• ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
  • کد خبر: 76948
دلار

پس از اینکه انتخابات قدرتمند ائتلاف محافظه‌کار حاکم ژاپن نشان داد که هیچ تغییری در سیاست‌های پولی ضعیف رخ نمی‌دهد، دلار به بالاترین سطح ۲۴ سال اخیر در برابر ین صعود کرد و ترس از رشد جهانی به افزایش ارزش ارز امن ایالات‌متحده کمک کرد.

به گزارش کالاخبر به نقل از بیزنس، دلار در معاملات صبحگاهی تا ۱۳۷.۲۸ ین صعود کرد که قوی‌ترین رقم از اواخر سال ۱۹۹۸ بود سپس اندکی کاهش یافت و آخرین بار با ۰.۶درصد  افزایش به ۱۳۶.۹۳ رسید.

دلار در برابر یورو همچنان قدرت خود را حفظ کرد و یورو با ۰.۳۴ درصد کاهش به ۱.۰۱۵۱ دلار رسید یعنی به پایین‌ترین سطح ۲۰ ساله خود بازگشت و شاخص دلار ۰.۳۶ درصد رشد کرد.

رودریگو کاتریل، استراتژیست ارزی در بانک ملی استرالیا گفت: «دلار در سراسر جهان در حال تقویت است و اختلاف دلار در برابر ین این حرکت را رهبری می‌کند».

وی گفت که دور شدن سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرریسک‌تر به‌طور کلی از دلار حمایت می‌کند، در حالی که ین به‌ویژه به دو دلیل بازدهی بالای معیار ایالات‌متحده و نتایج انتخابات یکشنبه که نشان می‌دهد هیچ تغییری در سیاست اقتصادی انبساطی ژاپن وجود نخواهد داشت، تحت فشار قرار گرفته است.

سیاست بانک مرکزی ژاپن مبنی بر ثابت نگه داشتن بازدهی شاخص ژاپن برای حمایت از اقتصاد، در کنار نرخ‌های بهره بالای ایالات‌متحده، عامل اصلی ضعف اخیر ین بوده و افزایش قیمت‌ها باعث خشم مصرف‌کنندگان شده است.

با این حال، ائتلاف به رهبری حزب لیبرال دموکرات (LDP) و نخست‌وزیر، فومیو کیشیدا، کرسی‌های مجلس نمایندگان خود را در انتخابات روز یکشنبه افزایش داد و کاتریل گفت که این می‌تواند مقداری از فشار برای تغییر مسیر را کاهش دهد.

غیر از ژاپن، ترس‌ در مورد چشم‌انداز رشد جهانی، به ویژه زمانی که بانک‌های مرکزی به دنبال مهار تورم سرسام‌آور هستند، جریان‌ها را به سمت پناهگاه‌های امن سوق داد.

تحلیلگران بارکلیز در یادداشتی به مشتریان گفتند: «ارزش دلار می‌تواند همچنان بالا بماند تا زمانی که ریسک‌های مربوط به افزایش تورم جهانی، امنیت انرژی اروپا و چشم‌انداز رشد چین برطرف شود».

شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) ایالات‌متحده در این هفته بخش مهمی از پازل خواهد بود زیرا فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره بین ۵۰ تا ۷۵ واحد پایه قبل از نشست جولای تصمیم می‌گیرد.

داده‌های CPI ایالات‌متحده در روز چهارشنبه منتشر می‌شود و بازارها احتمالا بالا بودن نرخ را به‌عنوان نشانه‌ای تعبیر می‌کنند که فدرال رزرو ایالات‌متحده برای مبارزه با تورم به افزایش شدیدتر نرخ‌ها نیاز دارد.

شایان‌ذکر است، بازدهی ۱۰ ساله ایالات‌متحده با حفظ سود خود نسبت به هفته گذشته آخرین بار در ۳.۰۸۷ درصد بود.

با توجه به افزایش تورم در بسیاری از نقاط جهان، افزایش نرخ بهره طی این هفته از سوی بانک مرکزی نیوزیلند در روز سه‌شنبه و بانک مرکزی کانادا در روز پنجشنبه انتظار می‌رود.

نگرانی‌های انرژی باعث شد که یورو در مقایسه با دلار بیش از دلار با مشکل مواجه شود و روز دوشنبه با ۰.۸۵ پنس بریتانیا و ۱۳۹ ین معامله می‌شد، درست بالاتر از سطح روز جمعه گذشته که به پایین‌ترین حد خود از اواخر ماه مه در برابر هر دو ارز رسید.

در جدیدترین نگرانی برای اقتصاد اروپا، بزرگترین خط لوله گاز روسیه به آلمان تعمیر و نگهداری سالانه را از دوشنبه آغاز می‌کند. انتظار می‌رود جریان‌ها به مدت ۱۰ روز متوقف شود اما دولت‌ها، بازارها و شرکت‌ها نگران تمدید تعطیلی به دلیل جنگ در اوکراین هستند.

رویداد اصلی اقتصادی دیگر این هفته، داده‌های تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم چین در روز جمعه است و سرمایه‌گذاران به دنبال نشانه‌هایی هستند که بیان می‌کند اقتصاد چین به چه میزان تحت تاثیر قرنطینه‌های کووید قرار گرفته است.

بریتانیا داده‌های تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم خود را روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد اما توجه بیشتر به انتخاب  نخست‌وزیر بعدی حزب محافظه کار متمرکز شده است.

استرلینگ با ۰.۳۸ درصد کاهش در برابر دلار در ۱.۱۹۸۶ قرار گرفت و دلار استرالیا که ریسک‌پذیر است با ۰.۶ درصد کاهش به ۰.۶۸۱۴ دلار رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها