نفت

۳۱ عضو آژانس بین‌المللی انرژی در اجلاس فوق‌العاده وزارتی در روز سه‌شنبه برای آزادسازی ۶۰میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود توافق کردند کمبود عرضه نفت در بازار به‌دنبال تحریم روسیه جبران شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، آمریکا و سایر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی در روز سه‌شنبه توافق کردند ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود را برای جبران اختلال در عرضه نفت در نتیجه حمله روسیه به اوکراین آزاد کنند.

تجارت نفت روسیه به‌دنبال اعمال تحریم‌های گسترده علیه شرکت‌ها، بانک‌ها و شخصیت‌های این کشور مختل شده است. تجارت نفت از این تحریم‌ها معاف شده است اما خریداران از ترس نقض این تحریم‌ها، از نفت روسیه دوری می‌کنند.

خبر آزادسازی این ذخایر نفتی تأثیری بر روند افزایش قیمت نفت نگذاشته است. نفت خام برنت با یک افزایش ۷دلاری به ۱۰۴.۹۷ دلار در هر بشکه رسیده است، یعنی بالاترین رقم از ۲۰۱۴.

وزارت نفت آمریکا پس‌از اجلاس فوق‌العاده وزارتی ۳۱ عضو آژانس بین‌المللی انرژی که بیشتر آن‌ها را کشورهای صنعتی تشکیل می‌دهند، اعلام کرد نیمی از ذخایری که آزاد می‌شوند متعلق به آمریکاست.

فاتح بیرول، دبیرکل این آژانس گفت: «شرایط فعلی در بازارهای انرژی بسیار جدی و نیازمند توجه کامل ماست».

وی با تأکید بر این‌که اعضای این آژانس در صورت لزوم ذخایر بیشتری را آزاد خواهند کرد گفت: «امنیت انرژی جهان مورد تهدید قرار گرفته است و اقتصاد دنیا طی دوره بهبودی از بحران کرونا در خطر قرار دارد».

سهم دقیق هرکدام از کشورهای عضو این آژانس در آزادسازی ذخایر نفتی در روزهای آینده مشخص خواهد شد. برخی اعضای آژانس بین‌المللی انرژی برای تأمین محصولات پالایشی برای اوکراین هم توافق کرده‌اند.

اختلال بیشتر در صادرات نفت روسیه می‌تواند قیمت نفت را بالاتر ببرد. روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت دنیاست که روزانه بین ۴ تا ۵ میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کند. این کشور همچنین ۲ تا ۳ میلیون بشکه در روز هم صادرات سوخت دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد ۶۰ میلیون بشکه نفت ۴ درصد از ۱.۵ میلیارد بشکه ذخایر استراتژیک اعضای آن را تشکیل می‌دهد و معادل ۲ میلیون بشکه در روز به‌مدت ۳۰ روز است.

اما تحلیلگران عقیده دارند آزادسازی ذخایر انرژی تغییر چندانی در بازار ایجاد نخواهد کرد چون مخاطرات سیاسی بحران کشوری که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت دنیا را شامل می‌شود، بسیار بالاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها