فلزات اساسی

تازه‌ترین گزارش‌ها از تداوم روند صعودی قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی حکایت می‌کند؛ تحولی که به دلیل توقف سرمایه‌گذاری برای رشد تولید و عرضه، رخ خواهد داد. نشریه «وال‌استریت ژورنال» در گزارش اخیر خود ضمن بررسی وضعیت کنونی بازار فلزات نوشت: باوجود اینکه قیمت فلزات و کالاهای اساسی در دنیا افزایش یافته، ولی واحدهای تولیدی معدنی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی برای افزایش تولید، پروژه جدیدی تعریف نکرده‌اند و سرمایه‌گذاری جدیدی هم صورت نگرفته است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ طی هفته‌های اخیر، قیمت جهانی فلزات اساسی، همچنان برمدار افزایشی حرکت می‌کنند و بسیاری از فلزات با بالاترین قیمت طی سه ماه اخیر، مبادله می‌شوند. البته این رشد با نوساناتی نیز همراه است، ولی روند کلی تغییرات قیمت، از روند افزایشی، حکایت دارند.

نشریه «وال‌استریت ژورنال» در گزارش اخیر خود ضمن بررسی وضعیت کنونی بازار فلزات، نوشت: «باوجود اینکه قیمت فلزات و کالاهای اساسی در دنیا افزایش یافته، ولی واحدهای تولیدی معدنی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی برای افزایش تولید پروژه جدیدی تعریف نکرده‌اند و سرمایه‌گذاری جدیدی هم صورت نگرفته است». این نشریه افزوده است: «عدم سرمایه‌گذاری مناسب باعث خواهد شد تا در شرایطی که میزان تقاضا در دنیا طی ماه‌های آینده با رشد بالایی همراه می‌شود، عرضه توان پاسخگویی به این تقاضای روزافزون را نداشته باشد و درنهایت، قیمت‌ها به روند صعودی خود ادامه دهد.»

فلزاتی که گران می‌شود

«وال‌استریت ژورنال» تأکید کرد که رشد قیمت فلزاتی که در ساخت تجهیزات و زیرساخت‌های موردنیاز برای اقتصاد کم‌کربن با فناوری‌های مرتبط با آن استفاده می‌شود، بیش از دیگر فلزات خواهد بود. ازجمله این فلزات می‌توان به مس، کبالب یا به تعبیر صحیح‌تری فلزات مورد استفاده در دنیای فناوری اشاره کرد که در ماه‌های آتی ما با کسری عرضه در آن‌ها روبرو خواهیم بود. این فلزات برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی، توربین‌های بادی و بخش‌های مختلف خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود ولی سرمایه‌گذاری کافی برای تأمین بیشتر آن‌ها متناسب با نیاز بازار انجام نشده است. به‌عنوان‌مثال، طی یک سال گذشته، قیمت مس در بازار جهانی، دو برابر شد و اواسط ماه جاری میلادی به ۱۰ هزار و ۷۶۲ دلار به ازای هر تن رسید. این فلز که در صنعت تولید برق و ساختمان کاربرد زیادی دارد، در ماه‌های آتی هم افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. «وال‌استریت ژورنال» پیش‌بینی کرده که روند افزایش قیمت فلزات تا پایان امسال، ادامه خواهد داشت.

افت سرمایه‌گذاری در معادن جهان

این رسانه آمریکایی تأکید کرد برای اینکه عرضه فلزات در دنیا متناسب با میزان تقاضا باشد؛ باید به‌طور مداوم در پروژه‌های استخراج از معادن و تولید فلزات اساسی سرمایه‌گذاری شود و هر زمانی که توقفی در این روند ایجاد شود، بازار با اختلال روبرو خواهد شد. طی سال جاری، سرمایه‌گذاری در معادن دنیا ۶ درصد و سرمایه‌گذاری در معادن مس ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر بود و باید منتظر شرایط سختی در بازارهای فلزی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها