• ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
  • کد خبر: 76529
چین

ترس از رکود اقتصادی ناشی از افزایش شدید نرخ بهره با هدف مبارزه با تورم فزاینده، بازارهای آسیایی را در روز چهارشنبه دچار رکود کرد و افت شدید وال استریت را به دنبال داشت.

به گزارش کالاخبر ،فروش هنگفت، بیش از یک هفته‌ افزایش در سرتاسر جهان رخ داد که ناشی از این امید بود که هرگونه نشانه‌ای از انقباض می‌تواند به بانک‌های مرکزی فرصت دهد تا سرعت انقباض پولی خود را کاهش دهند.

فروش روز چهارشنبه پس از آن اتفاق افتاد که سه شاخص اصلی نیویورک در واکنش به داده‌هایی که نشان‌دهنده اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی و محرک اصلی اقتصاد برتر جهان هستند  به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته سقوط کرد.

این سقوط تا حدی ناشی از احساس تداوم تورم بود که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان مطمئن نیستند که تلاش‌های تهاجمی فدرال رزرو برای مهار تورم موثر باشد.

خبر غافلگیرکننده چین برای کاهش دوره قرنطینه برای مسافران ورودی عملکرد بازار را تحت الشعاع قرار داد و امیدها را برای آرامش بیشتر ایجاد کرد که می‌تواند به اقتصاد غول پیکر این کشور امکان بهبود سریعتر را بدهد.

در تجارت اولیه آسیا، هنگ کنگ، توکیو، شانگهای، سیدنی، سئول، تایپه، جاکارتا و ولینگتون همگی کاهش یافتند.

مقامات ارشد فدرال‌رزرو روز سه‌شنبه تلاش کردند تا شانس رکود اقتصادی را کم‌اهمیت جلوه دهند و روسای فدرال رزرو در سانفرانسیسکو و نیویورک گفتند که امیدوارند به موفقیت دست یابند.

قیمت نفت کاهش یافت، اگرچه پس از افزایش قیمت در روزهای اخیر به دلیل انتظارات مبنی بر ادامه افزایش تقاضا علیرغم صحبت‌های رکودی  و عرضه به دلیل ممنوعیت واردات از روسیه همچنان بالا باقی می‌ماند.

در حالی که رهبران گروه هفت توافق کردند که به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کاهش درآمدهای کرملین روی سقف قیمت نفت روسیه کار کنند، ناظران هشدار دادند که احتمالا تاثیر زیادی بر قیمت‌ها نخواهد داشت.

کریگ ارلام در اواندا گفت: «کاهش سیاست چین برای مقابله با کووید صفر به نفت کمک کرد تا به سومین روز افزایشی پس از اصلاح مناسب در هفته‌های اخیر برسد.

سهام اروپا سبز شد

در این میان سهام اروپا پس از کاهش محدودیت‌های قرنطینه کووید-۱۹ توسط چین افزایش یافت و افزایش قیمت نفت باعث تقویت بیشتر سهام انرژی شد.

شاخص استاکس ۶۰۰ در سراسر قاره اروپا ۰.۳ درصد برای سومین جلسه متوالی افزایش یافت و رشد شاخص معیار پس از افت اعتماد مصرف‌کننده در ایالات‌متحده در ژوئن که وال استریت را نزولی کرد، کاهش یافت.

بخش نفت و گاز اروپا ۲ درصد رشد کرد زیرا تولیدکنندگان اصلی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بعید به نظر می‌رسید که قادر به افزایش قابل‌توجه تولید باشند.

شاخص FTSE ۱۰۰ لندن که تولیدکنندگان نفت سنگین وزن را در اختیار دارد ۰.۹ درصد افزایش یافت تا در میان همتایان منطقه‌ای پیشرو باشد.در چین، مقامات بهداشتی گفتند که این کشور دوره قرنطینه کووید-۱۹ خود را برای بازدیدکنندگان خارج از کشور به نصف تا هفت روز کاهش می‌دهد.امیدها به افزایش مجدد تقاضا از سوی چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان و مصرف‌کننده برتر فلزات تقویت شده است.

با افزایش سنگ آهن و فلزات اساسی، شاخص مواد اساسی ۱.۲ درصد افزایش یافت.

بازارهای سهام در سال جاری شاهد فروش شدیدی بوده‌اند زیرا سرمایه‌گذاران در تلاش برای تعدیل انتظارات خود برای رشد اقتصادی و سود شرکت‌ها در پی افزایش شدید تورم و نرخ بهره هستند.

اچ اس بی سی اعلام کرد که در مقایسه با برآورد اجماع از افزایش بیش از ۱۱ درصدی، ارزش سهام اروپا در سال جاری بین ۶.۴ تا ۸.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

با توجه به اینکه بانک مرکزی اروپا قرار است در ماه آینده برای اولین بار در یک دهه گذشته نرخ بهره را افزایش دهد، کریستین لاگارد، رئیس این بانک گفت که به تدریج حرکت خواهد کرد اما با این گزینه که قاطعانه در مورد هر گونه وخامت تورم میان‌مدت اقدام کند.

شرکت والئو فرانسه پس از انعقاد قرارداد بزرگ با ب‌ام‌دبلیو برای تجهیز پلت فرم خودروهای الکتریکی آینده این خودروساز آلمانی به سیستم‌های کمک رانندگی پیشرفته ۴ درصد افزایش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها