صندوق طلا

پذیره‌نویسی هفتمین صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا با نام زرفام آشنا که از دیروز ۹ خرداد در بورس کالا آغاز شده بود، در دومین روز و در استقبال گسترده فعالان بازار و خریداری کل واحدهای عرضه شده، با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش کالاخبر ، قبل از ساعت ۳ امروز ۹۰ میلیون واحد صندوق طلای زرفام آشنا (به ارزش هر واحد یک هزار تومان) در بازار توسط سرمایه‌گذاران (حقیقی و حقوقی) خریداری شد که با احتساب ۱۰ میلیون واحد آورده اولیه مؤسسان، در مجموع ۱۰۰ میلیون واحد سرمایه در صندوق فروخته شد. بدین ترتیب در معاملات امروز ۶۸.۳ میلیون واحد سرمایه گذاری به ارزش ۶۸.۳ میلیارد تومان فروخته شد که سهم حقیقی ها ۴۱.۸ میلیون واحد و سهم حقوقی ها ۲۶.۵ میلیون واحد بود. روز گذشته هم در پایان معاملات روز نخست، ۲۱.۶ میلیون واحد سرمایه گذاری شمش طلا پشتوانه زرفام آشنا به ارزش ۲۱.۶ میلیارد تومان فروخته شده بود.

اگرچه مدت پذیره نویسی این صندوق ۳ روزه و تا روز چهارشنبه ۱۱ خرداد (فردا) ادامه دارد اما با استقبال سرمایه گذاران و حتی صف خرید ۲۳ میلیون واحدی در نیم ساعت پایانی، پذیره نویسی این صندوق در مدت دو روز به اتمام رسید.

حالا معاملات ثانویه واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، پس از اتمام پذیره نویسی و ثبت صندوق در بازار صندوق های سرمایه گذاری (قابل معامله) بورس کالای ایران آغاز می شود و دارندگان و متقاضیان خرید می توانند از طریق کارگزاران عضو بورس کالای ایران اقدام به خرید یا فروش این واحدها کنند.

این صندوق از نوع صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا (ETF) بوده و موسسان آن، سبدگردان سهم آشنا، گروه خدمات بازار سرمایه سهم آشنا و کارگزاری سهم آشنا است.

از دیگر ارکان این صندوق می توان به سبدگردان سهم آشنا به عنوان مدیر، موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت رهیافت و همکاران به عنوان متولی، صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم به عنوان بازارگردان و موسسه حسابرسی رازدار به عنوان حسابرس اشاره کرد.

هدف از تشکیل صندوق، جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و اختصاص آن ها به خرید انواع اوراق بهادار مبتنی بر کالا به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری، بهره گیری از صرفه جویی های ناشی از مقیاس و تامین منافع برای سرمایه گذاران است.

موضوع فعالیت صندوق، سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا پذیرفته شده در بورس کالای ایران است.

همچنین موسسان ۱۰۰ درصد از واحدهای سرمایه گذاری ممتاز صندوق به تعداد ۱۰ میلیون واحد را متعهد شده و مابقی واحدهای سرمایه گذاری صندوق به تعداد ۹۰ میلیون واحد به ارزش مبنای هر واحد ۱۰ هزار ریال برای پذیره نویسی و خرید عموم عرضه می شود. به این ترتیب تعداد واحدهای سرمایه گذاری قابل انتشار ۱۰۰ میلیون واحد بوده و ۹۰ میلیون واحد آن با ارزش اسمی هر واحد ۱۰ هزار ریال پذیره نویسی عمومی شد و هر یک از دارندگان واحدهای سرمایه گذاری به نسبت تعداد واحدهای سرمایه گذاری خود در خالص دارایی های صندوق سهیم اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها