نفت

رشد قیمت نفت در بازار جهانی یکی از خبرسازترین تحولات این روزهاست. حال «وال‌استریت ژورنال» اعلام کرده است تا تابستان سال ۲۰۲۲ قیمت هر بشکه نفت از مرز ۱۰۰ دلار فراتر می‌رود. قیمتی که از تابستان سال ۲۰۱۴ تاکنون وجود نداشته است و رسیدن به آن نقطه می‌تواند تغییرات زیادی در معادلات اقتصادی دنیا ایجاد کند.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ طبق گزارش «وال‌استریت ژورنال»، دلیل افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ شروع جنگ قیمتی بین اوپک و امریکا بود. سیاستی که برای مقابله با رشد قدرت نفت «شیل» امریکا و افزایش توان تولید آن اجرا شد. با شروع پاندمی قیمت در بازار به‌شدت سقوط کرد و برای اولین بار در تاریخ قیمت منفی برای هر بشکه نفت ثبت شد. اما روند نزولی قیمت نفت اواسط سال قبل متوقف شد و رشد واکسیناسیون در جهان سبب شد تا به‌تدریج امید به افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت شود. حال انتظار می‌رود رشد تقاضا در بازار بیشتر از توان تولید نفت باشد و همین مسئله باعث سه‌رقمی شدن قیمت نفت در بازار جهانی شود.

افزایش سرعت رشد قیمت در سال جدید

وال‌استریت ژورنال در این گزارش نرخ رشد قیمت نفت از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ را بالغ‌بر ۵۰ درصد اعلام کرد و نوشت: «در سال قبل روند رشد قیمت نفت شروع شد، ولی بررسی شاخص‌ها نشان می‌دهد سرعت افزایش قیمت در سال جدید بیشتر شده است. از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی ۱۵ درصد رشد کرده است و مرز ۹۰ دلار را پشت سر گذاشت.

رشد ۱۹ درصدی سهام شرکت‌های حوزه انرژی

طبق این گزارش، درنتیجه این مسئله سهام شرکت‌های فعال در حوزه انرژی در شاخص اس اند پی ۵۰۰ بالغ‌بر ۱۹ درصد افزایش یافته است. با توجه به رشد فعالیت‌های صنعتی و توسعه پروژه‌های زیرساختی در دنیا، هم‌زمان با عدم تمایل اوپک به افزایش زیاد حجم تولید و ناتوانی شرکت‌های غیر اوپکی به ارتقای میزان تولید، انتظار می‌رود روند افزایش قیمت نفت در بازار با سرعت ادامه پیدا کند و در ماه‌های آتی بازهم قیمت نفت در بازار سه‌رقمی شود. سه‌رقمی شدن قیمت نفت به معنای افزایش درآمد کشورهای صادرکننده نفت است، ولی با افزایش هزینه واردات نفت در کشورهای مصرف‌کننده توان بازسازی اقتصاد دنیا نیز کاهش خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها