• ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
  • کد خبر: 74777
کارا

در نخستین روز از عرضه کارا در بورس کالا، ۱۰۳ دستگاه از این خودرو شامل ۵۸ دستگاه کارا دو کابین و ۴۵ دستگاه کارا تک کابین در تالار خودرو بورس معامله شد. از این حجم ۵۵ دستگاه در تالار معاملات و ۴۸ دستگاه در سیستم معاملات مچینگ دادوستد شد.

به گزارش کالاخبر ، امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه و در تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز ۶۹ هزار و ۵۰۰ تن خاک روی، ۴۵ هزار و ۱۷۳ تن میلگرد، ۹ هزار و ۹۲ تن تیرآهن، ۴۰۰ تن ورق فولادی و ۳۳۲ تن نبشی و ناودانی معامله شد.

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی هم در این روز شاهد معامله ۹ هزار و ۹۲ تن مواد شیمیایی، ۳ هزار ۷۸۳ تن مواد پلیمری، ۳۰۰ تن قیر و ۳۰ تن گوگرد بود.

تالار حراج باز نیز معامله یک هزار و ۱۰۰ تن دی اتیل هگزانول، ۲۶۰ تن تولوئن و ۴ هزار و ۴۴۰ تن استایرن منومر را تجربه کرد.

تالار صادراتی هم شاهد معامله ۳۸ هزار و ۷۰۰ تن قیر، ۲ هزار تن شمش آلومینیوم، ۲ هزار تن مس کاتد و ۱۳۵ تن پلی وینیل کلراید بود.

براساس این گزارش، ۲۹۶ تن تسمه فولادی، ضایعات فلزی، انیدرید فتالیک  و ۹۵۰ عدد بشکه خالی در بازار فرعی بورس کالای ایران به فروش رسید.

در مجموع ۲۳۴ هزار و ۸۸۸ تن انواع کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران معامله شد.

تجربه معاملات امروز خودروی کارا گروه بهمن موتور در بورس کالا حاوی ۴ نکته کلیدی است که به نظر می رسد نیازمند توجه بازیگران بازار است:

نخست اینکه، تجربه عرضه خودرو کارا در بورس کالا نشان داد، برخلاف برخی نگاه ها و نگرانی ها مبنی بر احتمال ورود تقاضای کاذب به این معاملات، اما امروز خودرو در سازوکار عرضه و تقاضا و با منصفانه‌ترین روش و قیمت مورد معامله قرار گرفت. 

دوم اینکه، در سمت عرضه گروه بهمن موتور به عنوان تولید کننده توانست محصول خود را با قیمت تعادلی به بازار عرضه کند و در سمت تقاضا (خریداران) مصرف کننده هم با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد (حتی با لحاظ درنظر گرفتن مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، پلاک گذاری، بیمه شخص ثالث) محصول خود را خریداری کند.

سوم اینکه، سازوکارها در بورس کالا از یک قاعده اصلی پیروی می کند و آن، کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست و به همین دلیل تعادل بازار هم در همین سازوکار شکل می‌گیرد.

چهارم اینکه، در بورس کالا، معاملات در فضایی شفاف، تعادلی و به دور از حواله و اختلافات قیمتی رقم می خورد و منفعت این رویه به طور همزمان به تولیدکننده و مصرف کننده می رسد.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز شب گذشته در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرده است که انتظار نمایندگان مجلس از دولت به‌عنوان مجری قانون، استفاده از فضای قانونی و شفاف بورس کالا برای عرضه خودرو است.

این مطلب جذاب را با هم بخوانیم: چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

*مائده صالح 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها