کامودیتی ها

یک کارشناس بازار سرمایه با برشمردن مزیت صندوق های چند کالایی در قالب یکی از ابزارهای سرمایه گذاری جدید سرمایه گذاران، اهمیت بیشتر این نوع صندوق ها در سبد سرمایه گذاری را مربوط به تنوع بخشی آنان دانست.

محمد امیری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با کالاخبر می گوید، نبود ابزاری برای سرمایه گذاری متنوع، آسان و جذاب در بازار کامودیتی ها در بازار سرمایه به شدت احساس می شد که این موضوع با صدور مجوز فعالیت صندوق های چند کالایی در بورس کالا پوشش داده می شود. به گفته امیری، تنوع بخشی به دارایی و پرتفوی سرمایه گذاران از مهم ترین مزیت های صندوق های چندکالایی است.  

وی افزود: کارکرد این صندوق ها مانند صندوق های سرمایه گذاری است. از آنجایی که یکسری از سرمایه گذاران هم دانش و هم زمان کافی برای تحقیق جهت خرید سهم خوب یا نماد مناسب برای سرمایه گذاری را ندارند با استفاده از این صندوق ها و کارشناسان و مدیران خبره آنها می توانند از عواید و منافع آن بازار یا نمادها بهره مند شوند؛ درخصوص کالا هم همین شرایط مطرح است.

امیری ادامه داد: با توجه به برطرف شدن محدودیت مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی، سرمایه گذاران برای اینکه بتوانند به راحتی در کامودیتی ها نیز سرمایه گذاری کنند، نیاز به صندوق های چند کالایی خواهند داشت که بتوانند پرتفو خود را بالانس و متنوع کنند.

وی درباره ماهیت این صندوق ها نیز اظهار کرد: با توجه به تنوع گواهی سپرده های کالایی که در ادامه کالاهای کشاورزی در حوزه های صنعتی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی تعریف خواهند شد این صندوق ها می توانند در نمادهای مختلف کالایی شکل گرفته و امکان سرمایه گذاری را برای متقاضیان فراهم آورند.

به گفته امیری این صندوق ها می توانند با توجه به شرایط مختلف اقتصادی داخلی و جهانی و قیمت های بین المللی آن محصول ها، از نوسان های قیمت کالاها هم استفاده کنند.

وی تصریح کرد: تاکنون خریداران حوزه های کالایی تنها قادر به استفاده از کالا به صورت فیزیکی بودند و گواهی سپرده های کالایی که تا پیش از این وجود داشت بر روی محصولاتی نظیر سکه، زعفران و محصولات کشاورزی که معاف از مالیات بودند تعریف شده بود. لذا با تنوع بخشی به محصول های جدید کالایی سرمایه گذاران قادر خواهند بود در همه حوزه های کالایی سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: این نوع صندق ها در بازارهای بین المللی نیز وجود دارد و در کشورهایی مانند ترکیه و بلغارستان در بحث گواهی سپرده کالایی شاهد رقابت های سنگینی هستیم و بخش عمده ای بازار سرمایه این کشور را این نوع ابزارها تشکیل داده اند.

۳ مزیت صندوق های چند کالایی

وی در بخش دیگری از صحبت های خود پیرامون مزیت های صندوق های چند کالایی اظهار کرد: مهم ترین مزیت این ابزارها تنوع بخشی به دارایی سرمایه گذاران و پرتفوی آنان است. دومین مزیت استفاده از نوسان های قیمتی بازارهای جهانی با توجه به تحلیل هایی که می توان بر روی کامودیتی ها داشت و سومین مزیت نیز سرمایه گذاری جذاب بر روی کامودیتی ها است که قبلا وجود نداشته است. 

امیری خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران پیش تر با این محدودیت مواجه بودند که صرفا می توانستند روی گواهی سپرده زعفران یا سکه سرمایه گذاری کنند لذا عمق معاملات این محصول ها به ویژه در بحث کشاورزی زیاد نبود لذا نیاز به سرمایه گذاری در بازار کالاهای مختلف احساس می شد. اما اکنون با روی کار آمدن صندوق های چند کالایی، سرمایه گذاران خرد، شرکت های سرمایه گذاری، تجار و شرکت های تامین سرمایه می توانند دارایی ها و ریسک خود را متنوع کرده و بازدهی مناسبی را کسب نمایند.

وی یادآور شد: البته نباید فراموش کرد که پیش نیاز توسعه صندوق های کالایی، تنوع بخشی به گواهی سپرده کالایی است و با تنوع بخشی به این ابزار، صندوق های سرمایه گذاری توسعه پیدا می کنند. برای مثال در حوزه اوراق بهادار با روی کار آمدن صندوق های با درآمد ثابت و همینطور صندوق های اوراق بهادار شاهد حضور و ورود سرمایه گذاران جدید در بازار اوراق بهادار بودیم. درباره صندوق های کالایی نیز همین اتفاق رخ خواهد داد. صندوق های چند کالایی می توانند سرمایه گذاران جدیدی را جذب بازار کنند تا سهم بیشتری از معاملات حوزه بازار سرمایه را به خود اختصاص دهند.

امیری در خاتمه تصریح کرد: امیدواریم هر چه سریع تر دارایی های متنوع در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا در قالب محصول های پتروشیمی، صنعتی و فرآورده های نفتی تعریف شود که شاهد صندوق های جذاب چند کالایی و اقبال سرمایه گذاران به این ابزار جدید باشیم؛  نکته پایانی که می توان به آن اشاره کرد بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی هم به شرکت ها و هم سرمایه گذاران است تا خیلی زود توسعه صندوق های چندکالایی را نظاره گر باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها