قرارداد بلندمدت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کشف پریمیوم روشی است که برای پوشش ریسک و اطمینان بخشی به طرفین معامله استفاده می‌شود. در واقع با توجه به بلندمدت‌بودن برخی قراردادها و نوسانات قیمت کالاها، روشی برای عقد قراردادها انتخاب شد که ریسک ناشی از تغییرات قیمت را برای طرفین معامله به حداقل برساند. این در حالی است که قراردادهای ثابت غالبا با زیان‌های قابل توجهی برای خریدار و فروشنده همراه است اما کشف پریمیوم در بورس کالا عملا به اطمینان بخشی و رشد تولید کمک می کند.

محمد باقری در ارتباط با معاملات کشف پریمیوم به کالاخبر می‌گوید: در قراردادهای بلندمدت و صادراتی همواره یکی از نگرانی‌ها، تغییرات قیمت کالا بود. این نگرانی به‌ویژه برای کالاهایی مثل نفت و پتروشیمی بیشتر بود چرا که قیمت این کالاها روزانه در بازار تغییر می‌کند و نوسان زیادی دارد. بنابراین در صورت عقد یک قرارداد بلندمدت ممکن است خریدار یا فروشنده نسبت به قیمت قرارداد دچار زیان قابل توجهی شود.

باقری افزود: بر این اساس کشف پریمیوم به عنون راه حل پیشنهاد شد و مورد استفاده قرار گرفت. در این روش قیمت ثابت در قرارداد در نظر گرفته نمی‌شود. او توضیح داد: طبق این قرارداد یک قیمت اولیه مورد توافق قرار می‌گیرد ولی تا زمان تحویل محموله که از یک ماه تا یک سال ممکن است به طول بینجامد؛ فاکتوری مبتنی بر قیمت روز صادر می‌شود.

او اظهار کرد: در قراردادهای ثابت، اگر قیمت یک کالا در زمان تحویل ۲۰ درصد هم افت می‌کرد خریدار مجبور بود با زیان و طبق قیمت قرارداد خرید را انجام دهد و یا اگر ۳۰ درصد رشد قیمت پیدا می‌کرد؛ فروشنده ناگزیر بود با زیان محموله را تحویل دهد.

ریسک قیمتی عملا قراردادهای بلندمدت را منتفی می‌کرد

به گفته این کارشناس بازار سرمایه این ریسک ناشی از قیمت به‌ویژه در برخی محصولات به قدری بالا بود که عملا امکان بستن قراردادهای بلند را ناممکن می‌کرد.

او بیان کرد: با استفاده از روش کشف پریمیوم، ریسک مزبور به طور کامل پوشش داده می‌شود و خریدار و فروشنده مطمئن خواهند بود که در زمان تحویل محموله می‌توانند بر اساس قیمت روز معامله را انجام دهند. باقری ادامه داد: اثرات مثبت این روش در قراردادها مشهود است و به طور مستقیم در رشد تولید و اطمینان بخشی به بازار موثر است.

او متذکر شد: این روش می‌تواند برای کالاهایی مثل فولاد و فلزات نیز که متناسب با قیمت‌های جهانی تعیین قیمت می‌شود، استفاده شود و ریسک معامله‌گران را تا حد زیادی کاهش دهد که در سال گذشته نیز چندین قرارداد در این حوزه ها منعقد شد.

باقری در توضیح روش کشف پریمیوم خاطرنشان کرد: این یک قرارداد در بازار فیزیکی است که در ابتدای عقد قرارداد بخشی از مبلغ که معمولا حدود ۶ درصد مبلغ قرارداد است به عنوان پیش‌پرداخت و وجه‌الضمان نزد اتاق پایاپای قرار می‌گیرد. سپس در زمان تحویل بار، قیمت نهایی مشخص شده و فاکتور صادر می‌شود.

او اضافه کرد: در واقع یک قیمت مبنا در ابتدا تعیین می‌شود و در زمان تحویل بار، طبق قیمت‌های روز، درصدی به قیمت مبنا اضافه یا از قیمت مبنا کسر خواهد شد. بدین ترتیب ریسکی که نوسانات قیمت می‌تواند برای طرفین به همراه داشته باشد از بین می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها