روسیه

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از نمایندگان اوپک مدعی شد بعضی از اعضای این گروه در حال بررسی ایده معافیت روسیه در توافق نفتی هستند.

به گزارش کالاخبر ، معاف کردن روسیه، راه را برای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر اعضای اوپک برای تولید بیشتر نفت و تحقق اهداف تولید، هموار می‌کند.

قیمتهای نفت از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرده‌اند و کشورهای مصرف کننده بزرگ نظیر آمریکا مکررا از اوپک خواسته‌اند تولیدش را سریع‌تر افزایش دهد.

در این بین، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، همتای سعودی خود در ریاض دیدار کرد و هر دو مقام از سطح همکاری در داخل گروه اوپک پلاس تمجید کردند. وزیران خارجه روسیه و عربستان سعودی به همکاری نزدیک میان دو کشور در بازارهای جهان برای هیدروکربنها که بخش مهمی از نظر استراتژیکی هستند، اشاره کردند.

شش منبع آگاه در اوپک پلاس هفته گذشته به رویترز گفتند: این گروه در دیدار دوم ژوئن خود به توافقی که سال گذشته منعقد کرد، پایبند می‌ماند و افزایش تولید به میزان ۴۳۲ هزار بشکه در روز را برای ژوییه تصویب خواهند کرد.

اوپک پلاس در سال ۲۰۱۶ تشکیل شد و محدودیت عرضه هماهنگ را در میان اعضای خود برای تثبیت بازار نفت و جلوگیری از ریزش قیمتها را به اجرا گذاشت. روسیه یکی از تولیدکنندگان بزرگ عضو اوپک پلاس است. این گروه در حال افزایش تدریجی تولید برای پایان دادن به محدودیت عرضه‌ای هستند که در اوج بحران پاندمی در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند و از اوت سال گذشته، هر ماه افزایش تولید به میزان ۴۳۰ هزار بشکه در روز را تصویب کرده اند.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود مدعی شده است معافیت روسیه از توافق نفتی اوپک پلاس، به تولیدکنندگان دیگر اجازه خواهد داد نفت بیشتری که خواسته آمریکا و اتحادیه اروپاست، تولید کنند.

بر اساس گزارش رویترز، دیدار لاوروف با همتای سعودی وی مدت کوتاهی پس از توافق سران اتحادیه اروپا برای ممنوعیت ۹۰ درصد از واردات نفت از روسیه تا پایان سال میلادی جاری صورت گرفت.

اوپک همواره تاکید کرده که بازار نفت متوازن است و وضعیت جاری آن ربطی به عوامل بنیادین ندارد و ناشی از مسائل ژئوپلیتیکی است.

توافق محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس در سپتامبر به پایان می‌رسد با این حال توافق نفتی تا دسامبر ادامه پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها