فولاد

کارشناس بازار سرمایه معتقد است با ورود کل زنجیره محصولات فولادی به بورس کالا، تولیدکنندگان برای ایجاد رقابت، کیفیت محصولات خود را افزایش می‌دهند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، خشایار دادمنش در خصوص اقدامات وزارت اقتصاد مبنی بر به پایان رساندن قیمت‌گذاری دستوری با ورود زنجیره فولاد به بورس کالا افزود: دولت در گذشته سعی داشت تا از طریق اجرای قیمت‌گذاری دستوری تورم را مهار کند، اما براساس شواهد و مستندات، این امر نه تنها نتوانست میزان تورم را در کشور به حداقل ممکن برساند بلکه رانت نیز ایجاد کرد.

وی گفت: قیمت‌گذاری دستوری در مدتی که اجرایی شد نه تنها به تولیدکننده سودی نرساند بلکه مشکلات متعددی را برای او به وجود آورد، چراکه وقتی قیمت یک کالا کنترل می شود، تولیدکننده نمی‌تواند اقداماتی را در راستای حفظ بهای تمام شده انجام دهد. 

کارشناس بازار سرمایه گفت: همین امر باعث ایجاد رانت‌های متعددی می‌شود به طوری که مبلغ حاصل از فروش کالای تولیدی، بجای آنکه به دست تولیدکنندگان برسد به حساب واسطه‌ها تزریق می‌شود.

خشایار دادمنش افزود: بورس کالا طی چند سال اخیر رویه معاملاتی خود را تغییر داد به طوری که این امر سبب شد تا وزارت صمت از سال ۹۸، اقدامات جدی را در راستای الزام تمام شرکت‌های تولیدی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا انجام دهد.

وی در خصوص عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا گفت: بورس کالا به سبب شفافیتی که به نسبت سایر بازارهای معاملاتی دارد، قیمت نهایی در آن براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود که می‌تواند سبب کاهش قیمت‌گذاری دستوری شود. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بورس کالا اکنون جزو بازارهای آزاد بشمار می‌آید، زیرا بر اساس قوانین معاملاتی در جهان، قیمت نهایی محصولات در آن براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: با ورود زنجیره فولاد و محصول سیمان به بورس کالا شاهد ایجاد رقابت در میان تولیدکنندگان هستیم، زیرا اکنون این اشخاص به منظور جذب مشتری مجاب شده‌اند تا کیفیت محصولات خود را به نسبت گذشته ارتقا بخشند در صورتی که درگذشته این امر اتفاق نمی‌افتاد. 

این کارشناس بازار سرمایه کالا گفت: امید است در آینده نیز با همکاری‌های نزدیک وزارت صمت و وزارت اقتصاد شاهد ورود تمام محصولاتی تولیدی به بورس کالا باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها