اوکراین+روسیه

صندوق بین المللی پول در گزارشی به بحث درباره چرایی و چگونگی مربوط به تاثیر تحریم روسیه به افزایش قیمت کالاهای اساسی پرداخته است.

به گزارش اختصاصی کالاخبر ، از شروع درگیری های روسیه و اوکراین، قیمت کالاهای اساسی در دنیا جهش قابل توجهی داشته و شفاف سازی مکانیزم این تحول به یکی از سوژه های اصلی بحث و بررسی رسانه ها و محافل کارشناسی تبدیل شده است.

با وجود این که افزایش قیمت محصول‌هایی که روسیه و اوکراین در تولید آنها نقش داشته اند منطقی به نظر می رسد، ولی یافتن پاسخ این سوال که چرا قیمت کالاهایی که این دو کشور در تولید آنها دخیل نیستند افزایش یافته است، اهمیت زیادی دارد و می تواند وضعیت کنونی حاکم بر اقتصاد دنیا را بهتر به تصویر بکشد.

تاثیر تحریم روسیه در گرانی کالاها

«صندوق بین المللی پول» بر این باور است که تغییر معادلات تجاری در دنیا یک عامل مهم برای برهم خوردن نظم در بازارهای کالایی است و این بی نظمی زمینه را برای رشد قیمت ها فراهم کرده است.

این نهاد بین المللی اخیرا مطالعه ای در مورد تاثیر تحریم های غرب علیه روسیه روی بازارهای کالایی انجام داد و اعلام کرد: از یک طرف سیستم مالی روسیه تحریم شده و این کشور امکان دسترسی به منابع مالی خود و حتی درآمد حاصل از صادرات محصولات مختلف را ندارد و از طرف دیگر کشورهای غربی خرید نفت و گاز را از روسیه تحریم کرده اند. روسیه در پاسخ به این شرایط صادرات بخشی از کالاهای کشاورزی و کودهای شیمیایی را محدود کرد.

تمام این محدودیت ها سبب شد کشورهایی که قبلا خریدار محصولات تولیدی روسیه بودند، حال به کشورهای دیگر روی بیاورند. کشورهایی که اغلب از نظر جغرافیایی با آنها فاصله زیادی دارند و برای انتقال تولیدات آنها به کشور مقصد باید هزینه بالاتری برای حمل بپردازند. همین مساله باعث می شود تا هزینه تمام شده تمام کالاهای اساسی در بازارهای مصرفی افزایش یابد و حتی کالاهایی که در دو کشور روسیه و اوکراین تولید نمی شوند هم افزایش قیمت را تجربه کنند.

رشد هزینه حمل با افزایش قیمت انرژی

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، از طرف دیگر افزایش قیمت کالاهای نفت و گاز طبیعی هم مساله ای جدی است که موجب افزایش هزینه حمل کالاها می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها