انرژی

بحران انرژی در حال بدتر شدن است و این موضوع فشار بر بازار کامودیتی هایی که بلوک های سازنده اقتصاد جهانی را فراهم می کنند، تشدید کرده است.

به گزارش کالاخبر به نقل از فولاد ایران، با بحران انرژی بخش‌های انرژی بری مانند فولاد، کودهای شیمیایی و آلومینیوم که پرمصرف‌ترین فلز پایه است مجبور به تعطیلی کارخانه‌ها یا صرف هزینه‌های سرسام‌آور می‌شوند. مواد اولیه حیاتی برای باتری ماشین‌های برقی و تولید انرژی خورشیدی نیز تحت فشارند.

این ناآرامی ها در نهایت بیشترین فشار را بر مردم عادی وارد می سازد که با بدترین بحران افزایش هزینه های زندگی در دهه‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کنند و اقتصادها را به سمت رکود سوق می دهد. اگر اکنون اوضاع به اندازه کافی بد نباشد، ممکن است در زمستان امسال که قرار است عرضه گاز حتی محدودتر هم بشود، بسیار بدتر شود.

اروپا در حال حاضر حدود نیمی از ظرفیت ذوب روی و آلومینیوم خود را در یک سال گذشته از دست داده است و قرار است تعداد بیشتری از آنها غیر فعال شوند آن هم به دلیل گرانی برق. قطع برق در سیچوان چین هم بیش از ۷۰ درصد کارخانه های فولاد محلی را تحت تأثیر قرار داده است، چه از طریق توقف تولید یا جیره بندی. این امر بر قیمت سنگ آهنی که برای تولید فولاد استفاده می شود، فشار می آورد.

بحران برق چین به این معنی است که بازار باتری باید برای هزینه های بالاتر لیتیوم که ماده اولیه حیاتی آن است آماده شود. سیچوان بیش از یک پنجم تولید لیتیوم چین در سال گذشته را به خود اختصاص داد و تحلیلگران انتظار دارند قیمت ها در کوتاه مدت افزایش یابد.

این استان همچنین برای پلی سیلیکون مورد استفاده در پنل های خورشیدی نیز مهم است. قیمت فلز سیلیکون که در همه چیز از تراشه های کامپیوتری گرفته تا خودرو به کار می رود تنها در یک هفته ۱۲ درصد افزایش یافته است.

شرکت‌های اروپایی تولیدکننده کود به گاز متکی هستند و دوباره مجبور به کاهش عملیات تولید هستند، چیزی که در چین نیز در حال وقوع است. کشاورزان تلاش می کنند تا جهان را سیر نگه دارند و حتی قیمت های بالاتر کود و کاهش عرضه آن می تواند آنها را مجبور به مصرف کمتر کند و در نتیجه عرضه را به خطر بیندازد.

حداقل یک چهارم از ظرفیت کود نیتروژن اروپا در حال حاضر از بین رفته و پیش بینی شده که مصرف جهانی بیشترین کاهش را از سال ۲۰۰۸ در فصل آینده داشته باشد.

در نهایت هم همه این موارد به افزایش هزینه های زندگی و رکود بیشتر اقتصادی دنیا منجر می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها