بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به"توافق برای عرضه خودروهای پُرتیراژ در بورس کالا"،"عرضه دنا، سورن پلاس و رانا پلاس در بورس"،"ایران خودرو با ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا به بورس کالا می آید"،"تک نرخی شدن خودرو با استمرار عرضه ها در بورس کالا" و "کاهش التهاب بازار آزاد خودرو، با استمرار عرضه‌ها در بورس" اشاره کرد.

توافق برای عرضه خودروهای پُرتیراژ در بورس کالا

به گزارش کالاخبر ،رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه بازدید از شرکت خودروسازی ایران خودرو تاکید کرد که سازمان بورس پیگیر عرضه تمامی خودروهای پرتیراژ در بورس کالا است.

مجید عشقی گفت:خودروهایی پرتیراژ همچون ۲۰۷ و تارا قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند و متناسب با بازار آنها این الزام انجام می‌شود و سازمان بورس در تلاش است تمامی مشتریان بتوانند از بستر شفاف بورس کالا نیاز خود را برطرف کنند.

وی به بحث اصلاح ساختاری خودروسازان و قیمت فروش آن اشاره کرد و گفت: در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده که این فرآیند را با کمک بورس کالا ادامه خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم بخش عمده‌ای از محصولات خودروسازها را خارج از قیمت‌گذاری دستوری و نیز با قیمت بازار عرضه کنیم.

عرضه دنا، سورن پلاس و رانا پلاس در بورس

مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو در جریان بازدید رییس سازمان بورس از کارخانه ایران خودرو، از عرضه قریب‌الوقوع دنا، سورن پلاس و رانا پلاس در بورس کالا خبر داد.

وی افزود: تحولات جدی در حوزه فنی و تیراژ تولید در یک سال اخیر رخ داده؛ اما با عرضه خودرو در بورس کالا تحولات اقتصادی در صنعت نیز آغاز شده است.

ایران خودرو با ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا به بورس کالا می آید

ایران‌خودرو شنبه ۱۹ آذر با عرضه ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا دستی و اتوماتیک به بورس کالا می آید.

گروه صنعتی ایران خودرو در عرضه بعدی خود در بورس کالا دست پر حاضر می شود و این بار ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا دستی و اتوماتیک را در تالار خودرو عرضه می کند. از این تعداد ۱۶۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و ۵۰۰ دستگاه تارا است.

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران ۱۹ آذر ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان، ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک با قیمت ۳۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی با قیمت ۲۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۲۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک با قیمت پایه ۳۷۶ میلیون تومان و ۲۵۰ دستگاه تارا دستی با قیمت ۳۰۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی ایران خودرو عرضه خواهد شد.

شرایط خرید امپاور و کارا اعلام شد

بورس کالا شرایط خرید کامیون کشنده امپاور و خودرو کارا را که قرار است ۲۷ آذر عرضه شوند، اعلام کرد. مهلت ثبت سفارش این خودروها ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۲۶ آذر بوده و میزان پیش دریافت خرید به میزان ۱۰ درصد است.

درباره کامیوم کشنده امپاور هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفا امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) مجاز به ثبت سفارش حداکثر پنج دستگاه خودرو است.درخصوص خودرو کارا نیز محدودیت ورودی برای خرید هر کد ملی وجود ندارد و اشخاصی که در عرضه های قبلی موفق به خرید خودرو شده اند نیز امکان ثبت سفارش دارند. همچنین خرید برای مشتریان حقوقی بلامانع است.

تک نرخی شدن خودرو با استمرار عرضه ها در بورس کالا

دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: عرضه خودروها در بورس کالا، زمینه خروج خودروسازان از زیان را فراهم می‌کند و سبب تعدیل قیمت‌های کاذب در بازار میشود.

وی اضافه کرد: قیمت‌گذاری خودرو در بورس به‌تدریج به واقعی شدن قیمت‌ها و تک‌نرخی شدن خودرو خواهد انجامید و کم‌کم خودروسازان باید به فکر ارائه طرح‌های تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.

احمد نعمت بخش اظهار کرد:تداوم عرضه‌ها در بورس سبب خواهد شد خودروسازان به ‌تدریج از زیان خارج شوند.در این صورت، خودروسازان می‌توانند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت و مطالبه کیفیت بالاتر نیز داشته باشند.

کاهش التهاب بازار آزاد خودرو، با استمرار عرضه‌ها در بورس

کارشناس بازار سرمایه درباره اهمیت عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با توجه به شرایط که برای خرید خودرو در بورس کالا اعلام شده، به نظر می‌رسد روند معاملات خودرو در بورس کالا منطقی است و در صورت تداوم عرضه خودرو در بورس، هیجان کاذبی نیز که در بازار آزاد وجود دارد فروکش خواهد کرد.

افشین بیرامی با اشاره به آثار مثبت عرضه خودرو در بورس کالا بیان کرد: طبیعتاً قیمت‌گذاری هر محصولی بر اساس عرضه و تقاضای بازار و عدم قیمت‌گذاری دستوری، هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود؛ مشروط بر آنکه اگر اختلالی در روند تولید خودروسازان ایجاد شد، با محدود کردن عرضه‌ها در بورس کالا، موجب تلاطم بازار نشوند.

نفس قیمت گذاری دستوری خودرو به شماره افتاد

رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران گفت:عرضه خودرو در بورس کالا با محصول‌ها با تیراژ تولید پایین آغاز شد و به مرور با مشاهده نتایج مطلوب واقعی سازی قیمت‌ها در بستر بورس کالا، عرضه‌ها رو به افزایش است. آمارها نیز بیانگر بهبود شرایط بازار و امکان خرید مصرف‌کنندگان واقعی از بورس کالا است؛ چراکه با رونق معاملات خودرو در بورس کالا شاهد ایجاد یک زنجیره‌ای از اطلاعات شفاف در روند عرضه، قیمت عرضه، کشف قیمت نهایی، خرید و نحوه تحویل خودروها هستیم.

حمیدرضا رحمنی افزود: در کنار سایر مزایای معاملات خودرو در بورس کالا از جمله شفافیت و عدالت، حصول رضایت هم‌زمان تولیدکننده و مصرف کننده با استمرار عرضه‌ها خواهد بود؛ چراکه به دلیل کاهش فاصله قیمت کارخانه با بازار آزاد و رسیدن سود حاصل از تولید به تولیدکننده در کنار خرید مصرف‌کنندگان با قیمت‌های منطقی و پایین‌تر از بازار آزاد، هر دو طرف معامله شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و تنها واسطه گران از این اوضاع ناراضی خواهند بود.

کاهش قیمت خودرو در بازار بعد از فروش بورسی خودروسازان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌‎گوید، فرآیند شفاف عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت بازار آزاد را پایین می‌آورد و رانت‌ها به تدریج از بین خواهد رفت.

جعفر قادری، گفت: بهتر است همزمان با سود معقولی که برای تولیدکنندگان خودرو در نظر گرفته می‌شود، مابه‌التفاوت قیمت فروش خودرو در بازار آزاد و درب کارخانه با عرضه در بورس کالا، صرف تحقیق و توسعه شرکت و صنعت شود.

به گفته این نماینده مجلس، معمولاً وقتی خودرو وارد بورس کالا می‌شود قیمت‌ها بین قیمت دستوری و قیمت بازار آزاد تعیین می‌شود. بنابراین هم تولیدکننده از ورود خودرو به بورس کالا منتفع شده و هم مصرف‌کننده نهایی با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت بازار آزاد، خودرو خریداری می‌کند.

یک سبد پُر از ابزار مالی طلا در بورس کالا

ورود کالای محبوب سرمایه گذاران یعنی شمش طلا به بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا و در ادامه قراردادهای آتی، یک سبد جذاب از ابزارهای مالی طلا را در کنار قرارداد اختیار معامله سکه، گواهی سپرده سکه و صندوق های طلا در بورس کالا در برابر سرمایه گذاران قرار می دهد تا هر فردی با هر میزان ریسک و سلیقه ای بتواند در بازار طلا سرمایه گذاری کند.

رسول علی محمدی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص گزینه های جدید سرمایه گذاری در بورس کالا گفت: گواهی سپرده طلا، بسیاری از محدودیت های سرمایه گذاری سنتی در بازار طلا را پوشش می دهد و ریسک نگهداری، کیفیت، امنیت و تسهیل معاملات باعث می شود تا بسیاری از معامله گرانی که به صورت سنتی در بازار طلا حاضر هستند، از این ابزار مالی استقبال کنند؛ همچنین چون کالا به صورت فیزیکی در بازار گواهی یا قرارداد آتی ردوبدل نمی شود، لذا ریسک سرقت در آن صفر خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها