• ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
  • کد خبر: 71813
طلا

نیروی صعودی پرقدرتی در فضای طلا وجود دارد و سرمایه گذاران همچنان به وضعیت ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی چشم دوخته اند.

به گزارش «کالاخبر»؛ قیمت اونس طلا روز جمعه که نیروهای روسیه کنترل بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا در اوکراین را به دست گرفتند، بیش از ۳۵ دلار افزایش یافت.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره به کیتکونیوز گفت: متاسفانه هیچ نشانه ای از کاهش شدت جنگ در اوکراین به این زودی دیده نمی شود. همچنان که به تاثیر جنگ روی اقتصاد جهانی نگاه می کنیم، می بینیم نگرانیهای رشد اقتصاد جهانی و فشارهای تورمی به مسائل اصلی تبدیل شده اند. این وضعیت باعث می شود طلا درخشش بیشتری پیدا کند.

تصویر کلان برای صعود طلا به ۲۰۰۰ دلار در هر اونس و افزایش قیمت کالاهای دیگر شامل نفت خام، پالادیم، نیمل، گندم و ذرت شکل گرفته است.

به گفته مویا، اگر افزایش قیمت کالاها تاثیر ماندگاری روی تورم داشته باشد، بانکهای مرکزی ناچار خواهند بود نرخهای بهره را سریعتر افزایش دهند اما این اقدام برای طلا منفی نخواهد بود. اگرچه بانک مرکزی آمریکا برای افزایش سریعتر نرخهای بهره مقاومت نشان داده است اما احتمال افزایش ۵۰ واحدی نرخهای بهره در اواخر سال میلادی جاری منتفی نیست و همچنان افزایش چهار تا پنج دور نرخ بهره در سال میلادی جاری پیش بینی می شود. ممکن است شاهد اقدام جدی تر بانک مرکزی آمریکا در مقابله با تورم در تابستان امسال باشیم. ابهامات و بحث مذکور به نفع طلا خواهد بود و کمک می کند این فلز ارزشمند تا مرز ۲۰۰۰ دلار صعود کند.

یکی از آمارهایی که هفته جاری باید زیر نظر داشت، جدیدترین شاخص قیمت مصرف کننده آمریکاست که قرار است روز پنج شنبه منتشر شود.

کوین گریدی، رئیس شرکت فونیکس به کیتکونیوز گفت: ممکن است به زودی نفت ۱۵۰ دلاری را مشاهده کنیم. تورم به دلیل هزینه های انرژی، بسیار بالاتر خواهد بود. باید تا زمان انتشار شاخص قیمت مصرف کننده صبر کنیم. این شاخص بالای هشت درصد خواهد بود و اگر بانک مرکزی آمریکا از معیارهای قدیمی استفاده کند، تورم سالانه بین ۱۲ تا ۱۵ درصد است. وی ادامه داد: سطوح قیمتی که باید زیر نظر داشت مقاومت در سطح ۱۹۸۰ دلار و حمایت در سطح ۱۸۸۲ دلار است.

اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا روز جمعه با ۳۰ دلار و ۷۰ سنت معادل ۱.۶ درصد افزایش، در ۱۹۶۶ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و این فلز ارزشمند بیش از چهار درصد رشد هفتگی به ثبت رساند که بزرگترین رشد هفتگی از ژوییه سال ۲۰۲۰ بود.

ادوارد مویا خاطرنشان کرد ۱۹۸۰ دلار به سطح مقاومتی در کوتاه مدت تبدیل شده است و طلا می تواند به راحتی در جهت صعودی یا نزولی تا ۵۰ دلار نوسان داشته باشد اما به محض این که طلا به سطح ۱۹۸۰ دلار برسد، روی قیمت ۲۰۰۰ دلار زوم خواهد کرد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، شاخص قیمت مصرف کننده در فوریه و متقاضیان بیمه بیکاری آمریکا از جمله آمار اقتصادی مهمی هستند که هفته جاری منتشر می شود. نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا هم روز پنج شنبه برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها