بورس کالای ایران

در هفته گذشته شاهد رویدادهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "موافقت با عرضه تلفیقی پتروشیمی ها در بورس کالا"، "الزام‌های عرضه خودرو در بورس کالا"و "کارا به شاهین ملحق شد" اشاره کرد.

موافقت با عرضه تلفیقی پتروشیمی ها در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته وزارت صمت برای مدیریت بازار کالاهای پایه مصوبه ۱۰ گانه ای را در دستوکار قرار داده که در بند ۳ نسبت به عرضه تلفیقی پتروشیمی ها با الگوی بورس کالا موافقت شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبه‌های بیستمین جلسه مدیریت بازار کالاهای پایه را اعلام کرد که در بند ۳ به واردات و عرضه تلفیقی محصول‌های پتروشیمی مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق فولادی در بورس کالا تاکید شده است.

در بند ۳ این مصوبه‌ که از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ابلاغ شد، آمده است: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با کلیات واردات و عرضه تلفیقی کالاهایی که دارای کمبود عرضه هستند، مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق های فولادی در بورس کالا موافقت کرده و مقرر شد قبل از برنامه ریزی برای واردات و عرضه تلفیقی محصول‌های پتروشیمی، جلسه ای با محور دفتر صنایع پتروشیمیایی و پلیمری برگزار و موضوع جمع بندی و عملیاتی شود.

الزام‌های عرضه خودرو در بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا، تولیدکننده خودرو از این سازوکار منافع مناسب و بیشتری خواهد برد، گفت: عرضه خوردو در بورس کالا گامی بسیار مهم است که اگر شامل تمام محصول‌های خودروسازها شود، می‌تواند حرکتی بزرگ برای حذف قرعه‌کشی باشد.

مهدی بیات منش گفت: خودورهای تولیدی در داخل کشور به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول، خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است و بخش دوم که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند. به عنوان مثال خودروهای تولیدی گروه خودروسازهای بهمن یا بخشی از خودروهای ایران خودرو مشمول قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شوند. در شرایط فعلی امکان عرضه این گونه خودروها در بورس کالا وجود دارد. خودروهایی مثل تارار و هایما از جمله خودروها قابل عرضه در بورس کالا هستند.

به گفته این کارشناس با سیستم حراج در بورس کالا، به نظر می‌رسد که تولیدکننده خودرو از این سازوکار منافع مناسب و بیشتری خواهد برد. اما باید توجه داشت سیستم فعلی حراج و عرضه، عامل و ابزاری برای بالا بردن و افزایش قیمت به صورت کاذب نشود و مسئولان بورس کالا با نظارت دقیق می‌توانند مانع این مشکل شوند.

کارا به شاهین ملحق شد

پس از پذیرش خودرو شاهین از گروه خودروسازی سایپا اکنون نوبت به بهمن موتور رسید که میخواهد وانت کارا خود را در بورس کالا عرضه کند.

براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، خودرو کارا متعلق به شرکت بهمن موتور (گروه بهمن) پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهل و یکمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۲۴ فروردین ماه در بازار اصلی بورس کالا مورد تصویب قرار گرفت. پیش‌تر هم جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران از عرضه خودرو گروه بهمن هم خبر داده بود.

براساس امیدنامه پذیرش خودروی کارا، حداقل ۵۰ درصد از تولید سالانه (معادل ۷۵۰۰ دستگاه) در بورس کالا باید عرضه شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها