بهادر بیژنی

مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل اظهار کرد: اقدامات لازم از طرف سازمان بورس برای تحقق بورس بین‌الملل در حال انجام بوده و در همین رابطه تیمی شامل سازمان بورس و اوراق بهادار و تمامی ارکان بازارسرمایه به همراه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مشاوران آن شکل گرفته است و امیدواریم فرآیند تاسیس این بورس از جمله نهایی کردن سهامداران معتبر خارجی به عنوان یکی از ملزومات شکل‌گیری این بورس، هرچه سریعتر به سرانجام برسد.

به گزارش  کالاخبر  به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، به تازگی دبیر شورای عالی مناطق آزاد در خبری اعلام کرد برای تشکیل بورس بین‌الملل منتظریم تا مسئولان سازمان بورس، صدور مجوز را در دستور کار خود قرار دهند که این موضوع بهانه‌ای شد تا با مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل به گفت‌وگو بنشینیم.

بهادر بیژنی در این خصوص گفت: ایجاد بورس بین‌الملل طی چند سال گذشته در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داشته و با همکاری که بین این سازمان و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد وجود داشته ،این پروژه تا میزان قابل توجهی پیشرفت کرده است.

او اضافه کرد: با شروع دوره مدیریت ریاست جدید سازمان بورس، به سرانجام رساندن پروژه بورس بین‌الملل به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه بین‌الملل قرار گرفت و پیرو این اتفاق تیم یاد شده به عنوان تیم بین‌الملل تشکیل شد.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل بیان کرد: این تیم جلسه اولیه‌ای را با موضوعات فنی و مدل کسب و کار این بورس برگزار کرد و موظف شد تا این پروژه و فرایند اخذ مجوزش را تکمیل کند، از جمله این موارد مذاکره با سهامداران معتبر بالقوه خارجی بود که همه مسئولیت‌ها در این خصوص به عهده تیم یاد شده قرار گرفت.

بیژنی با بیان اینکه از زمان آغاز به کار این تیم، مذاکراتی با بورس‌ها، مراکز مالی بین‌المللی و شرکت‌های هدف اروپایی و آسیایی صورت گرفت، اظهار کرد: امیدواریم با یاری بیشتر همکاران در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد فرآیند تاسیس این بورس از جمله نهایی کردن سهامداران معتبر خارجی آن که یکی از ملزومات شکل‌گیری این بورس است، هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

او تاکید کرد: بنابر مقرره ای که وجود دارد، لازم است ترکیب سهامداران این بورس بین‌المللی متشکل از سهامداران داخلی و خارجی باشد و برای سازمان بورس بسیار مهم است که سهامداران خارجی بورس بین‌الملل جزو سهامداران معتبر و شناخته شده باشند تا بتوانند ارزش افزوده‌ای را برای این بورس ایجاد کنند.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل اظهار کرد: به دلیل ملی بودن پروژه بورس بین‌الملل از تمام ارکان بازار سرمایه در چهارچوب تیمی که تشکیل شده، برای تکمیل فرآیند مذاکرات با سهامداران بالقوه خارجی و مباحثی که منجر به نهایی شدن اعطای مجوز به بورس بین‌الملل خواهد شد، استفاده شده است.

بیژنی بیان کرد: با دستور سازمان بورس، ارکان بازار سرمایه موظف شدند در خصوص جستجو و مذاکره با سهامداران معتبر خارجی بالقوه برای سهامداری در بورس بین‌الملل همکاری کنند. در همین راستا نیز مذاکراتی با چند بورس اروپایی، آسیایی و شرکت‌ها و نهادهای بین‌المللی انجام شده و بدیهی است که همکاری مستمر دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در خصوص هرچه سریعتر به سرانجام رسیدن این پروژه ضروری است.

شایان ذکر است، بورس بین‌الملل با اهداف متنوعی از جمله تامین مالی پروژه‌های داخلی کشور طراحی شده است، به نحوی که مسیر ورود منابع مالی ارزی به پروژه‌های زیرساختی و بزرگ کشور از طریق انتشار اوراق و سایر ابزارهای مالی تسهیل شود.

کارشناسان بازارسرمایه معتقدند، راه‌اندازی بورس بین‌الملل به عنوان پنجمین بورس کشور می‌تواند زمینه‌های افزایش صادرات کالا و خدمات از طریق پیوند با بازارهای جهانی، جذب سرمایه‌های خارجی و فناوری پیشرفته را فراهم کند. آزادی ورود و خروج ارز، تاسیس بانک خصوصی و استقرار شعب بانک‌های خارجی، تاسیس و فعالیت شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی در کنار معافیت مالیاتی و آزادی مشارکت خارجیان در فعالیت‌های اقتصادی سبب می‌شود سرمایه‌گذاری در بورس‌های مستقر در مناطق آزاد آسان‌تر از سرزمین اصلی باشد.

راه‌اندازی بورس بین‌المللی در مناطق آزاد می‌تواند همچنین بستر لازم را برای بین‌المللی کردن بازار سرمایه ایجاد کند؛ به‌ویژه آنکه حقوق قانونی سرمایه‌گذاران خارجی بر اساس قانون تضمین شده است و همچنین معافیت‌های مالیاتی یکی از مشوق‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها