مواد غذایی

براساس گزارش بانک جهانی، چشم انداز بازار کالاهای اساسی تا سال ۲۰۲۳ ترسیم شد که بر مبنای این گزارش، جهان نگران امنیت غذاست.

به گزارش کالاخبر ، جنگ اوکراین اختلال بزرگی در عرضه کالاهای اساسی ایجاد کرده و باعث شد قیمت این کالاها دربازارهای جهانی با سرعت افزایش یابد. روسیه و اوکراین از بزرگترین تولیدکنندگان کالاهای اساسی در دنیا هستند، کالاهایی از قبیل نفت و گاز طبیعی و محصول‌های مهم کشاورزی مثل گندم هستند.

بانک جهانی درگزارش اخیر خود نوشت: اغلب بازارهای کالایی از ابتدای امسال افزایش ارزش را تجربه کرده اند و پیش بینی می‌شود پایان امسال روند افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کند. افزایش قیمت کالاهای اساسی زمینه را برای افزایش تورم فراهم کرده است. تورمی که در ابتدا به دلیل تزریق میلیاردها دلار توسط کشورهای صنعتی به اقتصاد در جریان همه‌گیری کرونا ایجاد و سپس با افزایش قیمت کالاهای اساسی و درگرفتن جنگ روسیه و اوکراین تشدید شد.

نفت ۱۰۰ دلار باقی می ماند

در ادامه گزارش بانک جهانی آمده است: انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ متوسط قیمت نفت در بازار جهانی بیش از ۱۰۰ دلار خواهد بود که نسبت به متوسط قیمت سال قبل ۴۲ درصد افزایش خواهد یافت که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۳ تاکنون خواهد بود.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی

همچنین بانک جهانی پیش بینی کرد، در سال ۲۰۲۲ قیمت کالاهای اساسی غیر از انرژی، بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد و بیشترین افزایش در قیمت محصول‌هایی ایجاد میشود که کشورهای روسیه و اوکراین در تولید آنها نقش دارند.

۲۰۲۳ هم وضع بهتر نمی شود

این نهاد بین المللی بر این باوراست با وجود اینکه سرعت افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال جاری کمتر می شود، ولی نمی توان انتظار داشت کاهش معناداری در سال ۲۰۲۳ اتفاق بیفتد.

جهان نگران گرانی غذا

بانک جهانی یکی از اصلی ترین نگرانی های سال جاری را افزایش قیمت مواد غذایی عنوان کرد و نوشت: افزایش قیمت مواد غذایی به خصوص غلات و روغن های گیاهی که دو کشور درگیر جنگ اوکراین در تولید آن نقش دارند، می تواند به جهان آسیب زیادی وارد کند. این در شرایطی است که از ابتدای امسال قیمت غلات در دنیا بالغ بر ۲۴ درصد افزایش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها