بهادرانی

ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران معتقد است که بورس کالا می تواند از طریق ابزارهایی که در اختیار دارد کمک کننده در نقدینگی بخش تولید باشد. همچنین با توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی، بورس کالا می تواند انبارها را تحت اختیار بگیرد و رسید انبار را برای تولیدکننده ها صادر کند تا واحد تولیدی از طریق رسید انبار بتواند تامین کننده بخشی از نقدینگی خود باشد.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار "کالاخبر" به راه های تحقق شعار "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" اشاره کرد و افزود: بهتر است در ابتدا به منظور اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اقدامی در راستای  بهبود فضای کسب و کار صورت گیرد.

وی به فضای فعلی کسب و کار در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: طبق گزارشات اعلام شده از سوی بانک جهانی، کشور ایران در سال ٩٩ و در بین ١٩٠ کشور، رتبه ١٢٧ را کسب کرد که این موضوع نشان دهنده وضعیت نامناسب سیاست گذاری های کشور در زمینه فضای کسب و کار بوده است.

بهادرانی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به وجود چنین معضلی در کشور اگر به دنبال تحقق شعار  اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب هستیم باید به طور حتم تجدیدنظری در نحوه سیاست گذاری حوزه های  مربوط به فضای کسب و کار صورت گیرد تا از این طریق کشور بتواند رتبه مناسب جهانی را به دست آورد.

وجود تورم بالای تولیدکننده، معضلی بر سر راه تولیدکنندگان

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران به دیگر معضلات موجود بر سر راه تحقق شعار سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: موضوع دیگر وجود تورم بالای تولیدکننده است که متاسفانه در این زمینه هم در سال ۱۴۰۰ با وضعیت چندان مطلوبی روبرو نبودیم.

وی معتقد است که برابر با اعلام مرکز آمار، تورم تولیدکننده فصل پاییز سال ١٤٠٠ افزایش ٤٦.٤ درصدی را نشان می دهد.

بهادرانی ادامه داد: از طرف دیگر برابر با مرکز آمار، تورم کالاهای وارداتی که ٨٥ درصد آن را مواد اولیه واسطه ای و ماشین آلات بخش تولید تشکیل می دهد، در پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال گذشته رشد ٤٤٦ درصد را تجربه کرد.

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که با توجه به وجود چنین مسایلی باید تورم تولیدکننده مورد کنترل قرار بگیرد تا روند تولید از این طریق بتواند به مسیر اصلی خود بازگردد.

تغییر مداوم نرخ ارز و عدم امکان مبادلات ارزی

وی تغییر مداوم نرخ ارز و عدم امکان مبادلات ارزی از طرق بانک را به عنوان دیگر مشکل در مسیر تولید یاد کرد و گفت: این موضوع هزینه زیادی را برای تولیدکننده به وجود آورده است که برای این مشکل باید راهکاری صحیح در نظر گرفته شود.

عدم تامین نقدینگی لازم از طریق سیستم بانکی

بهادرانی به عدم تامین نقدینگی لازم از طریق سیستم بانکی تاکید کرد و افزود: این اتفاق باعث می شود تا شرکت های تولیدی قادر به تولید براساس میزان ظرفیت خود نباشند که این اتفاق ضمن  افزایش قیمت تمام شده آنها زمینه ساز کاهش حجم تولید آنها خواهد شد.

مالیات واحدهای تولیدی، مشکلی بر سر راه فعالیت تولیدکنندگان

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران معضلات مربوط به مالیات واحدهای تولیدی را دیگر مشکل تولیدکنندگان دانست و گفت: برابر با گزارش بانک جهانی، رتبه ایران در بین ١٩٠ کشور  در زمینه تسهیلات مالیاتی، ١٤٤ بوده است؛ بنابراین باید به این مشکل مورد توجه قرار بگیرد و فعالیت را برای تولیدکننده سهل کنند.

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین"

وی نقش بازار سرمایه در تحقق شعار "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون سهمیه مناسبی از طریق بازار سرمایه برای تولیدکنندگان ایران در نظر گرفته نشده است، دلیل اصلی آن هم به استفاده بیش از ظرفیت دولت از بازار سرمایه و همچنین عدم صرفه سرمایه گذاری ها در تولید بر می گردد.

به گفته بهادرانی، ١٠ درصد از نیاز بخش تولید از طریق بازار سرمایه تامین می شود که این عدد، رقم قابل توجهی نیست.

برای جلوگیری از خروج سرمایه گذاران از کشور

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه باید برای تحقق شعار سال جدید به گونه ای عمل کرد که از خروج سرمایه گذاران از کشور جلوگیری کرد، اظهار داشت: باید تولید به صورتی انجام شود که ضمن ایجاد رقابت در بازارهای صادراتی، زمینه ایجاد کمک به مصرف کننده در بازارهای داخلی فراهم شود و همچنین از طریق افزایش تولید شاهد ایجاد بهبود در فضای اشتغال باشیم.

بورس کالا، کمکی به شرکت های تولیدی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱

وی به کمک بورس کالا برای بهبود فضای تولید در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: بورس کالا می تواند از طریق ابزارهایی که در اختیار دارد کمک کننده در نقدینگی بخش تولید باشد.

بهادرانی خاطرنشان کرد: همچنین بهتر است بورس کالا، انبارها را تحت اختیار بگیرد و رسید انبار را برای تولیدکننده ها صادر کند تا واحد تولیدی از طریق رسید انبار بتواند تامین کننده بخشی از نقدینگی خود باشد.

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: بورس کالا می تواند کمکی برای ایجاد رقابت بین تولیدکننده ها باشد تا تقاضاکنندگان و تولیدکنندگان بتوانند به دنبال چنین اقدامی نیاز خود را تحت نظم و قاعده برطرف کنند.

وی اظهار داشت: اکنون کشور با مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی دست به گریبان است و مکانیسم معاملاتی و ابزارهای بورس کالا می تواند تا حدی در تامین نقدینگی واحدهای تولیدی کمک کننده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها