بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آن ها "حذف رانت و امضای طلایی در بازارها با محوریت بورس کالا"، "تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه می شود"،"حمایت از بازار سرمایه با حذف قیمت گذاری دستوری فولاد"، "مزیت های عرضه املاک مازاد بانک ها" و"مزایای عرضه کامل محصولات زنجیره تولید" بود.

حذف رانت و امضای طلایی در بازارها با محوریت مبادلات در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، وزیر صمت گفت: حذف رانت و امضای طلایی در بازارها به شدت در وزارت صمت پیگیری می‌شود که این موضوع با محوریت مبادلات کالاها در بورس کالا شروع شده و ۲۰ گروه از ۳۰ گروه کالایی دیگر سهمیه بندی ندارند. در حوزه کارت بازرگانی نیز امروز هوشمندسازی را کلید می‌زنیم و تلاش ما این است که به سمت اقتصاد سالم حرکت کنیم.

سید رضا فاطمی‌امین با بیان اینکه حاکمیت باید ۴ اقدام شامل اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت را انجام دهد، اظهار کرد: دستگاه‌های زیادی در مورد سامانه جامع تجارت مسئولیت دارند و متولی وزارت صمت است؛ وقتی این سامانه کامل شود روش حکمرانی ما تغییر میکند؛ اسفند ماه خبر تکمیل سامانه را می‌دهیم.

تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه می شود

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه با عرضه کل آهن اسفنجی نیاز واحدهای ذوب القایی از در بورس کالا تامین خواهد شد گفت: با این حرکت، مشکل واحدهای تولیدی ما کمتر خواهد شد زیرا با افزایش عرضه در بورس کالا، قطعا قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و به تعادل می‌رسد، ضمن آنکه تولیدکنندگان می‌توانند به راحتی کالای خود را تهیه کنند.

سیف‌الله امیری اظهار داشت: با دستورالعملی که جدیداً ارائه شده تقریباً تمام شیوه‌نامه‌های موجود کنار می‌رود و دستورالعمل جدید جایگزین آن‌ها می‌شود. ماحصل این دستورالعمل آن است که کلیه کالاها و محصولات زنجیره فولاد بایستی در بورس کالا عرضه شوند و هیچ کالایی خارج از بورس نباید فروخته شود و دولت و وزارتخانه نیز در قیمت گذاری هیچ مداخله‌ای نخواهند داشت.

حمایت از بازار سرمایه با حذف قیمت گذاری دستوری فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: سازوکار جدید معاملات بازار سرمایه در دولت سیزدهم، انجام معاملات بازار سرمایه با ساز و کار جدید در حال رخ دادن است، همچنین بورس کالا هم به دلیل شفافیت بالای معاملات به عنوان بستر مناسب برای عرضه محصولات و حمایت از تولید به شمار می رود.

نادر سلیمانی در خصوص حذف قیمت دستوری از بازار فولاد و عرضه محصولات در بورس کالا با بیان اینکه ایجاد ساز و کارهای جدید برای قیمت گذاری در رأس توجه و برنامه‌های کاری وزیر صمت قرار گرفته است، گفت: اکنون وزیر صمت طی دستورالعملی مشخص سیاست عرضه محصولات به بورس کالا را ابلاغ و اعلام کرده است تا از این طریق همه محصولات فولادی به منظور ایجاد شفافیت در معاملات و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا وارد بورس کالا شوند.

نحوه خرید برخط سیمان در بورس کالا

مدیر توسعه بازار فیزیکی بازار بورس کالا در رابطه با شرایط خرید سیمان از بورس کالا گفت: در این مدل گواهی سپرده کالایی سیمان شرکت‌های سیمانی را به عنوان انبار بورس کالا پذیرش کرده‌ایم. اکنون ۲۶ شرکت سیمانی انبارشان در بورس کالا پذیرش شده و همچنان در حال پذیرش ۱۴ انبار دیگر هستیم.

جواد فلاح ادامه داد: در روزهای دوشنبه و سه شنبه هر هفته سیمان در تابلوی بورس کالا عرضه می‌شود و افراد می‌توانند با همان کد سهامداری خرید کنند، خریدار می‌تواند با پرداخت مبلغی به کارگزار وارد معامله شود. البته سیمانی که از بورس می‌توان خریداری کرد حداقل باید ۱۰ تن باشد اگر تقاضای خرید کمتر باشد، امکان خرید از این بازار وجود ندارد.وی گفت: حداکثر در جلسه معاملاتی افراد می‌توانند ۱۰۰ تن سیمان خریداری کنند. این سیمان تیپ دو و در کیسه‌های ۵۰ کیلویی است.

مزیت های عرضه املاک مازاد بانک ها

رئیس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: براساس استعلامی از بانک مرکزی در حوزه عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالا انجام گرفت، این نهاد نظارتی اعلام کرد هیچ مانعی برای فروش املاک مازاد بانک ها از مسیر بورس کالا وجود ندارد و از این رو با بانک‌ها مکاتباتی برای عرضه املاک در بورس کالا صورت گرفت و برخی بانک ها پیش قدم شدند و در حال حاضر در مراحل اولیه حضور در بورس هستند.

معین محمدی پور بیان کرد: عرضه املاک نهادهای دولتی در بورس نیازی به تودیع تضامین ندارد و کلیه نهادهای دولتی و خصوصی و بانک ها تا لحظه ای که معامله انجام نشود هیچ هزینه ای پرداخت نمی‌کنند و اگر معامله انجام شود هزینه اندکی به عنوان کارمزد معامله در حدود ۲ در هزار تا سقف ۲۰ میلیون تومان باید بپردازند و گر بانک‌ها برای عرضه املاک در بورس کالا اقدام کنند می‌توانند از مزیت‌هایی مانند افزایش تعدد برگزاری حراج مجدد در مدت زمان کوتاه و استفاده از شبکه بازاریابی و اطلاع رسانی بورس کالا برای جذب مشتری بهره‌مند شوند.

مزایای عرضه کامل محصولات زنجیره تولید

یک کارشناس بازار سرمایه، مزایای عرضه کامل کالاها در بورس کالا همزمان با توسعه ابزارهای مالی کالایی برای صنایع را برشمرد و گفت: از مهم‌ترین مزایای بورس کالا می‌توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد به طوری که معادل ۱۰ درصد از مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس‌های کالایی پذیرفته شده و به فروش می‌رسد، از بخشودگی مالیاتی برخوردار می‌شوند.

عباس سلطانی دعوی با اشاره به ویژگی‌های بورس کالا مانند معاملات متشکل و سازمان‌یافته، قانونمند، قابل نظارت، شفاف، عادلانه، رقابتی و کم‌هزینه، افزود: در کنار این ویژگی ها نظارت بر کیفیت و کمیت کالاهای عرضه‌شده توسط بورس کالا تضمین شده است و همه این مزایا از جمله مواردی است که همواره چالش اصلی فعالان در بازارهای غیررسمی است.

معاملات گواهی سپرده کالایی در دسته حبوبات آغاز شد

بعد از گشایش انبار "شیری" واقع در کرمانشاه از روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه، از روز ۵ دی ماه نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی مربوط به این انبار "نخو ۰۱۰۲"با قیمت ۲۵۰ هزار ریال گشایش یافت.

کشف نرخ و شرایط نگهداری بهتر این محصول، تضمین تعهدات طرفین و دسترسی مستقیم کشاورزان برای فروش محصولشان از جمله مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده نخود در بورس کالاست. همچنین با راه اندازی معاملات گواهی سپرده نخود، کشاورزان به طور مستقیم امکان فروش محصولشان به مصرف کنندگان را پیدا می کنند.

فرآیند تحویل قرارداد آتی زعفران نگین سررسید دی ماه

در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای زمان انجام فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین سررسید دی ماه ۱۴۰۰ را اعلام کرد.بر این اساس فرآیند تحویل در قرارداد مذکور در روز یکشنبه ۱۹ دی ماه جاری و از طریق گواهی سپرده زعفران نگین انجام خواهد شد.

رقابت خریداران مس برای تحویل شانگهای

در روز ۷ دی ماه محموله ۱۸۰۰ تنی شرکت ملی مس ایران بر تابلوی تالار صادراتی بورس کالای ایران برای تحویل در شلوغ ترین بندر دنیا یعنی بندر شانگهای چین در شرایطی به فروش رسید که با صف تقاضای ۶۴۰۰ تنی خریداران، قیمت پایه این محصول با رشد ۱۳ درصدی ۲ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۱۰۸ ریال به ازای هر کیلوگرم معامله شد.

شرکت ملی صنایع مس ایران سه شنبه ۷ دی ماه با ۴۸۰۰ تن مس کاتد در قالب دو عرضه پا به تالار صادراتی بورس کالا گذاشت و فروش موفقی را تجربه کرد. محموله ۱۸۰۰ تنی مس کاتد که تحویل درب انبار شانگهای بود با تقاضای بالای ۶۴۰۰ تنی خریداران همراه شد و در نهایت نزدیک به ۱۳ درصد بالاتر از قیمت پایه فروخته شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها