بورس-کالا.jpg

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به"اولین خودروی پرتیراژ از قیمت گذاری دستوری خلاص شد"،"حذف تقاضای کاذب و دو نرخی‌بودن خودرو با عرضه در بورس"،"مشکل تامین مالی خودروسازان رفع می شود"،"مذاکره با بورس کالا برای فروش تهاتری شمش و گندله" و "مزایای راه اندازی گواهی سپرده شمش طلا اشاره کرد.

اولین خودروی پرتیراژ از قیمت گذاری دستوری خلاص شد

به گزارش کالاخبر ، از مهم ترین اتفاقات هفته گذشته در بورس کالای ایران عرضه و معامله خودرو ۲۰۷ بود و روز ۳۰ آبان ماه در تاریخ بازار سرمایه و صنعت خودروی کشور ماندگار شد چراکه پس از سال ها قیمت گذاری های مختلف دستوری و نیمه دستوری برای خودروهای پرتیراژ و عمومی، ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ در یک فرآیند شفاف و برپایه عدالت معامله شد تا دولت نشان دهد عزمی جدی برای احقاق حقوق تولیدکننده، مصرف کننده و سهامدار دارد.

در این روز ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیو ن و ۸۴۲ هزار تومان و ۴۰۰ تومان پس از ۶۰ دقیقه رقابت مورد معامله قرار گرفت که به احتساب هزینه های جانبی قیمت تمام شده ۲۰۷ در بورس به ۳۹۱ میلیون تومان می رسد؛ قیمت ۲۰۷ در سایت های خرید و فروش اینترنتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان است و به این ترتیب کشف قیمت این خودرو در بورس حدود ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار انجام شد.

معامله ۱۳۰ دستگاه خودروی تولیدی کرمان موتور

همچنین تالار خودرو بورس کالای ایران در روز ۲۸ آبان ماه شاهد معامله ۱۳۰ دستگاه خودرو شامل ۲۶ دستگاه جک S۵ مشکی، ۳۸ دستگاه جک S۵ سفید، ۱۷ دستگاه کی ام سی T۸ سفید و ۴۹ دستگاه کی ام سی T۸ مشکی بود.

در این روز در مجموع قرار بود ۳۰۰ دستگاه خودروهای جک S۵، کی ام سی T۸ و جک J۴ عرضه شود که عرضه کننده با توجه به تقاضای ثبت شده ۳۰ دستگاه جک S۵ مشکی، ۳۸ دستگاه جک s۵ سفید، ۲۰ دستگاه کی ام سی T۸ سفید و ۴۹ دستگاه کی ام سی T۸ مشکی را روی تابلو معاملات برد و موفق به فروش ۱۳۰ دستگاه از این خودروها شد.خودروهای مذکور در قیمت پایه معامله شدند به گونه ای که جک S۵ در قیمت پایه یعنی ۸۸۳ میلیون تومان فروخته شد و کی ام سی T۸ نیز در قیمت پایه یعنی ۸۶۰ میلیون تومان معامله شد.

کامیون‌های بهمن دیزل با رقابت فروخته شد

بهمن دیزل نیز در روز ۲۹ آبان ماه ۷۱ دستگاه عرضه شده را با ۸ درصد رقابت در بورس کالا به فروش رساند.در عرضه‌های روز ۲۹ آبان ماه کامیون کشنده امپاور، تعداد ۷۱ دستگاه عرضه‌شده به قیمت میانگین ۳ میلیارد و ۳۹۴ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۱۶ تومان با لحاظ ۸.۴۳ درصد رقابت فروخته شد.قیمت پایه کامیون کشنده امپاور ۳ میلیارد و ۱۳۱ میلیون تومان و تقاضای برای آن ۱۵۹ دستگاه بود.

حذف تقاضای کاذب و دو نرخی‌بودن خودرو با عرضه در بورس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سازوکار مربوط به عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا موجب شفافیت بیشتر، رفع دو نرخی بودن خودرو شده و تقاضاهای کاذب بازار را حذف می کند به طوری که تنها مصرف‌کننده واقعی درصدد خرید خودرو خواهد بود.

بهزاد رحیمی با تاکید بر اینکه هدف از عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا می‌تواند به ایجاد تعادل قیمت خودرو کمک بسیار داشته باشد گفت:خوشبختانه طی ماه‌های گذشته با راهیابی محصولات صنعت خودرو به بورس و عرضه آنها از طریق بورس کالا، شاهد تنظیم صحیح حجم عرضه و تقاضا و به تعادل رسیدن بازار و قیمت‌ها هستیم.

حجم عرضه خودروها در بورس کالا افزایش یابد

نماینده مجلس گفت: روند رو به جلوی بورس کالا در اقتصاد ملی به معنای هدایت کالاها و بازارها به سمت شفافیت است و در این مسیر نه تنها خودرو بلکه املاک هم امکان دادوستد در بورس کالا را دارند؛ در خصوص خودرو، حجم عرضه ها در بورس کالا باید بیشتر و پرحجم تر شود.

محمدحسین فرهنگی اظهار کرد: مجلس از عملکرد رو به جلوی بورس کالا رضایت دارد و نمایندگان در جلسات مختلف از سازوکار بورس کالا در زمینه اهتمام به عرضه بیش‌تر کالاها و محصول‌ها حمایت می کنند.

مشکل تامین مالی خودروسازان رفع می شود

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اوراق سلف موازی برای صنعت خودرو، ابزار تامین مالی مناسب محسوب می‌شود گفت: از جمله مزایای این ابزار حل مشکل تامین مالی خودروسازان، تکمیل طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان، مشارکت خریداران در سود حاصل از تولید و رشد جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو است.

رسول علی محمدی در رابطه با مزیت اوراق سلف خودرو می‌توان گفت: این اوراق می‌تواند مشکل خودرو ساز را از جهت تامین مالی را حل کند و در این صورت توانایی خرید قطعه از قطعه ساز برای خودرو ساز فراهم می‌شود و دیگر خودروساز بهانه‌ای برای عدم تحویل خودرو در زمان مقرر نخواهد داشت علاوه بر این تکمیل طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان، مشارکت خریداران در سود حاصل از تولید و رشد جذابیت سرمایه گذاری در صنعت خودرو از جمله دیگر مزیت های آن است.

مذاکره با بورس کالا برای فروش تهاتری شمش و گندله

آهن و فولاد ارفع با ابراز رضایت نسبت به عرضه صادراتی در بورس کالا از تداوم این سازوکار برای انجام عرضه‌های صادراتی خود خبر داد. قائم مقام مدیرعامل فولاد و آهن ارفع همچنین عنوان کرد، برای فروش تهاتری شمش و گندله در بورس کالا در حال مذاکره است.

علیرضا موسوی، با بیان اینکه «ارفع» شیوه‌های متنوعی را برای فروش استفاده می کند،گفت: برای نمونه معاملات کشف پریمیوم در ارفع اجرایی شده و فروش تهاتری را نیز در پیش گرفته است زیرا ارفع علاقه‌مند بود، فروش‌هایش را از رینگ صادراتی بورس کالا نیز پیگیری کند که از هفته گذشته این مهم اجرایی شد.

مزایای راه اندازی گواهی سپرده شمش طلا

مدیرعامل گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران گفت: به زودی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا راه اندازی می شود و سرمایه گذاران با سرمایه های اندک نیز می‌توانند به شیوه ای امن و شفاف اقدام به سرمایه گذاری در بازار طلا کنند؛ پیش بینی می شود گواهی سپرده شمش طلا به یکی از ابزارهای جذاب و طلایی بازار سرمایه مبدل شود.

ابوذر شکری با بیان اینکه با عرضه در بستر بورس کالا، معاملات رقابتی و شفاف می شود،گفت: معاملات در بورس از جمله به روزترین و پیشرفته ترین سیستم های معاملاتی مکانیزه در دنیاست و با توجه به تاییدیه اصالت کالاهای عرضه شده در بورس و وجود اتاق معاملات پایاپای بورس، خریدار و فروشنده هر دو با اطمینان کافی اقدام به معامله در این بستر شفاف می کنند.

مخابره اطلاعات مهم بازارها به واسطه شفافیت بورس های کالایی

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه بورس های کالایی برای بقای تولیدکننده، مصرف کننده و سرمایه گذار ضروری هستند، گفت: تحولات قیمت و میزان عرضه و تقاضای کالاهای مهم و استراتژیک در دنیا همواره از مهمترین و پرطرفدارترین اخبار روز دنیا به شمار می رود و این موضوع به شکل مستقیم، اهمیت بالای بورس های کالایی را در دنیا به نمایش می گذارد ، زیرا عمده کالاهای مهم از جمله نفت، طلا، مس، فولاد، کنسانتره، گندم و...به اشکال مختلف در بورس های کالایی دنیا معامله و مخابره اطلاعات از بازار این کالاها به واسطه شفافیت بورس ها انجام می شود.

اردشیر سعدمحمدی، اظهار کرد: در ارتباط با عرضه فولاد در بورس کالا، باید اجازه داد قیمت براساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد. این مهم نه تنها در بازار فولاد، بلکه در بازار بالادست فولاد هم هم باید شکل گیرد. این اتفاق در حالی رُخ داده که حدود ۸ میلیون تن گندله در کشور روی زمین مانده و باید اجازه داد مهم ترین کارکرد بورس کالا که کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست، به‌درستی عمل کند.

دورنمای مطلوب بازار عناب با عرضه در بورس

یک کارشناس بازارهای کالایی درباره عرضه عناب در بورس کالا گفت: عرضه عناب در بورس کالا می‌تواند اتفاق مثبت و مطلوبی باشد زیرا با عرضه این محصول در بورس کالا، یک بازار رسمی مانند زعفران برای عناب شکل می‌گیرد و قیمت‌ها برای این محصول واقعی‌ می‌شود.

محمدرضا برگی گفت:عرضه عناب در بورس کالا می‌تواند اتفاق مثبت و مطلوبی باشد زیرا با عرضه این محصول در بورس کالا، یک بازار رسمی مانند زعفران برای عناب شکل می‌گیرد و قیمت‌ها برای این محصول واقعی‌ می‌شود، به این دلیل که برای پذیرش محصول در انبارهای بورس کالا، کشاورز مجبور است استانداردها را طبق بخشنامه‌ رعایت کند. در نتیجه افزایش کیفیت کلی نیز برای این محصول رقم می‌خورد. نکته بعدی این است که کشاورز می‌تواند عناب تولیدی خود را به بدون واسطه و به شکل مستقیم به مصرف کننده عرضه کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها