلکه آمارهای جهانی درباره میزان تقاضا و مصرف جهانی یک کالا، تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان اصلی آن نیز در اختیار فعالان و تولیدکنندگان داخلی قرار می‌گیرد. این اطلاعات مبنای مهمی برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های آتی به شمار می‌رود.

طی یک دهه گذشته، بورس کالای هند با کمک و همیاری هیئت بورس‌ها و اوراق بهادار این کشور (SEBI ) در مسیر تبدیل شدن به یکی از بهترین بورس‌های کالا در آسیا گام برداشته است. شریکانت کوالکار، از کارشناسان بازارهای کالای هند در گزارشی در این باره می‌نویسد: «اقدامات هیئت بورس‌ها و اوراق بهادار هند در زمینه توسعه بازار مشتقه‌های کالایی، به ویژه از سپتامبر ۲۰۱۵ تاکنون، بسیار چشمگیر و مفید بوده است. مخصوصا فراهم کردن امکان حضور بازیگران نهادی که از افزایش معاملات سوداگرانه کارتل‌ها و تاثیر مخرب آنها بر بازارهای کالای کوچکتر هند جلوگیری کرده است، از دیگر اقدامات موثر این نهاد به شمار می‌رود

این کارشناس در ادامه با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی بورس‌های کالا می‌افزاید: «در نبود اطلاعات معتبر، یکپارچه و به‌هنگام در مورد میزان تولید، صادرات و واردات کالاهای اساسی که مبنای معاملات مشتقه هستند، گروه کوچکی از معامله‌گران که به اطلاعات نهانی دسترسی دارند، قادر خواهند بود پیش از انتشار رسمی آمار و اطلاعات دست به خرید و فروش بزنند و به سودهای کلانی برسند. در برخی کشورها، نهادهای دولتی وظیفه کنترل اطلاعات مربوط به کالاهای اساسی را به عهده دارند اما اغلب گردآوری آمارها مدت زیادی به طول می‌انجامد و انتشار آنها نیز در بازه زمانی ۳ تا ۹ ماه انجام می‌شود. در دنیای امروز، این زمان بسیار طولانی است. از این رو توسعه بورس‌های کالا به عنوان راهکاری برای رفع این مشکل معرفی می‌شود. بورس‌های کالا به دلیل دسترسی به اطلاعات جامع و امکان انتشار به‌هنگام آنها، نقش مهم و حیاتی در رونق معاملات، جلوگیری از دستکاری قیمت‌ها و جذب سرمایه‌گذاران به بازار دارند

به گفته این کارشناس، انتشار به‌هنگام اطلاعات قابل اعتماد نه تنها برای معامله‌گران بلکه برای کشاورزان و سیاست‌گذاران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه آنها را قادر می‌سازد تا در زمان مناسب نسبت به تحولات بازار واکنش نشان دهند. از سوی دیگر، معامله‌گران کوچک را نیز تشویق به حضور فعالانه‌تردر فعالیت‌های تجاری و دادوستد در بازارهای آتی می‌کند و از این طریق به افزایش عمق بازار یاری می‌رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها