آژانس بین‌المللی انرژی

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد برخی از اعضایش ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود را که ۴ درصد کل ذخایر استراتژیک این آژانس را تشکیل می‌دهد روانه بازار می‌کنند تا جلوی افزایش بیشتر قیمت نفت را بگیرند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اویل پرایس، فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اعضای این آژانس آماده آزادسازی بیشتر ذخایر استراتژیک نفتی خود جهت مهار روند افزایش قیمت نفت هستند.

این آژانس در هفته گذشته موافقت کرد که برخی از اعضایش ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود را آزاد کنند. آمریکا متعهد شده ۳۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک خود وارد بازار کند. سایر اعضای این آژانس در اروپا و آسیا هم ۳۰ میلیون بشکه باقی‌مانده را عرضه خواهند کرد.

اطلاعیه این آژانس در هفته گذشته مبنی‌بر آزادسازی ذخایر انرژی نتوانست جلوی افزایش قیمت نفت را بگیرد، چون بازار بیش‌از پیش نگران اختلال در عرضه نفت روسیه بود. در این بین، تاجران و خریداران اروپایی نفت روسیه را کنار گذاشته‌اند و به‌دنبال ممنوعیت واردات محصولات انرژی از روسیه هستند. روسیه هم تهدید کرده مانع ارسال گاز به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم ۱ می‌شود.

بیرول گفت آزادسازی ۶۰ میلیون بشکه نفت تنها ۴ درصد از کل ذخایر استراتژیک نفتی اعضای آژانس بین‌المللی انرژی را تشکیل می‌دهد.

وی همچنین از عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا به‌خاطر عدم افزایش تولید انتقاد کرد و گفت:«عربستان، امارات و برخی دیگر از تولیدکنندگان خاورمیانه ظرفیت تولید بالایی دارند و من انتظار داشتم در اجلاس اوپک پلاس، پیام‌های آرامش‌بخشی برای بازارهای نفت دنیا از نظر افزایش دورنمای تولید داشته باشند، اما پیامد این اجلاس بسیار ناامیدکننده بود».

ائتلاف اوپک پلاس هفته گذشته تصمیم گرفت علی‌رغم بالا رفتن قیمت نفت به‌دنبال بحران اوکراین، به روند افزایش تدریجی تولید ادامه داده و ۴۰۰ هزار بشکه دیگر به تولید خود در ماه آوریل اضافه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها