سنگ آهن

بهای سنگ آهن در بازار فیوچرز چین در اواخر نوامبر به کف خود رسید و از این نقطه شروع به رشد کرد. تا پایان معاملات ۲۴ دسامبر، قرارداد اصلی سنگ آهن از کف خود ۳۸ درصد افزایش را ثبت کرده است. سیاست ها دولت چین سیگنال رشد تولید فولاد در دسامبر را می‌دهد که مهمترین دلیل رشد قیمت سنگ آهن بوده است. انتظار می رود قیمت سنگ آهن در کوتاه مدت روندی قوی را سپری کند اما به دلیل سیاست های کربن زدایی در چین، انتظار بر این است که در میان مدت روند قیمت سنگ آهن نزولی باشد. 

به گزارش «کالاخبر» به نقل از پلنر، سودآوری بالای کارخانه های فولادی چین یکی از دلایل عمده رشد قیمت سنگ آهن است. از توسط اکتبر تا کنون، بهای کک متالوژی تحت نظارت های دولتی ۷ بار و هر بار ۱۲۰ یوان افت داشته است. این موضوع باعث شد تا در شرایطی که بهای محصولات فولادی روند کاهشی داشت، سود تولید کارخانه های فولادسازی افزایش یابد. در حال حاضر، سود فولادسازان چینی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یوان برآورد می‌شود و درصد کارخانه های سودده بالای ۸۲ درصد است. به طور کلی، بالا ماندن سود کارخانه های فولادی برای یک دوره، محرک قیمت سنگ آهن خواهد بود. 

فاکتور مهم دیگر، رسیدن چین به هدف کاهش تولید فولاد در سال ۲۰۲۱ پیش از موعد مقرر بود. تولید فولاد چین از ژانویه تا نوامبر سال جاری ۲.۶ درصد یا ۲۵.۲۶ میلیون تن افت کرده است. اگرچه چین هنوز در فصل سرد سال است و المپیک زمستانی را نیز در پیش دارد، اما دولت چین تعطیلی های گسترده برای کارخانه های فولادی در طول برگزاری المپیک زمستانی را تکذیب کرده که سیگنالی برای رشد تقاضای سنگ آهن در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ خواهد بود. 

پس از آنکه موجودی سنگ آهن بنادر چین برای ۱۰ هفته متوالی روندی افزایشی داشت، در هفته سوم دسامبر موجودی انبارهای سنگ آهن در بنادر چین با یک افت ۱.۸۳ میلیون تنی روبرو شد که بیشترین کاهش هفتگی از جولای می‌باشد، بدان معنا که تقاضا برای سنگ آهن در حال بهبود بوده و فولادسازان موجودی انبارهای خود را ترمیم می‌کنند. همچنین، بیشتر موجودی انبارهای بنادر چین گریدهای کم عیار بوده و گریدهای پرعیار موجودی کمتری دارند. تحت تاثیر محدودیت های زیست محیطی، تقاضا برای گریدهای متوسط و پرعیار بالاتر بوده و همین امر محرک قیمت است.

با این حال، در میان مدت و بلند مدت و با سیاست های کلان دولت چین در بحث کربن زدایی، تقاضای سنگ آهن چین مناسب نیست. غول های سنگ آهنی برنامه افزایش تولید و فروش خود را اعلام کرده و با برآوردهای انجمن جهانی فولاد از تولید جهان در سال آینده، انتظار می رود نزدیک به ۲ میلیون تن سنگ آهن بیش از نیاز دنیا تولید شود. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها