بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "شمش طلا در راه بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا"، "فرش قرمز برای هفتمین صندوق طلا"، "عرضه خودرو در بورس کالا، فرصت بی‌نظیر برای خودروسازان"، "بورس کالا می تواند به مرجع رسمی قیمت خودرو تبدیل شود" و "ورود خودرو به بورس کالا و پایان ماه عسل دلالان" اشاره کرد.

شمش طلا در راه بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا

به گزارش کالاخبر ،در هفته گذشته نخستین قرارداد خزانه داری شمش طلا با حضور معاون وزیر صمت و مدیران عامل بانک ملت و طلای زرشوران به امضا رسید. با امضای این قرارداد، عرضه شمش طلا در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا تسریع میشود.

قرارداد دوجانبه ایمیدرو و بانک ملت به منظور انتشار گواهی سپرده کالایی شمش طلا (زرشوران) با حضور وجیه اله جعفری، رییس هیات عامل ایمیدرو، رضا دولت آبادی، مدیرعامل بانک ملت و ابوذر شکری، مدیرعامل طلای زرشوران امضا شد. پیش تر هم رئیس هیات عامل ایمیدرو از امضای قرارداد ایجاد خزانه داری شمش طلا برای انتشار اوراق سپرده در بورس کالا خبر داده بود.

پوشش ریسک تورم و تغییر نرخ ارز برای مردم و پیمانکاران، امنیت نگهداری طلا، امکان خرید و فروش آنلاین، حفظ ذخایر طلا در کشور و معاف از مالیات، انجام معاملات در روزهای پنج شنبه، تداوم ساعت معاملات روزانه تا ساعت ۱۸.۳۰ دقیقه عصر (زمان گشایش بازارهای طلای لندن و نیویورک) در آینده نزدیک از مزایای این الگو است.

اثرات ابزار جذاب گواهی سپرده شمش طلا

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اهمیت عرضه نخستین گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا در راستای افزایش سرمایه گذاری و جذب نقدینگی از توسعه برنامه همکاری ایمیدرو، بورس کالای ایران و بانک ملت در توسعه ابزار گواهی سپرده کالایی خبر داد.

وجیه اله جعفری تصریح کرد: در حال حاضر شمش معدن طلای زرشوران به عنوان پشتوانه انتشار گواهی سپرده طلا عرضه می شود اما مقرر شده معادن دیگر تولیدکننده شمش نیز با این روش، اقدام به عرضه طلای خود در بورس کالا کنند.

وی ابراز امیدواری کرد سرمایه مردمی بیشتری برای خرید گواهی سپرده طلا جذب بورس کالا شود و افزود: همکاری این سازمان با بانک ملت و بورس کالا به منظور توسعه این روش، در برنامه قرار دارد.

روزهای باقی مانده تا عرضه جذاب گواهی سپرده طلا در بورس کالا 

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو درباره ایجاد صندوق طلا گفت: مشتریان این خدمات و کالا، مردم هستند و امکان خرید تا محدوده یک دهم گرم طلا برای مردم و سرمایه‌گذاران فراهم شده است.

امیر صباغ اضافه کرد: سقف قرارداد بین بانک ملت، ایمیدرو و بورس کالا تا ۵ تن طلا توافق شده که این مقدار می‌تواند افزایش یابد و فعلا مقدار طلایی که در این الگو استفاده می‌شود از محل تولید معادن زیرمجموعه ایمیدرو است که سالانه بین یک و چهار دهم تا نیم تن طلا تولید دارد.

فرش قرمز برای هفتمین صندوق طلا

پذیره‌نویسی هفتمین صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا با نام زرفام آشنا که از ۹ خرداد در بورس کالا آغاز شده بود، در دومین روز و در استقبال گسترده فعالان بازار و خریداری کل واحدهای عرضه شده، با موفقیت به پایان رسید.

اگرچه مدت پذیره نویسی این صندوق ۳ روزه و تا روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ادامه داشت اما با استقبال سرمایه گذاران و حتی صف خرید ۲۳ میلیون واحدی در نیم ساعت پایانی، پذیره نویسی این صندوق در مدت دو روز به اتمام رسید.هدف از تشکیل صندوق، جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و اختصاص آن ها به خرید انواع اوراق بهادار مبتنی بر کالا به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری، بهره گیری از صرفه جویی های ناشی از مقیاس و تامین منافع برای سرمایه گذاران است.

پذیره نویسی جذاب هفتمین صندوق طلا

مدیر عملیات اجرایی صندوق‌های شرکت‌ سبدگردانی سهم آشنا در خصوص  پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا زرفام آشنا با نماد «زرفام» گفت: هفتمین پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا زرفام آشنا به دلیل پایین بودن NAV  می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب باشد.

سهراب حسین زاده  با اشاره اینکه ریسک و بازدهی این نوع صندوق به قیمت طلای جهانی بر می‌گردد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران به واسطه این صندوق‌ها می‌توانند ریسک قیمت طلا را پوشش دهند و به دلیل نقدشوندگی، امنیت سرمایه‌گذاری و شفاف بودن بازار، سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌ها میتواند جذاب و سودده باشد.

۱۸ خرداد دو خودروی پُرطرفدار در بورس کالا عرضه می‌شود

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی ۱۸ خرداد در تالار حراج باز عرضه میشود که براساس جزییات، عرضه برای ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره و ۱۳۰ دستگاه دیگنتی خواهد بود.

قیمت پایه فیدلیتی ۷ نفره؛ ۸۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فیدلیتی ۵ نفره؛ ۷۸۹ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و بهمن موتور دیگنیتی را با قیمت ۸۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان روی تابلوی معاملاتی خواهد برد.پیش دریافت برای خرید خودرو در بورس کالا فعلا ۳۰ درصد از طریق همان حساب وکالتی تعیین شده است.  معاملات عرضه خودرو در بورس کالا در تالار حراج باز صورت می‌گیرد و هر کدملی تنها می‌تواند یک ثبت سفارش ایجاد کند.

بورس کالا می تواند به مرجع رسمی قیمت خودرو تبدیل شود

با عرضه پرحجم خودروهای تولیدی کشور در بورس کالا و با توجه به شفافیت سازوکار معاملاتی، مشخص بودن همه داده های آماری و روند کشف قیمت ها، تابلوی بورس می تواند به مرجع رسمی قیمت خودرو تبدیل شود و حتی از ابزارهای مالی در حوزه تامین مالی خودروسازان نیز بهره گرفته شود. 

حسن رضایی پور مدیر عامل کارگزاری مدبر آسیا با بیان اینکه سیاست قیمت گذاری خودرو ، سیاست اشتباهی است اظهار کرد: به اعتقاد من کشف قیمت خودرو از طریق بورس کالا و مکانیزم عرضه و تقاضا بهترین راه حل برای قیمت گذاری این محصول است و باید اجازه داد تا بازار قیمت را به شرط داشتن اطلاعات کافی از میزان عرضه و تولید واقعی، تعیین کند.

وی عنوان کرد: بنابراین می توان گفت بورس کالا بهترین عامل برای کشف قیمت خودرو است ضمن اینکه می توان از ظرفیت کدال نیز  برای معامله استفاده کرد تا از این طریق عرضه و تقاضای واقعی برای این محصول شکل بگیرد.

عرضه خودرو در بورس کالا به رانت و سوداگری پایان می دهد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید اینکه عرضه خودرو در بورس کالا در ایجاد تعادل در بازار خودرو تاثیرگذار است، گفت: با تعریف این مدل جدید در عرضه خودرو از رانت و سوداگری جلوگیری می شود.

حجت اله فیروزی عرضه خودرو در بورس کالا را در تعادل بازار خودرو تاثیرگذار خواند و توضیح داد: وقتی مدل جدیدی از عرضه با رقابت سالم ایجاد شود، در تعادل قیمت و جلوگیری از رانت و سوداگری و تنظیم گری بازار موثر خواهد بود چراکه در سازوکار بورس کالا همه داده ها مشخص است و با ایجاد شفافیت در بازار، بخشی از معضلات فعلی که ناشی از عدم شفافیت است برطرف می شود.

ورود خودرو به بورس کالا و پایان ماه عسل دلالان

عرضه خودرو در بورس کالا به معنای رهایی این صنعت از قیمت گذاری دستوری، انتقال سود حاصل از تولید به تولیدکننده به جای دلالان، جمع شدن بساط رانت و دلالی ناشی از فاصله قیمت های کارخانه و بازار و در پایان منتفع شدن مصرف کنندگان از شفافیت بازار خودرو است.

معصومه پاشایی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حمایت از طرح عرضه خودرو در بورس کالا گفت: یکی از اصلی ترین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، جمع شدن بساط رانت و دلالی است که به این ترتیب سود به جای دلالان به تولیدکننده رسیده و در صنعت خودروسازی استفاده شود و از سوی دیگر مصرف کننده نهایی منتفع شود. در شرایط کنونی دلالان بیشترین سود را از معاملات خودرویی می برند.

اتفاق مهم پس از عرضه خودرو در بورس کالا

دبیر انجمن خودروسازان ایران می گوید عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به شفافیت این مکانیسم معاملاتی به رانت چند هزار میلیارد تومانی در نحوه فروش خودرو و دو نرخی بودن خودرو پایان می دهد.

احمد نعمت‌بخش با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به تک‌نرخی شدن قیمت ها کمک کند، گفت: سیاست گذار باید اجازه دهد هیئت‌مدیره خودروسازان قیمت خودرو و روش عرضه را تعیین کنند.

به گفته وی، محصول‌های خودروسازان درحال حاضر هم در سامانه یکپارچه فروش و هم در بورس کالا عرضه شده ولی با توجه به شفافیت عرضه در بورس کالا، بهتر است خودرو در بورس کالا عرضه که رانت چند هزار میلیارد تومانی از نحوه فروش خودرو به همراه دو نرخی شدن خودرو گرفته شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها