خودرو

پس از اقدام های دولت سیزدهم در راستای خروج صنایع کشور از نظام ناکارآمد قیمت گذاری دستوری که از سال گذشته با ورود کل سیمان کشور و در ادامه عرضه زنجیره تولید فولاد در بورس کالا اجرایی شد، این بار قرعه به نام صنعت خودرو افتاده که به زودی اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس کالا و کنار گذاشتن قیمت های دستوری برای بازار، تولید، مصرف کنندگان و سهامداران نمایان می شود. 

به گزارش کالاخبر و به نقل از ایرنا، آزادسازی سهام عدالت براساس تاکید رهبر انقلاب و سهامدار شدن بیش از ۵۰ میلیون ایرانی باعث شد یکی از اولویت های تصمیمات اقتصادی در بدنه سیاست گذاران، توجه به بازار سرمایه و سهامداران باشد.

در همین راستا در پی اعتراض گسترده مسئولان و فعالان حاضر در بازار سرمایه نسبت به قیمت‌گذاری دستوری صنایع، حذف این نوع قیمت‌گذاری از آغاز به کار دولت سیزدهم در دستور کار تیم اقتصادی قرار گرفت و در اقدام نخست، طرح حذف قیمت‌گذاری دستوری با عرضه کامل سیمان در بورس کالا، رنگ واقعیت به خود گرفت.

پس از تصمیم دولت مبنی بر عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا و شفاف شدن میزان عرضه و تقاضا و تعادل بازار زیر چتر شفاف بازار سرمایه، گام دوم در صنعت فولاد محقق شد. به طوریکه با وجود مقاومت های مختلف، عرضه کل زنجیره تولید فولاد به سمت بورس کالا هدایت شد که به گواه آمارها با وجود تورم بالای کشور طی یکسال اخیر اما دو بازاری که عموما با آرامش و تعادل به کار خود ادامه داده اند، سیمان و فولاد بوده است.

در مرحله سوم، طرح حذف قیمت گذاری دستوری در اقتصاد کشور را می توان به صنعت خودرو اختصاص داد، جایی که طبق اطلاعیه رسمی بورس کالای ایران و بعد از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا از سوی شورای رقابت، قرار است دو هفته دیگر نخستین عرضه رسمی خودرو عملیاتی شود.

با هم درباره پیامدهای نامطلوب قیمت گذاری دستوری بخوانیم:

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در این زمینه اعلام کرده اند، اگر دستگاه های مرتبط با صنعت خودرو حامی واقعی عرضه خودرو در بورس کالا باشند و این اقدام به طور مستمر انجام شود، احیای این صنعت نیاز به زمان زیادی نخواهد داشت، چراکه واقعی شدن قیمت خودرو در تقابل عرضه و تقاضا به تنهایی چند مزیت بزرگ را برای اقتصاد و مشخصا صنعت خودرو در پی دارد.

  • نخست، کنار رفتن تقاضای سفته بازی که همواره به دلیل قیمت های دستوری در بازار وجود داشته است.
  • دوم، انتقال سود واقعی حاصل از تولید به تولیدکنندگان که این رویه می تواند جانی دوباره به خودروسازان بدهد و آن زمان است که توقع رشد کمی و کیفی تولید به جا و منطقی خواهد بود.
  • سوم، حمایت از بازار سرمایه و سهامداران است که این امر نیز به جذب نقدینگی های سرگردان جامعه به بورس و کاهش فعالیت های واسطه گری در بازارهای موازی و غیرمولد منجر خواهد شد.

با این تفاسیر تاکیدات کارشناسان اقتصادی بر لزوم حمایت همه جانبه از شفافیت بازار خودرو در بورس کالاست که البته با توجه به سنگ اندازی هایی که در طرح های قبلی حذف قیمت گذاری دستوری طی سالیان گذشته و اجرای آن در بازار سیمان و فولاد در این اواخر، بعید نیست که کماکان شاهد مقاومت هایی از سوی دلالان بازار خودرو که سود آن ها ناشی از غیرشفاف ماندن بازار است، باشیم. 

در پایان اینکه اعلام رسمی خبر عرضه خودرو در بورس کالا از سوی گروه بهمن، اعلام آمادگی گروه خودروسازی سایپا برای عرضه و آغاز اقدامات گروه خودروسازی ایران خودرو برای پذیرش محصول‌هایش در بورس کالا همگی نوید روزهای روشنی را برای صنعت خودرو و بازار سرمایه می دهد که گواه آن، سبز پوشی گروه خودرو و کلیت بازار سهام در روز جاری است. 

آنچه باید درباره اهمیت عرضه خودرو در بورس کالا بدانید:

چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

پرسش مهم این روزها این است که چگونه باید از بورس کالا خودرو خرید. برای پاسخ به این پرسش باید بدونیم که خرید خودرو از بورس کالا ساده است و می شود با چند اقدام بدون دردسر خودرو مورد نظر خودمان از بورس کالا خریداری کنیم.

متقاضیان برای خرید خودرو در بورس کالا پس از آنکه در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شدند، باید نسبت به اخذ کد معاملات بورس کالا اقدام کنند.

نحوه اخذ کد بورس کالا نیز به این شکل است که متقاضیان علاوه بر اینکه می توانند به صورت حضوری به یکی از کارگزاران مجاز بورس کالا مراجعه کنند، می توانند از طریق سامانه های صدور کد الکترونیکی بورس کالا در سایت یکی از شرکت های کارگزاری درخواست خود را ثبت کنند. 

مرحله بعدی، گشایش حساب وکالتی در یکی از بانک های عامل است. حساب وکالتی حسابی است که به بورس کالا این امکان را می دهد که پس از آنکه خریدار در فرآیند معامله شرکت کرده و کالا را خریداری کرد، بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.

خریداران باید توجه کنند که برای خرید خودرو، قیمت پایه خودرو (براساس اعلام بورس کالا) در حساب وکالتی آن ها موجود باشد و نکته بعدی این است که خریداران باید در زمان ثبت سفارش مبلغ پیشنهادی خود را به کارگزاران اعلام کنند. 

همچنین پس از انجام فرآیند حراج و نهایی شدن خریدار، یکسری هزینه های عوارض، شماره گذاری و هوشمندسازی کارت خودرو که در اطلاعیه عرضه به آن اشاره شده لحاظ می شود و مالیات بر ارزش افزوده نیز بر مبنای قیمت نهایی خودرو باید پرداخت شود. 

در پایان اینکه در این مرحله از عرضه خودرو در بورس کالا هر کد ملی صرفاً مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده است و صدور سند و شماره گذاری نیز تنها به اسم خریدار خواهد بود. ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی گروه بهمن در تاریخ ۲۶ مرداد در بورس کالا عرضه می شود.

با هم این مطالب را هم مرور کنیم:

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها