صندوق طلا

صندوق طلا ابزار جذابی برای رهایی از ریسک های بازار فیزیکی است. اما صندوق چیست و اساساً مزایا و معایب آن چه می‌تواند باشد.

به گزارش کالاخبر به نقل از تسنیم، در ایران از طلا به عنوان یکی از کالاهای سرمایه‌گذاری که می‌توان به وسیله آن پس‌انداز کرد یاد می‌کنیم. به این صورت که با خرید طلا سعی در حفظ سرمایه و پول خود داریم و می‌توانیم در هر زمان آن را تبدیل به وجه نقد کنیم. بسیاری از ما از روش خرید و فروش فیزیکی استفاده می‌کنیم زیرا از وجود صندوق های طلا بی‌خبریم. علاوه بر طلا، سکه نیز جز مواردی است که مردم به خرید آنها می‌پردازند زیرا ریسک کمتری نسبت به طلاهای زینتی داشته و مقرون به صرفه است، اما باز هم خرید آنها سود چندانی را نصیب افراد نخواهد کرد.

صندوق های طلا روشی نوین برای سرمایه‌گذاری هستند. در این روش نیازی به خرید فیزیکی طلا و سکه‌های گرانبها نیست بلکه افراد می‌توانند به شکل غیر مستقیم و با تکیه بر دانش و تجربه تیم مدیریت حرفه‌ای صندوق، از بازدهی بازار طلا بهره‌مند شوند.

صندوق طلا چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری طلا، یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله در بورس کالا است. در این صندوق‌ها سرمایه مشتریان به خرید اوراق مبتنی بر سکه طلا اختصاص می‌یابد. صندوق های طلا حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را به خرید سکه طلا و الباقی را به اوراق درآمد ثابت اختصاص می‌دهند. به این شکل، مدیر صندوق سکه مورد نیاز خود را از بانک‌های کارگشا تهیه کرده و در بانک‌های عامل سرمایه‌گذاری می‌کند. سود صندوق های طلا به نرخ دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است.

چگونگی سرمایه گذاری و بازدهی در صندوق طلا

بازدهی در تمامی صندوق‌های پذیرفته شده در بورس، با تغییر ارزش دارایی‌های صندوق تغییر می‌کند. مثلا در مورد صندوق‌های سهامی بازدهی صندوق وابسته به قیمت سهام است و در صندوق های طلا وابسته به نرخ جهانی طلا.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، با توجه به نوع صندوق مشخص می‌شود. در مورد صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، لازم است به سامانه اختصاصی یا شعب صندوق مراجعه کرد اما صندوق‌های طلا معمولا از نوع ETF یا قابل معامله در بورس هستند. واحدهای صندوق‌های ETF را می‌توان مانند سهام عادی خرید و فروش کرد. بنابراین، برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، داشتن کد بورسی و دسترسی به سامانه معاملاتی یک کارگزاری ضرورت دارد.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا به جای خرید فیزیکی

خرید طلا به صورت فیزیکی همیشه ریسک‌هایی چون سرقت، تقلب و عوامل دیگری را با خود به همراه دارد اما خرید از صندوق طلا برنامه‌ای برای این نوع از خطرات در نظر گرفته و افراد می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای از این ریسک‌ها حفظ شوند. علاوه براین موضوع در زمان فروش طلا به صورت فیزیکی همواره هزینه یک تا ۲ درصدی معاملات به سرمایه‌گذاران تحمیل می‌شود. این در حالی است که خرید و فروش اوراق صندوق های طلا کارمزد بسیار کمی دارد.

برای خرید صندوق طلا نیاز به سرمایه گذاری میلیاردی نیست

با حداقل سرمایه ۵۰۰ هزار تومانی می‌توان در صندوق‌های قابل معامله سرمایه‌گذاری کرد. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که برای خرید طلای فیزیکی گاهی باید میلیون‌ها تومان پول در اختیار داشت. حتی می‌توانید مازاد درامد ماهانه خود را به خرید صندوق اختصاص دهید.

ریسک پایین را در صندوق طلا تجربه کنید

با استفاده از صندوق سرمایه‌گذاری طلا شما به شکل غیر مستقیم طلا خریده‌اید و سرمایه خود را به افرادی متبحر در این حرفه سپرده‌اید. در این روش شما دیگر با مشکلات خرید طلا به شکل فیزیکی روبه‌رو نخواهید بود و به نحوی ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده‌اید. این امر سبب شده تا سرمایه شما به دست افرادی متخصص سپرده شود که امکان دارد در بازه زمانی رونق بازار تا ۱۰۰ درصد سرمایه را در بازار طلا و در صورت رکود ۷۰ درصد از سرمایه را در بازار طلا و الباقی را در اوراقی با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شود تا ریسک ناشی از نوسانات قیمتی طلا تا حد زیادی کاهش یابد.

معایب سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

همانطور که گفته شد ریسک موجود در این صندق‌های طلا به مراتب نسبت به بازار آزاد و سنتی کمتر است زیرا این صندوق‌ها توسط افرادی خبره و متخصص در این امر مدیریت خواهند شد. با این حال معایبی نیز برای این سبک از سرمایه‌گذاری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، وابستگی زیاد این صندوق‌ها به قیمت طلا و سکه است. این موضوع سبب شده کوچک‌ترین تغییراتی در قیمت داخلی و جهانی طلا عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

سخن آخر درباره صندوق طلا

در این مقاله به بررسی بحث بسیار جذاب صندوق های طلا پرداختیم که جایگزین بسیار مناسبی برای خرید و فروش طلای فیزیکی هستند. با سرمایه گذاری در یک صندوق طلا از دردسرهای خرید و فروش و نگهداری طلای فیزیکی راحت می‌شوید. همچنین می‌توانید با هر مقدار سرمایه‌ای (حتی۵۰۰ هزارتومان) از بازدهی بازار طلا بهره‌مند شوید.

هفت صندوق طلا در بورس کالا پذیرش شده اند و هفته قبل شاهد پذیره نویسی صندوق طلای زرفام به عنوان هفتمین صندوق طلای بورس کالا در کنار نمادهای طلا، زر، عیار، گوهر، کهربا و مثقال بودیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها