سهام

ایرج فرجی کارشناس بازار سرمایه در خصوص اقدام دولت سیزدهم مبنی بر لزوم عرضه کل محصولات زنجیره تولید در بورس کالا گفت: در وهله نخست باید اعلام کرد که در نبود شفافیت، امکان تنظیم بهینه بازارها و سیاست گذاری های صحیح میسر نیست، پس اقدام دولت برای ورود کل کالاهای پایه به بورس کالا در مرحله اول، یک شفافیت آماری برای رصد دقیق شرایط بازارها و سیاست گذاری درست را فراهم می سازد.

فرجی در گفت و گو با «کالاخبر» ادامه داد: از سوی دیگر، بورس کالا دارای یک سازوکار شفاف با هدف مشخص است که آن هم، کشف واقعی قیمت کالاها به صورت برابر و عادلانه در تقابل عرضه و تقاضاست که این موضوع عامل اصلی حذف رانت در مبادلات کالایی کشور به شمار می رود. در این مکانیسم، شرکت های تولیدی به صورت کاملا شفاف با قیمت و شرایط عادلانه محصولشان را روی تابلوی معاملات می برند و مصرف کنندگان نیز با شرایط پرداختی مشخص اقدام به تسویه می کنند.

امنیت بالای خریدار و فروشنده در بورس کالا

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در بورس کالا، خیال خریدار از بابت زمان تحویل، قیمت و کیفیت کالا راحت است چراکه اگر کیفیت محصولی دچار مشکل باشد یا تولیدکننده در زمان مشخص محصول را تحویل ندهد، پرونده به سرعت در بورس کالا پیگیری و براساس مقررات، مصرف کننده به حق خود می رسد از این رو در بورس کالا شاهد امنیت بالای خریداران کالا هستیم.

فرجی گفت: از سوی دیگر برای فروشنده هم این امنیت وجود دارد زیرا وقتی فروشنده در بورس کالا محصول خود را عرضه می کند خیالش راحت است که پرداخت وجه در زمان مقرر انجام می شود و اگر خریدار به هر دلیلی در زمان مقرر اقدام به حمل محصول خریداری شده نکند، می تواند ادعای خسارت کند.

او تصریح کرد: بنابراین سازو کاری در بورس کالا پیاده سازی شده است که معاملات به صورت شفاف و عادلانه انجام می شود و هم خریدار و هم فروشنده هر دو امنیت لازم و کافی را برای انجام معامله داشته باشند و قیمت به نحو احسن کشف شود تا دو طرف از شرایط معامله رضایت داشته باشند.

کمک به تامین مالی تولید

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به چگونگی کمک سازوکار بورس کالا به تامین مالی تولید اشاره کرد و گفت: ابزارهای نوین مالی می تواند در حوزه تامین نقدینگی تولید، راهگشا باشد کما اینکه تاکنون نیز ابزارهایی مانند معاملات سلف، قراردادهای سلف موازی استاندارد و کشف پریمیوم به کمک شمار زیادی از تولیدکنندگان آمده است. 

وی افزود: فروشندگان در معاملات سلف، محصول را پیش فروش کرده و با دریافت وجه به نوعی تامین مالی می کنند که در قرارداد سلف موازی همین روی به صورت بلندمدت تر اجرایی می شود و در مقابل در قرارداد کشف پریمیوم نیز خریداران می توانند از امروز با پرداختی درصدی از وجه معامله، محصول را برای ماه های آینده پیش خرید کرده و از تامین به موقع مواد مورد نیازشان اطمینان حاصل کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها