• ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
  • کد خبر: 77599
پلیمر نساجی

براساس ارزیابی های صورت گرفته از سوی انجمن نساجی ایران کشورهای «چین»، «آلمان»، «بنگلادش»، «ویتنام»، «هند»، «ایتالیا»، «ترکیه»، «ایالات متحده امریکا»، «هنگ کنگ، چین» و «اسپانیا» کشورهای مطرح در تولید نساجی و پوشاک در دنیا محسوب می شوند.

به گزارش کالاخبربه نقل از اکوایران، صنعت نساجی از جمله صنایع ارز آور در دنیا محسوب می شود؛ پیشرفت اقتصادی بسیاری از کشورها تحت تاثیر این صنعت قرار دارد. قابلیتی که موجب شده تا صنعت نساجی در کلیه کشورهای در حال توسعه رشد کرده و سهم قابل توجهی در اقتصادجهان را به خود اختصاص دهد.

با توجه به اهمیت صنعت نساجی این پرسش مطرح می شود که غول های بزرگ این صنعت در سال ۲۰۲۱ چه کشورهای هستند؟ براساس ارزیابی های صورت گرفته از سوی انجمن نساجی ایران کشورهای «چین»، «آلمان»، «بنگلادش»، «ویتنام»، «هند»، «ایتالیا»، «ترکیه»، «ایالات متحده امریکا»، «هنگ کنگ، چین» و «اسپانیا» کشورهای مطرح در تولید نساجی و پوشاک در دنیا محسوب می شوند.

کشورهای مطرح صنعت نساجی

براساس ارزیابی های صورت گرفته چین (با ارزش صادرات نساجی و پوشاک ۲۶۶ میلیارد دلار) در حال حاضر بزرگترین صادرکننده منسوجات در جهان است. همچنین این کشور با ارزش تولیدات پوشاک ۵ / ۱۱۸ میلیارد دلاری، دارای سهم ۲ / ۵۲ درصدی از تولیدات پوشاک جهانی است. از سوی دیگر این کشور تولیدکننده مواد اولیه با کیفیت و همچنین کالاهای نهایی و آماده مصرف محسوب می شود و شرکت های نساجی چینی در حال تبدیل به غول های صنعت نساجی در جهان هستند.

آلمان دومین کشور در میان غول های صنعت نساجی محسوب می شود. این کشور با ارزش صادرات ۴۰ میلیارد دلاری ، در حوزه تجارت نساجی و مد در جهان سرآمد است؛ در آلمان، صنایع عمدتا از شرکت هایی با ابعاد متوسط و کوچک تشکیل شده و ارزیابی ها نشان می دهد کیفیت محصولات نساجی این کشور در ده‌های اخیر افزایش یافته است.

اما بنگلادش سومین کشوری است که میان کشورهای مطرح تولید نساجی دیده می شود. منبع اصلی رشد اقتصادی در بنگلادش، صنعت نساجی است. طی دهه گذشته بنگلادش به یک تأمین کننده بزرگ البسه تبدیل شده. حوزه فروش پوشاک بنگلادش طی هفت سال گذشته از ۱۹ میلیارد دلار به ۷۳ / ۳۸ میل یارد دلار رسیده. این صنایع بواسطه کیفیت بالای تولیدات خود و هزینه نسبتا پایین، اعتبار خوبی را در بازارهای رقابتی جهانی کسب کرده است.

ویتنام یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ نساجی در جهان محسوب می شود. ارزش صادرات نساجی این کشور بالغ بر ۳۸ میلی ارد دلار برآورد شده. صادرات رو به رشد صنایع نساجی به ایالات متحده، ژاپن، اتحادیه اروپا و کره جنوب ی یکی از مولفه های اصلی تقویت کننده رشد صنعت نساجی در ویتنام است. تخصص گرایی، نوسازی و تولید محصول بسیار باکیفیت از اهداف اولیه آنها برای رقابت در این بازار رقابتی است. عامل مهم دیگر هزینه کم نیرو ی کار است؛ بی شک ویتنام جایگاه برتر خود را طی دهه‌های آتی حفظ خواهد کرد.

هند پنجمین کشور دنیا است که با ارزش صادرات ۱۱ / ۳۷ میلیارد دلار توانسته جایگاه خوبی در میان تولیدکنندگان نساجی به دست آورد. همچنین هند دومین تولیدکننده بزرگ پنبه در جهان است.

اما ایتالیا،‌کشوری که به مد و پوشاک معروف است. صنایع نساجی و پوشاک ایتالیا مهمترین عامل رونق اقتصادی این کشور است. صنعت نساجی در ایتالیا قدمتی دیرینه دارد. در دهه‌های اخیر ایتالیا به قلب صنایع نساجی و مد در جهان مبدل شده.  

ترکیه هم قدمتی دیرینه در صنعت نساجی دارد. ترکیه با سابقه ای طولانی در تولید منسوجات، کشوری مهم در تجارت جهانی نساجی و پوشاک بحساب می‌آید. پس از صنعت خودروسازی، یکی از موفق ترین محصولات صادراتی ترکیه، لباس است. بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی (WTO ) ، ترکیه سو مین تأ مین کننده بزرگ اتحادیه اروپا است.

اما در جایگاه هشتم ایالات متحده امریکا قرار دارد. ایالات متحده تأ مین کننده عمده پارچه، لباس، مواد اولیه، نخ و منسوجات خانگی با کیفیت بالا در سراسر جهان است. صنایع نساجی ایالات متحده به لطف منسوجات پزشکی، پارچه‌های صنعتی، منسوجات بی بافت و پوشش‌های محافظتی با کیفیت بالا در حال رشد و شکوفایی است. به همین دلیل صنایع نساجی این کشور از انواع فناوریهای روز دنیا بهره می‌برد.

نهمین جایگاه براساس ارزیابی ها به هنگ کنگ و چین می رسد، براساس ارزیابی ها صنایع نساجی در هنگ کنگ یکی از منابع مهم درآمد برای این کشور بحساب میآید. هنگ کنگ به تولیدات منسوجات با کیفیتی از قبیل پارچه‌های چاپ شده شناخته شده است. بافندگی جین، بافندگی تاری پودی، ریسندگی پنبه، تولید پارچه‌های حلقوی باف پنب‌های و بافندگی سنتی (روی پنل) پارچه‌های حلقوی باف پنبه ای از جمله فرآیندهای تولید پارچه‌های جین  است.

اما اسپانیا نیز به دلیل ریسندگی، بافندگی، رنگرزی ،تکمیل و تولید پوشاک مهمترین تولیدات و صادرات این کشور را تشکیل می‌دهند. صنایع نساجی اسپانیا با ظرفیت تولید خارق العاده ، رونق یافته و این کشور پیوسته در تلاش است تا به جایگاه بالاتری در صنعت نساجی دست یابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها