دلار

طی یک ماه اخیر یعنی از زمان اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شاخص دلار رشدی قابل ملاحظه داشته و این رشد حاصل امید سرمایه گذاران به رونق اقتصاد آمریکا و اجرای سیاست های حمایتی مالی از سوی دولت جدید این کشور بوده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،  از سوی دیگر حدس هایی که درباره محدود شدن سیاست های حمایتی پولی بانک مرکزی آمریکا مطرح شده به افزایش ارزش دلار کمک کرده است. فردا و روز چهارشنبه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست نرخ های بهره ۰.۲۵ درصد بالا برده خواهد شد. اگر چنین شود بانک مرکزی آمریکا برای دومین بار در دوازده ماه اخیر نرخ ها را بالا برده است.

بانک مرکزی آمریکا دسامبر سال پیش برای اولین بار در یک دهه اخیر نرخ های بهره را بالا برد اما در سال جاری میلادی به دلیل ضعف اقتصاد جهان و تحقق نیافتن شروط افزایش، این برنامه به تعویق افتاده است.

نکته دیگر این است که در نظرسنجی ها مشخص شده سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه ژوئن سال آینده یعنی شش ماه دیگر، ۵۰ درصد است. احتمال داده شده سال آینده، بانک مرکزی آمریکا دو بار نرخ های بهره را بالا ببرد. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار کمک می کند. اما این پرسش مطرح است که سرعت افزایش ارزش دلار چه میزان خواهد بود و در سال آینده میلادی تغییرات ارزش دلار ارز چگونه است؟

واقعیت این است که پاسخ دادن به این سوالات آسان نیست زیرا عوامل مختلفی بر شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر تاثیر دارند. اما تحلیلگران معتقدند سیاست های پولی و مالی در آمریکا بیشترین تاثیر را بر بازار ارز بویژه ارزش دلار خواهد داشت. بر همین مبنا دو سناریو برای تحولات بازار ارز در سال آینده میلادی مطرح است.

در سناریوی نخست، بانک مرکزی آمریکا این هفته و در سال آینده میلادی در مجموع سه بار نرخ های بهره را بالا خواهد برد. اگر چنین شود شاهد رشد تدریجی شاخص دلار خواهیم بود. ارزش دلار نمی تواند خیلی رشد کند زیرا از پیش این رشد اتفاق افتاده و نیز افزایش قابل ملاحظه ارزش دلار به زیان شرکت های بورسی در آمریکا خواهد بود.

در سناریوی دوم، بانک مرکزی آمریکا در مجموع دو بار نرخ ها را بالا می برد و اگر چنین شود شاخص دلار در محدوده های کنونی یا پایین تر نوسان خواهد کرد.

موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ بویژه بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن است. پیش بینی شده سیاست های پولی این بانک ها انبساطی باقی خواهند ماند اما با توجه به بهبود نسبی اوضاع اقتصادی در منطقه یورو و ژاپن احتمال کاهش حمایت ها وجود دارد و این به معنای کاهش فشار بر ارزش یورو و ین است.

با توجه به آنچه بیان شد، طی ۱۲ ماه آینده بعید است ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر خیلی افزایش یابد. در واقع تحلیلگران معتقدند بازارهای ارز در سال آینده میلادی به سمت ثبات حرکت خواهند کرد.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در ۱۲ ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها