• ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
  • کد خبر: 82937
نفت

اقتصاددان‌ها امیدوارند قیمت نفت در ۲۰۲۳ تا ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد و حتی در صورت بازگشایی کامل اقتصاد چین و برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی در این کشور، به ۱۲۰ دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش کالاخبر به نقل از اینوستینگ‌، قیمت نفت به‌دنبال افزایش بیش‌از ۴ درصدی در هفته گذشته، تلاش می‌کند به روند صعودی خود در این هفته هم ادامه دهد. قیمت نفت در روز پنجشنبه در بحبوحه کاهش عرضه نفت آمریکا برای چهارمین روز پیاپی افزایش یافت. این افزایش قیمت پس‌از آن صورت گرفت که اعلام شد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به شانزدهم دسامبر بیش‌ازحد انتظار پایین آمده و به ۵.۸۹ میلیون بشکه رسیده است.

طوفان و سرمای شدید در آمریکا تولید در این کشور را پایین آورده و ذخایر آن را کاهش داده است. به‌علاوه، تقاضا برای سوخت هواپیما در بحبوحه افزایش سفرها طی تعطیلات سال جدید میلادی بالا رفته است.

از طرف دیگر، در آن‌سوی دنیا پالایشگاه‌های مستقل چین سود بالایی از فرآوری نفت ارزان‌قیمت روسیه می‌برند. تحریم‌های غرب علیه مسکو باعث شده چین بتواند نفت این کشور را با تخفیف‌های قابل‌توجهی خریداری کند.

کشورهای عضو گروه ۷ یک سقف قیمت برابر با ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت روسیه در نظر گرفته‌اند که از پنجم دسامبر اجرایی شده است. تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه هم آغاز شده‌است. درنتیجه روسیه نفت خام خود با قیمت‌های پایین‌تر، از غرب به آسیا تغییر مسیر داده است.

اقتصاددان‌ها امیدوارند روند افزایش قیمت نفت در سال آینده میلادی هم در بحبوحه کاهش عرضه و تشدید سرمای زمستان در آمریکا و اروپا ادامه داشته باشد. انتظار می‌رود قیمت نفت در ۲۰۲۳ تا ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد و حتی در صورت بازگشایی کامل اقتصاد چین و برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، به ۱۲۰ دلار در هر بشکه برسد. اما بی‌ثباتی‌های بسیاری در بازار نفت وجود دارد که می‌تواند شامل تصمیمات بانک مرکزی آمریکا، تقاضای چین و عکس‌العمل روسیه به سقف قیمت تعیین‌شده شود.

تحلیلگران عقیده دارند بازگشایی اقتصاد چین در کنار کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز قیمت نفت را تا ۱۲۰ دلار در هر بشکه با نام می‌برد، اما عواملی مانند احتمال رکود اقتصاد دنیا می‌تواند آن را تا ۷۰ دلار در هر بشکه پایین بیاورد.

پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفت در چین در سال آینده میلادی به ۱۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد، یعنی ۷۰۰ هزار بشکه افزایش نسبت‌به ۲۰۲۲.

بانک مرکزی آمریکا هم پیش‌بینی مشابهی را ارائه داده است. تحلیلگران این بانک تخمین می‌زنند قیمت نفت در سال آینده میلادی به‌خاطر آسان‌تر شدن سیاست‌های پولی بانک مرکزی و بازگشایی اقتصاد چین تا ۹۰ دلار در هر بشکه بالا رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها