اوپک

یافته‌های یک نظرسنجی نشان داد تولید نفت اوپک و متحدانش تحت تاثیر تحریمهای اعمال شده علیه مسکو، در مارس برای نخستین بار در یک سال گذشته کاهش پیدا کرد و به تشدید کمبود عرضه در بازار دامن زد.

به گزارش « کالاخبر»، تحریم‌های غربی روی تولید نفت روسیه که از متحدان اوپک است و همچنین اختلالات تولید در قزاقستان و لیبی، تولید نفت اوپک پلاس را در مارس پایین‌تر برد.

تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۳ کشور عضو است، در مارس به میزان ۶۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد و به ۲۸.۷۳ میلیون بشکه در روز رسید اما تولید ۹ تولیدکننده متحد این گروه ۱۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۱۳.۹۱ میلیون بشکه در روز بالغ شد.

با کاهش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز، شکاف میان تولید و سهمیه تولید تعیین شده برای کل اوپک پلاس، به رکورد ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز رسید و توانایی این گروه برای تامین تقاضای جهانی رو به رشد را زیر سوال برد.

این نخستین کاهش تولید اوپک پلاس از فوریه سال ۲۰۲۱ است که عربستان سعودی با کاهش یکجانبه تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز، تلاش کرده بود به روند تعادل عرضه و تقاضا در بازار سرعت ببخشد.

اوپک پلاس از اوت سال ۲۰۲۱ با بهبود اقتصاد جهانی، برنامه افزایش تدریجی تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه را به اجرا گذاشته است اما با فشار رو به رشد از سوی آمریکا، هند، ژاپن و سایر کشورهای مصرف‌کننده نفت برای تسریع افزایش عرضه و مهار رشد قیمتها روبرو شده‌ است.

طبق محاسبات اس اند پی گلوبال، چندین کشور تولیدکننده در ماه‌های اخیر نتوانسته‌اند به هدف تولیدشان برسند و کمبود تولید مارس باعث شد نرخ پایبندی ۱۹ عضو این گروه به ۱۴۸ درصد برسد. ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در توافق اوپک پلاس معاف هستند.

نگرانی‌ها نسبت به توانایی تولید اوپک پلاس و جنگ میان روسیه و اوکراین و احیای تقاضای جهانی برای نفت، قیمت نفت برنت را در هفته‌های اخیر به حدود ۱۴۰ دلار در هر بشکه رساند اما هفتم آوریل با اعلام آزادسازی ۱۲۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک از سوی آژانس بین‌المللی، به ۹۸ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه نزول کرد.

مقامات اوپک پلاس نه عوامل بنیادین بازار، بلکه مسائل ژئوپلیتیکی را مسبب نوسان قیمتها می دانند.

طبق نظرسنجی پلاتس، عربستان سعودی که از معدود کشورهای دارای ظرفیت مازاد تولید قابل توجه است، تولیدش را در مارس در ۱۰.۲۵ میلیون بشکه در روز ثابت نگه داشت. آمار کشتیرانی نشان می‌دهد صادرات این کشور ماه میلادی گذشته کاهش پیدا کرد اما تحلیلگران متعدد با اشاره به افزایش تولید پالایشگاهی، گفتند حجم ذخایر نفت این کشور افزایش پیدا کرده است.

تولید نفت روسیه که هدف تحریمهای مالی غربی قرار گرفته است، به ۱۰.۰۴ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. بسیاری از معامله‌گران تجارت کالاهای روسی را متوقف کرده‌اند و تحلیلگران انتظار دارند افت تولید در آوریل و مه تشدید شود اما بخشی از جریان صادرات روسیه به مشتریان آسیایی تغییر پیدا کرده است.

سهمیه تولید عربستان سعودی و روسیه برای مارس ۱۰.۳۳ میلیون بشکه در روز بود.قزاقستان هم با بزرگترین کاهش تولید به دلیل صدمات طوفان به پایانه بارگیری خط لوله سی پی سی روبرو شد و تولید این کشور در مارس به ۱.۵۵ میلیون بشکه در روز رسید.تولید لیبی به دلیل تعطیلی میدان نفتی شراره و الفیل، ۵۰ هزار بشکه در روز در مارس کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، در میان کشورهایی که تولیدشان ماه میلادی گذشته افزایش داشت، عراق بزرگترین افزایش تولید را داشت و ۴.۳۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که اندکی پایین‌تر از سهمیه ۴.۳۷ میلیون بشکه در روز برای این کشور بود. تولید نفت ونزوئلا هم ۴۰ هزار بشکه در روز رشد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها