تالار صادراتی

مصطفی محمد باقری، مدیر کالا و انر‍ژی کارگزاری بانک کشاورزی نقش بورس کالا را در تنظیم بازار محصولات مختلف اینگونه بیان کرد: بورس کالا دارای ظرفیت هایی است که با استفاده از آنها می توان اقدامات مثبتی در جهت تنظیم بازار محصولات مختلف به کار گرفت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، این کارشناس بازارهای کالایی با بیان اینکه کشف قیمت به عنوان مهمترین کارکرد بورس کالا محسوب می شود و می توان از ظرفیت های این بازار برای عرضه اولیه محصولات وارداتی استفاده کرد افزود: با توجه به اینکه کشف قیمت در بورس کالا از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص می شود و آمارهای معاملات برای همگان شفاف است، با فراهم شدن زمینه عرضه محصولات وارداتی علاوه بر شفاف شدن روند معاملات و قیمت ها، می توان مانع واردات بی رویه بسیاری از کالاها شد که این امر نیز حمایت از تولید داخلی را با خود به همراه خواهد داشت.

محمد باقری اظهار داشت: در صورت اتخاذ تصمیمات مناسب و برنامه ریزی دقیق در راستای واردات محصولات از طریق کانال بورس کالا، تغییرات زیادی در بهبود روند معامله محصولات و نیز جلوگیری از نوسانات قیمتی ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک کشاورزی، یکی از عوامل تاثیرگذار در جلوگیری از نوسان کاذب قیمت ها، دسترسی آسان تمام فعالان بازار به بورس کالا و اطلاعات این بازار جهت خرید کالا است.

اهمیت تامین نیاز بازار داخل

وی در خصوص نظر برخی از کارشناسان مبنی بر صادرات محصولات بعد از تامین نیاز داخلی کشور، گفت: صادرات محصولات قبل از تامین نیاز بازار داخلی، کاهش عرضه مواد اولیه در بازار و نیز افزایش قیمت ها را به همراه خواهد داشت.

باقری به مزایای عرضه محصولات در رینگ داخلی بورس کالا اشاره کرد و گفت: تامین نیاز بازار داخلی از طریق بورس کالا علاوه بر اینکه کمک موثری را در راستای صادرات مصنوعات تولیدی با قیمت های مناسب در بازار جهانی دارد باعث افزایش قدرت رقابت پذیری صادرکنندگان کالا، تشویق به صادرات بیشتر، حمایت از تولید ملی، رونق صنایع داخلی، ایجاد اشتغال و نهایتا جلوگیری از خام فروشی نیز خواهد شد.

مرجعیت قیمت

مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک کشاورزی با تاکید بر اینکه رینگ صادراتی بورس کالا، می تواند مرجع مناسبی جهت قیمت گذاری کالای صادراتی به حساب آید، گفت:  تاکنون صادرکنندگان تنها در چنده حوزه مانند فرآورده های نفتی و محصولات معدنی به شیوه ای مطلوب از ظرفیت های بورس کالا استفاده کرده اند که کمک و حمایتهای دولت از بورس کالا و کانالیزه نمودن صادرات کالا از طریق رینگ صادراتی این بورس به طور قطع این بازار را در منطقه خاورمیانه به یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری تبدیل می کند.

سهولت تامین مالی

وی تسهیل تامین مالی بنگاه های اقتصادی را یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه بهترین مکان جهت عملیاتی کردن برمانه دولت یازدهم است، دولت با استفاده از ظرفیت های بورس کالا و ابزارهای متنوعی که در این بازار تعریف شده است می تواند اقداماتی را جهت تامین مالی بنگاه ها انجام دهد.

باقری با اشاره به اوراق سلف موازی که در بورس کالا به کار گرفته شده است، گفت: دولت با استفاده از اوراق سلف موازی قادر به پرداخت بخش قابل توجهی از مطالبات گندمکاران در کوتاه ترین زمان ممکن شد و گفتنی است که این طرح تاکنون برای صنایع مختلف تامین مالی های موفقی را به ارمغان آورده است.

منبع: ایسکا نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها