بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به" تصویب انتشار اوراق سلف موازی خودرو در بورس کالا"، "اختیار آتی زعفران شنبه راه اندازی می شود"،"جزییات پذیرش تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا" و"کاهش زیان صنعت خودرو، تحت تاثیر تداوم عرضه‌ها" اشاره کرد.

انتشار اوراق سلف موازی خودرو در بورس کالا تصویب شد

به گزارش کالاخبر ، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالای بورس کالای ایران با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خودروی وانت کارا به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان از سوی گروه بهمن موافقت کرد.

سید جواد جهرمی اظهار داشت: تیرماه امسال در شورای عالی بورس، طرح عرضه خودرو در بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت و همان زمان بحث تامین مالی خودروسازان علاوه بر عرضه های فیزیکی مطرح شد که این موضوع به تازگی مورد تصویب هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالای بورس کالای ایران قرار گرفت.

او افزود: گروه بهمن مجوز انتشار ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد خودروی «وانت کارا۲۰۰۰» را به منظور تامین مالی اخذ کرد تا پس از طی کردن مراحل لازم، زمان انتشار این اوراق اعلام شود.

اختیار آتی زعفران شنبه راه اندازی می شود

قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی زعفران نگین در راستای متنوع‌سازی ابزارهای مدیریت ریسک با سررسید دی ماه سال جاری از شنبه ۲۱ آبان در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

براساس اطلاعیه مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران، تاریخ سررسید این قرارداد، ۲۰ دی ۱۴۰۱ اعلام شده و دارایی پایه آن زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) و اندازه هر قرارداد معادل یک قرارداد آتی زعفران نگین است.

مدیریت مضاعف ریسک نوسان قیمت کالاها با ابزار جدید

محمد حقانی‌نسب، رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی مدیریت بازار مشتقه و صندوق های کالایی با بیان اینکه بازار قراردادهای آتی در بورس کالا در حال حاضر پُرمعامله‌ترین و موفق‌ترین بازار قرارداد آتی کشور است گفت: در همین راستا پیاده‌سازی ابزارهای جدید برای مدیریت ریسک فعالان این بازار در اولویت است لذا قرارداد اختیار آتی زعفران، ابزار جدید مدیریت ریسک در کشور بوده و در آینده نزدیک شاهد توسعه و تسری آن به سایر قراردادهای آتی نیز خواهیم بود.

وی افزود: به واقع قراردادهای آتی، ابزاری در راستای مدیریت ریسک نوسان قیمت کالاها است و قرارداد اختیار آتی، ابزاری برای مدیریت ریسک معاملات فعالان بازار قراردادهای آتی و به تبع آن، مدیریت ریسک مضاعف نوسان قیمت کالاها به شمار می‌رود.

جزییات پذیرش تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا

در هفته گذشته امیدنامه پذیرش دو خودروی سواری پژو ۲۰۷ و تارا تولیدی شرکت ایران خودرو در سایت رسمی بورس کالای ایران قرار گرفت.مدیریت پذیرش بورس کالای ایران در دو اطلاعیه جداگانه اعلام کرد: پذیرش خودرو سواری پژو ۲۰۷ و تارا متعلق به ایران خودرو پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهل و چهارمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار اصلی بورس کالای ایران به تصویب رسید.

در امیدنامه خودروی پژو ۲۰۷ آمده است، حداقل درصد عرضه در بورس کالا، ۱۰۰ درصد تولید سالانه (پس از کسر فروش خارج از بورس کالا: شامل طرح ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده) معادل ۵۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تعیین شده است. تولید واقعی (برابر با ظرفیت اسمی) سالانه پژو ۲۰۷ معادل ۱۰۵ هزار دستگاه است.

در امیدنامه خودروی تارا آمده است، حداقل درصد عرضه در بورس کالا، ۱۰۰ درصد تولید سالانه (پس از کسر فروش خارج از بورس کالا: شامل طرح ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده) معادل ۳۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه تعیین شده است. تولید واقعی (برابر با ظرفیت اسمی) سالانه تارا معادل ۶۷ هزار دستگاه است.

عرضه جدید ۵۸۴ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی

بورس کالای ایران یکشنبه ۲۲ آبان و دوشنبه ۲۳ آبان ماه بار دیگر میزبان عرضه ۵۸۴ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی به عنوان دو محصول پُرطرفدار گروه بهمن خواهد بود.

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، ۱۹۶ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره و ۱۹۶ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره روز یکشنبه ۲۲ آبان‌ماه و ۱۹۲ دستگاه دیگنیتی روز دوشنبه ۲۳ آبان عرضه می شود که مبلغ پیش پرداخت برای شرکت در حراج، ۲۵ درصد مبلغ پایه است.

در عرضه روز یکشنبه ۲۲ آبان، از ۱۹۶ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره، ۹۸ دستگاه به رنگ سفید و ۹۸ دستگاه مشکی خواهد بود و .همچنین ۱۹۶ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره شامل ۹۸ دستگاه سفید و ۹۸ دستگاه مشکی به قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان روی تابلو عرضه می رود.در عرضه روز دوشنبه ۲۳ آبان نیز از ۱۹۲ دستگاه خودروی دیگنیتی که قرار است عرضه شود ، قیمت پایه دیگنیتی ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شد.

برنامه جدید عرضه وانت کارا

بهمن موتور سه‌شنبه هفته آینده (۲۴ آبان) ۶۵ دستگاه کارا دو کابین و ۵۰ دستگاه کارا تک کابین را در تالار خودرو بورس کالا عرضه می کند. این شرکت خودروساز روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته پیش‌رو نیز عرضه فیدلیتی و دیگنیتی را در دستورکار دارد.

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، سه‌شنبه هفته آینده (۲۴ آبان) ۶۵ دستگاه کارا دو کابین و ۵۰ دستگاه کارا تک کابین در تالار خودرو بورس کالا عرضه میشود. تاریخ تحویل خودروهای وانت کارا که سه شنبه هفته آینده، ۲۴ آبان عرضه می‌شود، دو ماهه و روز ۲۴ دی خواهد بود.قیمت پایه کارا دو کابین ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کارا تک کابین ۲۹۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

۷۱ دستگاه کامیون کشنده امپاور عرضه می شود

کامیون کشنده امپاور (EM POWER) شرکت بهمن دیزل برای دومین بار و در تاریخ ۲۹ آبان روی تابلو معاملات بورس کالا می رود.

تحویل این خودرو دو ماهه بوده و در تاریخ ۲۹ دی به خریداران انجام می شود.براساس مشخصات ارایه شده در اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی، اشخاص حقیقی مجاز به ثبت سفارش برای یک دستگاه و اشخاص حقوقی حداکثر مجاز به ثبت سفارش ۵ دستگاه خودرو هستند.

کاهش زیان صنعت خودرو، تحت تاثیر تداوم عرضه‌ها

رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو می‌گوید در چند هفته گذشته شاهد کاهش زیان انباشته در صنعت خودرو بوده‌ایم که این اتفاق تحت تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا هم بوده است.

محمدرضا نجفی‌منش گفت: در چند ماه گذشته شاهد اتفاقات مثبت در بازار خودروهایی بودیم که در بورس کالا عرضه شدند اما باید هر چه زودتر اقدامی صورت گیرد که بستر لازم برای عرضه همه خودروها در بورس کالا فراهم شود.

بورس کالا چرخه معیوب قیمت‌گذاری را اصلاح می کند

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از بنگاه‌های تولیدکننده محصول‌های فولادی با تاکید در کنار زدن نظام قیمت‌گذاری دستوری، تاکید می‌کند: دیدگاه فولادی‌ها به هیچ وجه گران فروشی یا کسب منافع غیرمنطقی نبوده و نیست و تنها به دنبال منطقی شدن نرخ‌های فروش و نگاه اصلاحی به این مسئله است. در همین راستا بورس کالا تلاش دارد با استفاده از سازوکار عرضه و تقاضا، قیمت‌ها را منصفانه و منطقی کند که از این مسیر می توان چرخه معیوب قیمت گذاری دستوری را به سمت کشف قیمت های عادلانه اصلاح کرد.

ایرج رخصتی،گفت: در حوزه قیمت کالاها، باید به صورت جامع و واقع بینانه به آن نگاه شود به طوریکه ما فولادی ها با نظارت دقیق و کامل سیاست گذار بر روند قیمت ها کاملا موافق هستیم اما قیمت گذاری دستوری کار را برای تولید سخت می کند.

بازار رقابتی بورس کالا، به سیمانی‌ها دوباره جان داد

معاون مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان درباره اهمیت عرضه سیمان در بورس کالا می‌گوید: روند سودآوری و تولید شرکتی‌های سیمانی در مسیر صعودی قرار دارد که بخش بزرگی از بهبود وضعیت شرکت‌های سیمانی به مقوله ظرفیت‌های بازار رقابتی بورس کالا پیوند دارد. بدون شک با کنار رفتن دخالت‌های غیرمنطقی برخی نهادها در عملکرد شرکت‌ها، نه تنها صنعت سیمان بلکه کل اقتصاد در مسیر رشد قرار می‌گیرد.

حسن هراتی گفت: ورود به بورس کالا یک گام بزرگ در حمایت از تولید و صنعت سیمان بود که با توجه به شفافیت بازار سرمایه، دیگر نباید محدودیتی از سوی نهادهای بیرونی بازار سرمایه به شرکت‌ها تحمیل شود که علاوه بر شفافیت، واقعیت نیز در روند فروش شرکت‌ها و سودآوری آن ها حکمفرما شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها