قیمت

اتاق اصناف ایران دستورالعمل عرضه ۱۴ قلم کالا را به اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور اعلام کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، این تشکل در راستای شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر ۱۴ قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور اعلام کرد.

موارد این دستور العمل بر اساس نامه‌های شماره ۴۰۴۸۵/۴۰۰/۳۷۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ و ۳۷۰/۴۰۰/۴۱۸۹۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۸ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به این اتاق، بدین شرح است:

– قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا باید عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب های صادره (فاکتورهای فروش) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.

– هر گونه تخفیف بیش از ۳ درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری شود.

– در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد و … ) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحدهای مربوطه باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام کنند.

– حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه شود، شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (برای کالاهای اعلام شده ۱۰-۷ درصد منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) باشد.

– در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد، مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

– خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مجاز در چارچوب مصوبات اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.

لذا با عنایت به بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار» و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی ضروری است، کلیه واحدهای صنفی توزیع کننده از تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ از خرید کالاهای آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر، نوشابه‌های گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۴ پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده بر روی بسته بندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینه های مصوب به منظور شفاف سازی اقدام کنند.

گفتنی است، این طرح مطابق «دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه ای و نهایی» ابلاغی طی نامه شماره ۶۰/۲۱۱۷۳۸ مورخ ۱۴۰۰/۹/۶ وزیر  صنعت و معدن و تجارت ( تصاویر پیوست) در مرحله اول به صورت آزمایشی طی مدت شش ماه اجراء خواهد شد و دیگر اقلام کالایی نیز به مرور افزایش خواهند یافت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها