بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "عرضه‌های بورس کالا به شکل جدید انجام می‌شود"، "عرضه خودرو در بورس کالا از دستور کار خارج نشد"، "بورس کالا جایگزین مناسب نظام قیمت‌گذاری دستوری"، "جلسات اموال تملیکی برای تسهیل عرضه در بورس کالا" و "همه باید از بورس کالا به عنوان نماد شفافیت اقتصاد حمایت کنیم" اشاره کرد.

عرضه خودرو در بورس کالا از دستورکار خارج نشد

به گزارش کالاخبر ، در هفته گذشته وزیر اقتصاد تاکید کرد بورس کالا در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند گره گشا باشد. به گفته احسان خاندوزی در این باره هنوز چیزی از دستورکار خارج نشده است.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه برنامه وزارت اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس برای استفاده از ابزارهای مالی برای عرضه خودرو مانند اوراق سلف موازی چیست؟ تصریح کرد: نه تنها خود بورس کالا بلکه سازمان بورس و اوراق بهادار در مجموعه خود به دنبال آن است که ابزارهای خود را به منظور تامین مالی به بازار سرمایه وارد کند. بیش از اینکه عرضه فیزیکی خودرو در بورس کالا باشد، انتخاب کردیم از ابزارهای دیگر در بازار سرمایه استفاده کنیم. بورس کالا می‌تواند گره گشا باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: عدم توافق با بورس موجب شده بود دو بخشنامه متفاوت از وزارت صمت و یک دستورالعمل و شیوه نامه از سوی بورس کالا صادر شود و به دلیل هماهنگی‌ای که صورت نگرفته بود، ناچار شدیم برای تدوین بخشنامه واحد کار را متوقف کنیم. چیزی از دستور کار خارج نشده است و قرار شد فعلاً اجرا متوقف بماند و ظرف چند روز و چند هفته آینده به یک پلتفرم واحد برای عرضه و جذب سرمایه کالای مردم استفاده کنیم.

عرضه‌های بورس کالا به شکل جدید انجام می‌شود

بورس کالای ایران از ثبت و تایید عرضه های مربوط به تالار پتروشیمی، طلا و حراج باز از طریق سامانه جدید عرضه از روز شنبه ۴ تیر خبر داد. سامانه عملیاتی موسوم به سامانه سیمرغ به لحاظ تکنولوژی ارتقا یافته که علاوه بر بالارفتن ضریب امنیت، تسهیل عرضه آن هم در نظر گرفته شده است.

به گفته برمک هوشیار، معاون توسعه فناوری اطلاعات بورس کالای ایران طراحی سامانه جدید عرضه، یکی از پروژه هایی است که در راستای طرح جامع یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی موسوم به «سامانه سیمرغ» پیاده سازی شده است. این سامانه که به لحاظ تکنولوژی و فرآیندی به طور ویژه ارتقا یافته است،  به زودی جایگزین تمام سامانه های قبلی بورس کالا می شود.

وی با بیان اینکه با سامانه جدید عرضه، وحدت رویه در تمامی سامانه های عملیاتی به وجود می آید که همگی آن سامانه‌ها از ساختار شکلی و فرآیندی تبعیت کنند، خاطرنشان کرد: مدیریت کاربران تمامی این سامانه ها یکپارچه شده و دسترسی سامانه های جدید از طریق سامانه sso یا همان درگاه ورود یکپارچه اتفاق می افتد .از سوی دیگر در سامانه جدید این امکان تعبیه شده است که عرضه کنندگان قادر باشند به ازای هر عرضه، حساب تسویه مختص آن عرضه را از بین حساب های بانکی مختلف خود انتخاب نمایند و در واقع عرضه کننده می تواند به صورت همزمان با چند بانک همکاری داشته باشد.

بورس کالا جایگزین مناسب نظام قیمت‌گذاری دستوری

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: بورس کالا می‌تواند جایگزین مناسب نظام قیمت‌گذاری دستوری باشد و این در حالی است که بورس کالا بهترین مکان برای کشف قیمت و عرضه محصول‌ها در یک بستر شفاف است.

محمدیاسر طیب نیا، درباره نقش بورس کالا در نظام اقتصادی و حذف قیمت گذاری دستوری گفت: باید اعتمادسازی میان تولیدکننده و مصرف کننده برای عرضه در بورس کالا به وجود بیاید و به بیان دیگر تولیدکنندگان بدانند که بالاترین ارزشی که برای محصول‌های تولیدی خود می توانند کسب کنند در بورس کالا رقم می خورد و محقق می شود و از سوی دیگر مصرف کننده بداند که شرایط برد-برد را با حضور در بورس کالا می تواند به دست بیاورد. در آن زمان شاهد قیمت های تکلیفی نخواهیم بود بلکه در مکانیزم شفاف عرضه و تقاضا قیمت های واقعی شکل خواهد گرفت.

به گفته  وی، امیدواریم با سیاست گذاری خوبی که اکنون وجود دارد این موضوع به صورت کامل در تمامی حوزه ها محقق شود و تولیدکنندگان خود تمایل نشان دهند و به این نتیجه برسند که بورس کالا بهترین مکان برای کشف قیمت و عرضه محصول‌های به صورت شفاف است.

بورس کالا با شفافیت صنعت فولاد را بالنده کرد

رئیس هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان یکی از دلایل تبدیل شدن صنعت فولاد به صنعت بالنده را شفاف شدن قیمت ها از مسیر بورس کالا می‌داند.

منصور یزدی زاده گفت: بورس کالا با تعریف ابزارهای جدید در حوزه فروش و قرار دادن آن‌ها در اختیار عرضه کنندگان نتیجه مثبتی را برای شرکت های بورسی که با سهامداران مواجه بودند رقم زد. چراکه در چنین فضایی سهامدار می تواند اعتماد کند. در غیر این صورت در فضای رانتی نه سرمایه گذار راغب به سرمایه گذاری در صنعت می شود و نه سهامدار تمایل به خرید سهام شرکت های مربوطه پیدا می کند.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم رانت ناشی از قیمت گذاری دستوری به لایه های بازار منتقل و توزیع نشود و مصرف کننده نهایی و همینطور تولیدکننده از این سود منتفع شود بهترین راهکار عرضه در بورس کالاست. لذا اگر نظام عرضه و تقاضا حاکم نشود شرکت ها قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

جلسات اموال تملیکی برای تسهیل عرضه در بورس کالا

رئیس سازمان اموال تملیکی با ترسیم اولویت فروش اموال تملیکی در بورس کالا از هماهنگی ها برای تسهیل عرضه اموال این سازمان در بورس کالا خبر داد.

عبدالمجید اجتهادی در مورد عرضه اموال این سازمان که قرار بود در بورس کالا انجام شود گفت: این موضوع با ابلاغ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس باید اولویت فروش اموال تملیکی بورس کالا باشد، از این جهت مقدمات آماده و شیوه‌نامه تدوین و تصویب شد. جلساتی در وزارت اقتصاد برگزار و کارگزاران نیز انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه به صورت آزمایشی برخی کالاها در بورس کالا عرضه شد، تصریح کرد: با توجه به این که این کالاها قاچاق هستند، خدمات پس از فروش ندارند و با برخی مسایل برای عرضه در بورس کالا مواجه هستند. تا کنون نیز بازخورد مشخصی نداشته اند.

همه باید از بورس کالا به عنوان نماد شفافیت اقتصاد حمایت کنیم

رئیس اسبق ایمیدور تاکید دارد بورس کالا به عنوان نماد شفافیت و سلامت اقتصاد، نقش مهمی در جلوگیری از بروز بسترهای رانت‌زا دارد، به همین دلیل باید از آن در اقتصاد حمایت شود.

مهدی کرباسیان، درباره نقش بورس کالا در توسعه اقتصادی کشور گفت: بورس کالا نماد شفافیت و سلامت اقتصاد است که نهایتا به سود تولیدکننده و مصرف کننده و در مجموع اقتصاد کشور است. به عبارت دیگر بورس کالا مشخصا از رانت جلوگیری و در جهت توسعه اقتصادی و تولید کشور تلاش می کند.

به گفته وی ،حمایت از بورس کالا، حمایت از تولید و صادرات است و مسئولان کشور باید این حوزه را تقویت کنند و از دخالت های نابه‌جا و کارهای غیر کارشناسی و همینطور دستورالعمل های خلق الساعه جلوگیری کنند، چون این اقدام‌ها لطمه های جبران ناپذیری به بورس کالا و در نهایت اقتصاد کشور وارد می آورد.

بورس کالا شفاف‌ترین بستر برای انجام معاملات است

مدیرعامل اسبق شستا تاکید کرد بورس کالا یکی از شفاف ترین، قابل اتکاترین، سالم ترین و بدون رانت ترین و در یک کلمه، مناسب ترین فضای انجام معاملات است.

محمد رضوانی فر گفت: هر چه بتوان حجم مبادلات، تعداد اقلام و تعداد شرکت های پذیرفته شده در  بستر شفاف بورس کالا را افزایش دهیم چند اتفاق مثبت برای مجموعه ها رقم خواهد خورد. نخست آنکه کشف قیمت ها عادلانه و شفاف تر خواهد شد و ابهاماتی که در قیمت گذاری و فروش محصول‌ها وجود دارد از بین می رود. از سوی دیگر اعتبارسنجی و فروش با ریسک پایین تقویت می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها