دبی

نخستین بورس کالایی در حوزه شورای همکاری خلیج فارس چگونه پاگرفت و توسعه یافت؟ برای فهمیدن پاسخ به این پرسش مطلب را حتما بخوانید.

▪ هدا عربشاهی، مترجم

کالاخبر- بورس طلا و کالای دبی (DGCX) در نوامبر ۲۰۰۵ به‌عنوان نخستین بورس کالاهای مشتقه در منطقه آغاز به‌کار کرد و امروز با گذشت فقط ۱۶ سال از تاسیس، به بورس کالاهای مشتقه پیشرو در خاورمیانه تبدیل شده است.

DGCX یکی از شرکت‌های تابعه مرکز چند کالایی دبی (DMCC) است. این بورس یکی از ابتکارات استراتژیک دولت دبی، به‌شمار می‌رود و وظیفه آن، افزایش جریان تجارت کالا از طریق امارات با ارائه زیرساخت‌های فیزیکی، مالی، بازار و خدمات مورد نیاز است. تیم مدیریت DGCX از مدیران ارشد بخش‌های کالاها و صنایع خدمات مالی و امنیتی که تجربه و تخصص زیادی را برای تضمین موفقیت DGCX به ارمغان آورده‌اند، تشکیل شده است. بورس طلا و کالای دبی طیف وسیعی از قراردادهای آتی و همچنین ابزار پیچیده‌ای را برای پوشش ریسک قیمت به شرکت‌کنندگان در بازارهای کالاهای فیزیکی از جمله تولیدکنندگان، سازندگان و کاربران نهایی عرضه می‌کند.

این‌نوع مدیریت ریسکِ قیمت تا پیش‌از عرضه در بورس طلا و کالای دبی برای تولیدکنندگان خاورمیانه ناآشنا بود. به‌علاوه، DGCX به جوامع مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که تمایل دارند به طبقه دارایی روبه‌رشد کالا و مشتقات ارزی دسترسی داشته باشند، فرصت‌های معاملاتی را در خاورمیانه و سراسر جهان ارائه می‌دهد.

مروری بر روند توسعه بورس طلا و کالای دبی:

سال ۲۰۰۵: بورس طلا و کالای دبی ، به‌عنوان نخستین بورس کالا در حوزه شورای همکاری خلیج فارس تاسیس شد.

سال ۲۰۰۶: آغاز عرضه قراردادهای آتی طلا و نقره.

سال ۲۰۰۷: عرضه قراردادهای اختیار طلا، عرضه نخستین قراردادهای آتی روپیه هند، عرضه نخستین قرارداد آتی میلگرد فولادی جهان و عبور از عرضه یک‌میلیون لات معامله.

سال ۲۰۰۸: عضویت وابسته در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو).

سال ۲۰۱۱: عرضه قراردادهای معاملات اختیار برای روپیه هند.

سال ۲۰۱۲: عرضه نخستین قرارداد آتی مس در خاورمیانه و شمال آفریقا.

سال ۲۰۱۳: عبور از عرضه ۲۵ میلیون لات معامله و انتقال سامانه معاملات به پلتفرم کلاس جهانی EOS به ‌منظور دسترسی ایمن و احراز هویت، مجوز، میزبانی داده‌ها و مدیریت استفاده برای توسعه کسب‌وکار.

سال ۲۰۱۵: عبور از عرضه ۵۰ میلیون لات معامله و عرضه قراردادهای یوآن چین و معاملات اسپات برای طلا.

سال ۲۰۱۷: به‌رسمیت شناخته‌شدن از سوی بازار جهانی ابوظبی (ADGM) و اداره امور خدمات مالی دبی (DFSA).

سال ۲۰۱۸: عبور از عرضه ۱۰۰ میلیون لات معامله، بورس طلا و کالای دبی برای نخستین ‌بار درطول یک‌سال بیش از ۲۲ میلیون لات معامله انجام داد و ارزش معاملات به ۴۷۵ میلیارد دلار رسید.

سال ۲۰۱۹: عبور از عرضه ۱۴۰ میلیون لات معامله و بازسازی صندوق پیش‌فرض SKITG که ۲۷ درصد از صندوق را تشکیل می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها