• ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
  • کد خبر: 75091
اوپک

وزیران کشورهای گروه هفت از اوپک خواستند برای رفع کمبود جهانی انرژی که نتیجه حمله روسیه به اوکراین بوده است، مسئولانه عمل کند.

به گزارش کالاخبر ،این درخواست که در پایان گفت و گوی سه روزه اعضای گروه هفت در برلین مطرح شد، به تغییرات اقلیمی متمرکز بود و نشان داد چطور اقتصادهای بزرگ جهان برای مهار تورم و قیمتهای انرژی و در عین حال پایبندی به اهداف زیست محیطی، تقلا می کنند.

اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروف هستند، تاکنون از پذیرش درخواستهای غرب برای افزایش سریعتر تولید نفت و پایین بردن قیمتها، امتناع کرده اند.

در بیانیه پایانی نشست گروه هفت آمده است: ما از کشورهای تولیدکننده نفت و گاز می خواهیم به شیوع مسئولانه عمل کرده و به محدود شدن عرضه در بازارهای جهانی نفت واکنش نشان دهند و متذکر می شویم که اوپک نقش کلیدی برای ایفا کردن دارد. ما با این تولیدکنندگان و همه شرکای خود برای تضمین تامین پایدار و باثبات انرژی جهانی همکاری خواهیم کرد.

وزیران گروه هفت تاکید کردند که اجازه نخواهند داد بحران انرژی، تلاشها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی را از مسیر خود منحرف کند.

این کشورها متعهد شدند برای برچیدن تولید نیروی زغال سوز همکاری کنند اما تاریخی را برای این هدف مشخص نکردند. در پیش نویس قبلی بیانیه نهایی، پایان دادن به تولید نیروی زغال سوز تا سال ۲۰۳۰ تعیین شده بود. اما منابع آگاه از مذاکرات به رویترز گفتند:‌ ژاپن و آمریکا اعلام کرده اند نمی توانند از این تاریخ حمایت کنند. با این حال وعده داده شده، نخستین تعهد کشورهای گروه هفت برای پایان بخشیدن به استفاده از نیروی زغال سوز محسوب می شود. زغال سنگ آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است و استفاده از آن برای اجتناب از وخیم‌تر شدن اثرات تغییرات اقلیمی، باید به شدت کاهش پیدا کند.

جنگ در اوکراین باعث شده است بعضی از کشورها به دنبال خرید سوختهای فسیلی غیرروسی باشند و برای کاهش وابستگی به صادرات روسیه، زغال سنگ بسوزانند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان در کنفرانس مطبوعاتی گفت: جایگزین کردن سوختهای فسیلی روسیه، بحث سیاسی اصلی این نشست و اقدامات دولت در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بوده است. اما باید برای ما روشن شود که چالش نسل سیاسی ما، محدود کردن گرمایش جهانی است و اگر تنها به حال حاضر متمرکز شویم، این چالش برطرف نخواهد شد.

گروه هفت همچنین موافقت کرد بخش نیروی خود را تا سال ۲۰۳۵ کربن زدایی کند و تامین مالی دولتی پروژه‌های سوخت فسیلی در کشورهای دیگر را به استثنای شرایط محدود، تا پایان امسال متوقف کند.

بر اساس گزارش رویترز، اعضای گروه هفت در این بیانیه همچنان متعهد شدند بخش جاده‌ای را تا سال ۲۰۳۰ کربن زدایی کنند که شامل افزایش فروش و سهم خودروهای سبک پاک خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها