بورس-کالا.jpg

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آنها "تحقق طرح مسکن دولت سیزدهم به کمک بازار سرمایه"، "تداوم ثبات بازار فولاد و سیمان با عرضه های کامل در بورس"، "همه کالاهای پایه در راه بورس کالا" و"کل تولید پتروشیمی ها در بورس کالا عرضه می شود" بود.

تحقق طرح مسکن دولت سیزدهم به کمک بازار سرمایه

به گزارش «کالاخبر»؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به طرح نهضت ملی مسکن که در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد، اشاره کرد و گفت: با توجه به معاملات مستمر سیمان و فولاد در بورس کالا، پروژه‌های این طرح به راحتی می‌توانند همه نیاز خود به محصولات را در قالبی شفاف و از طریق بازار سرمایه تامین کنند.

مجید عشقی اظهار داشت: در حال حاضر این محصولات در بورس کالا به صورت مستمر عرضه شده و قیمت آن‌ها کاملاً شفاف است و همه فعالان این حوزه می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را از طریق این بازار خریداری کنند.

تداوم ثبات بازار فولاد و سیمان با عرضه های کامل در بورس

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تداوم ثبات قیمت‌ها در بازار فولاد با عرضه کامل محصولات فولادی در بورس کالا و همچین تعادل بازار سیمان خبر داد و گفت: برای مثال در آهن‌اسفنجی که مهمترین شاخص تعیین قیمت محصولات فولادی است، قیمت‌ها از زمان عرضه در بورس رو به کاهش بوده است.

سیف‌الله امیری با تاکید بر ضرورت عرضه همه محصولات فولادی شامل کنسانتره، گندله، شمش، میلگرد و مقاطع در بورس کالا، تصریح‌کرد: عرضه این محصولات در خارج از بورس کالا ممنوع است و تولیدکنندگان باید در صورت کمبود محصول در داخل کشور ابتدا تا سه بار عرضه در بورس کالا اقدام کنند و پس از آن در صورت نبود تقاضای داخلی به امر صادرات مبادرت ورزند.

همه کالاهای پایه در راه بورس کالا

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ورود کل زنجیره تولید کالاهای پایه به بورس کالا براساس سیاست های وزارت صمت، گفت: پس از سال ها وعده در خصوص توجه به نظام بازار و کشف قیمت کالاها در تقابل عرضه و تقاضا، سرانجام شاهد یک اقدام عملی و ورود کلیه کالاهای پایه و محصولات مختلف به بورس کالا هستیم تا همه کالاها بدون قیمت گذاری دستوری و ایجاد رانت به دلیل دو نرخی شدن بازارها، مورد معامله قرار گیرد.

عباس آرگون با تاکید بر این موضوع که بهترین ابزار و بستر معاملات کالاها برای به حداکثر رساندن منافع تولید کننده و مصرف کننده، عرضه کل محصولات در بورس کالاست، گفت: بورس کالا به شفافیت معاملات و واقعی سازی قیمت کالاها به دور از رویکردهای دستوری کمک می کند که این رویه به رشد رقابت در تولید نیز منجر شده و عملا به خاموش شدن چراغ بازارهای غیررسمی و واسطه گری های مخرب در اقتصاد منتهی می شود.

تناسب قیمت‌ها، نتیجه ورود کل زنجیره فولاد به بورس

دبیر اجرایی انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: قیمت‌گذاری دولتی در بخش‌های بالادستی زنجیره فولاد باعث ایجاد یک ناترازی قیمت در سطح زنجیره شده و ازاین‌رو برای ایجاد تناسب قیمت در تمام حلقه های تولید، تصمیم به عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا گرفته شد تا با یک سیاست به کل زنجیره نگاه شود.

سعید عسکرزاده افزود: یکی از موضوعاتی که باید به دنبال آن باشیم عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا است زیرا زمانیکه فقط یک یا دو حلقه از زنجیره وارد بورس می‌شود و بقیه حلقه‌ها در خارج از بورس محصولات را عرضه می‌کنند، ناترازی قیمتی ایجاد شده و تبدیل به روزنه‌ای برای سوءاستفاده می‌شود.

کل تولید پتروشیمی ها در بورس کالا عرضه می شود

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای به دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بندهای ۶ و ۸ صورتجلسه اخیر کارگروه مدیریت بازار کالاهای پایه را که مربوط به عرضه کامل محصولات پتروشیمی در خصوص کالاهایی که سقف خرید بهین یاب آن ها برداشته شده و همچنین عرضه DOP از سوی خریداران دی اتیلن هگزانول در بورس کالا است، ابلاغ کرد.

همچنین لیست شرکت ها براساس میزان محصولات معامله نشده در بورس کالا خواهد بود. لیست کالاها توسط معاونت معدن و فرآوری مواد وزارت صمت ابلاغ خواهد شد. فرآیند اجرا در خصوص نحوه صادرات از سوی معاونت معدن و فرآوری وزارت صمت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و گمرک به کمیته ارائه خواهد شد.

فرمول بازار سیمان در پتروشیمی پیاده شود

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: علی‌رغم تولید حداقل ۸ میلیون تن پلیمری‌ها، سال گذشته ۴ میلیون تن مواد اولیه در بورس کالا عرضه ‌شد و امیدواریم با تداوم عرضه در بورس کالا تعادل برقرار شود.

سعید ترکمان اظهار کرد: درصورتی‌که عرضه کامل کالاهای پایه در بورس کالا اتفاق بیفتد، امید خواهیم داشت شرایطی که برای محصول سیمان پیش آمد و تعادلی که در این بازار صورت گرفت در بازار پتروشیمی هم ایجاد و همه بازارها شفاف و متعادل شود.

استقبال بخش خصوصی از عرضه کامل پتروشیمی ها در بورس

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رییس انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در خصوص عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: بخش خصوصی همواره موافق شفافیت در عملکرد بوده و آن را پلی برای موفقیت صنایع پایین دست می داند، از این رو عرضه کلیه محصولات پتروشیمی در بورس کالا بسیار راهگشا خواهد بود و در این میان باید توجه کرد که نهادهای مربوطه باید به درستی بر عرضه کامل محصولات نظارت کرده و نقش رگولاتوری خود به منظور تنظیم بهینه بازار را انجام دهند.

عباسعلی متوسلیان افزود: اگر نگاه وزارت صمت، شرکت ملی پتروشیمی و بورس کالا با مرکزیت یکی از آن ها به کلیه فرآیندها، تبیین زنجیره ارزش و در نهایت صنایع تکمیلی باشد، این طرح قطعا موفق خواهد بود.

زعفران را برای شب عید معامله کنید

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد آتی زعفران نگین با سررسید اسفند ماه ۱۴۰۰ خبر داد.براساس این اطلاعیه، زمان آغاز راه اندازی قرارداد مذکور با سررسید اسفند ماه در روز یکشنبه ۲۶ دی ماه تا ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها